הותר לפרסום: בועז יונה, מנכ"ל חברת חפציבה לשעבר, הוא איש העסקים מתחום הנדל"ן שעוכב לחקירה בחשד להסתרת הכנסות - ובעקבות חובות עתק שנתבעו ממנו ומסתכמים בקרוב לשני מיליארד שקלים. יונה הורשע ב-2008 באישומים חמורים בפרשת "חפציבה" - פרשה שעסקה בקריסת קבוצת חברות בנייה, וריצה עונש מאסר ממושך.
1 צפייה בגלריה
איש העסקים כשנעצר בעבר
איש העסקים כשנעצר בעבר
בועז יונה בבית משפט ב-2008
(צילום: תומריקו)
יונה, תושב המרכז בן 61 המצוי בהליכי פשיטת רגל, חשוד בפרשה החדשה בעבירות של הונאת נושים, עבירות בתחום פשיטת הרגל וחדלות פירעון ועבירות הלבנת הון. החקירה מתנהלת נגדו ונגד מעורבים נוספים - בני משפחה ומקורבים. החובות שנתבעו ממנו במסגרת הליכי פשיטת הרגל שבהם הוא מצוי ומסתכמים בכ-1.8 מיליארד שקלים.
על פי החשד, איש העסקים פעל לאורך תקופה ממושכת, בסיוע מקורביו, להסתיר את הכנסותיו ונכסיו מהנושים במהלך פשיטת הרגל וזאת בין היתר באמצעות רישום חשבונות בנק וחברות בשליטתו על שם אחרים.
עם המעבר לשלב החקירה הגלויה, ביצעו חוקרי היחידה הארצית לחקירות של הממונה על חדלות פירעון וחוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433, חיפושים בביתו של יונה ובבתיהם של מעורבים נוספים וכן במשרדי תאגיד הקשור ליונה.
במהלך החיפושים נתפסו מסמכים וחומרי מחשב רבים. יונה ומעורבים נוספים עוכבו וחקירתם צפויה להימשך. החקירה מלווה על ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. יונה נחקר ביום שני במשך שעות ארוכות ובסופם שוחרר למעצר בית.
בעז בן צורעו"ד בעז בן צורצילום: יואב דודקביץ
עורכי דינו, בעז בן צור ורון סמוראי, מסרו בתגובה: "הטענות נגד מר בועז יונה הן טענות ממוחזרות שהועלו כבר בעבר. עד כה בתי המשפט לא מצאו ממש בטענות שהועלו כנגד מר יונה. מר יונה פועל כדין במסגרת ההליכים המנוהלים, ופעולות הכונס הרשמי נעשו על מנת להשיג מטרה זרה ולנסות להשפיע בצורה פסולה על הליך אזרחי המתנהל בין הצדדים. הכונס הרשמי מנסה להחיות בתואנות שווא הליך פשיטת רגל הנמשך כבר 15 שנים, שמזמן היה צריך לסיימו".

הוסגר מאיטליה 10 חודשים לאחר שנמלט

יונה הוא המנכ"ל לשעבר של "חפציבה" - חברה שכללה שורה של חברות פרטיות, חברות ציבוריות ותאגיד שעסקו ביזמות ונדל"ן- מגורים ומסחר ופיתוח נכסים בארץ ובחו"ל.
לפי האישום בו הורשע ב-2008, בין היתר הוא פעל עם עובדים אחרים באופן שהתאפשר לו לעשות שימוש בכספי רוכשי הדירות בפרויקטים קבלניים והן בכספי חברות ציבוריות לפי רצונו צרכיו ומטרותיו. הוא לא סיפק לרוכשי הדירות "בטוחה" כמתחייב בחוק וחשף אותם לסיכונים כלכליים שונים, ערך רישומים כוזבים בספרים, זייף מסמכים והסווה פעולות בכספים מבעלי המניות, המשקיעים, רואי חשבון, בנקים ומפקחים.
הוא הורשע לאחר שהעמדתו למשפט התאפשרה כשהוסגר מאיטליה, יותר מעשרה חודשים אחרי שנמלט מישראל. השופט קבע אז כי "דומה שאין חולק בדבר החורבן שהמית הנאשם על רוכשי הדירות במעשיו החמורים והקשים, אשר הובילו לקריסת קבוצת חפציבה. הנזק הכלכלי שנגרם לכלל רוכשי הדירות הינו קשה ומשמעותי ביותר. המדובר באלפי משפחות, אשר השקיעו מיטב כספם ברכישת דירה למגורים, כספים שחלקם מחסכונות וחלקם מהלוואות, ועתה, בשל מעשי הנאשם, נותרו כשידיהם ריקות".
הוא נידון אז לשבע שנות מאסר בגין גניבה, מרמה, זיוף, אחריות לקריסת החברה ואובדן בתי הלקוחות. ונדרש לצלם פיצויים של ארבעה מיליון שקלים. בהסדר שגובש בינו לבין הפרקליטות הוסכם עם יונה על מאסר של שבע שנים, מחיקתו לצמיתות מפנקס הקבלנים ותשלום פיצוי של ארבעה מיליון שקל לחלק מרוכשי הדירות - 50 עד 100 משפחות מבין 4,500 המשפחות שעניינן נמצא בהסדר.
יונה החל בריצוי עונשו באוגוסט 2007, ואמור היה להשתחרר באוגוסט 2014, אך עקב הפחתת שליש מתקופת המאסר והקיצור המנהלי השתחרר ב-2012, לאחר שריצה 4.5 שנות מאסר.