בית הדין הצבאי בבית ליד דחה בצהריים (יום ה') את מתן גזר דינו של רב-סרן בועז אנקרי, שביצע 21 עבירות מין בשתי קצינות ובחיילת, לחודש הבא. השופטים היו אמורים לאשר היום עסקת טיעון שתשלח את הקצין ל-11.5 חודשי מאסר בכלא הצבאי. לדיון הגיעו גם שלוש המתלוננות ואנקרי התבקש על ידי השופטים להתנצל בפניהן לפני מתן גזר הדין. המתלוננות פרצו בבכי והדיון הופסק.
3 צפייה בגלריה
גזר דינו של  רס"ן בועז אנקרי הנאשם בתקיפה מינית של חיילות וקצינות, בבית המשפט הצבאי בבית ליד
גזר דינו של  רס"ן בועז אנקרי הנאשם בתקיפה מינית של חיילות וקצינות, בבית המשפט הצבאי בבית ליד
אנקרי בדיון בבית המשפט, היום
(צילום: יאיר שגיא)
בדיון היום היה אמור אנקרי להודות באישומים נגדו. הוא הוציא פתק מכיסו והקריא: "אני לא גיבור ישראל, זה לא קל לי. אני עובר תהליך משפטי של שלוש שנים - תקופה של יאוש, חרדות וכעס אבל את התקופה הזו עברתי עם משפחה וחברים מדהימים יחד עם אנשי מקצוע שמסייעים לי. אני פונה עתה לאחת המתלוננות, ש', התקופה הזו אפשרה לי להתבונן פנימה, עברתי שקרים, אני מביט ישר לגרושתי, מבקש סליחה מש' ומנ', אני באמת מתנצל על כך, סליחה".
אנקרי הוסיף: "לגבי ח', רק את, אני ואלוהים היו מנת חלקנו, אני שזרתי איתך מערכת יחסים אינטימית ואסורה אני מתנצל על כך. היה עליי לשים את הגבולות לכך. בני בן העשר עובר איתי את התהליך, הסברתי לו שניהלתי מערכת יחסים עם מישהי שהייתי המפקד שלה ויש לנו אחריות על המעשים שלנו. שום דבר לא מסיר ממני את האחריות ליחסים המיניים שהיו ביננו ועל כך אני מתנצל גם בפני משפחתי, גרושתי והמשפחות הסובבות. לא רציתי לפגוע אבל אני מבין שפגעתי ואני מבקש סליחה".
אחת המתלוננות התפרצה ואמרה כי "זו לא התנצלות, זו מכבסת מילים, אין כאן שום התנצלות, אין כאן שום סליחה, הוא לא התנצל ולא הביע חרטה". המתלוננות צעקו לעבר אנקרי, "אתה בושה, בושה, תתבייש לך, אין כאן שום סליחה וחרטה".
בעקבות המהומה הדיון הופסק. המתלוננות טענו שאנקרי הפר את תנאי ההסדר ובאי כוחן פנו לתביעה הצבאית בבקשה שלא לאמץ את הסדר הטיעון לאור התנהלות הנאשם. כשהתחדש הדיון ביקשה התביעה הצבאית לדחות את המשכו כדי לבחון את הטענות של המתלוננות ולאפשר לנאשם להגיב. השופטים קיבלו את בקשת התביעה בעקבות התנגדות המתלוננות ונקבע כי הדיון הבא יערך ב-10 בספטמבר.
3 צפייה בגלריה
גזר דינו של  רס"ן בועז אנקרי הנאשם בתקיפה מינית של חיילות וקצינות, בבית המשפט הצבאי בבית ליד
גזר דינו של  רס"ן בועז אנקרי הנאשם בתקיפה מינית של חיילות וקצינות, בבית המשפט הצבאי בבית ליד
"אין התנצלות כנה, הוא לא מודה". המתלוננות נגד אנקרי בבית המשפט, היום
(צילום: יאיר שגיא)
סגן (במיל') ש', הקורבן הראשון בפרשה, אמרה לאחר הדיון כי "ההסדר הזה היה מבזה כבר מההתחלה. חשבתי שהוא יעמוד ויתנצל היום וזה לא קרה, הוא לא ביקש סליחה. במקום ללכת קדימה היום הרגשתי מושפלת, שנתיים וחצי הליך ואז עונש קל ומה הוא אמר היום? בושה, זעזוע. לא אסכים להסדר, אין התנצלות כנה, הוא לא מודה, הוא בטוח שהוא היה בסדר, עדיף שידאגו שיישאר בכלא".
מתלוננת נוספת, נ', אמרה: "שישלם על מה שעשה, שייקח אחריות על מה שעשה כל ימי חייו, על הסיוטים שגרם לי ולבנות האחרות. הוא לא מודה ולא לוקח שום אחריות על מה שעשה, לומר שהבנות הסככימו לכך? הוא ניצל את המעמד שלו, מדובר בעבריין מין, רוצות החמרה בענישה".
עו"ד עידן דביר, המייצג את ש', אמר כי "אנחנו המומים ממה שקרה בדיון במהלכו הנאשם היה אמור להתנצל בפני נפגעות העבירה, אך העמיק את הפגיעה בהן וזלזל בכבודן על ידי אמירת תכנים שמקטינים את אחריותו למעשים הקשים שביצע, אמר שעשו לו שיימינג - הוא הפר את הסדר הטיעון. הודאתו הייתה מן הפה אל החוץ לכן פנינו לתביעה הצבאית בדרישה לשקול מחדש את הסדר הטיעון לאור התנהלות הנאשם".
3 צפייה בגלריה
ש' - קצינה בדימוס, אחת המתלוננות בתיק  רס"ן בועז אנקרי
ש' - קצינה בדימוס, אחת המתלוננות בתיק  רס"ן בועז אנקרי
"ההסדר הזה היה מבזה כבר מההתחלה". ש'
(צילום: איתן גליקמן )
עו"ד אפרת נחמי בר, שמייצגת את הנפגעת המרכזית, ח', מסרה: "לכל מי שנכחו באולם היום היה ברור שמדובר באדם שהפר את ההתחייבות שלו על פי ההסדר, אבן הראשה של ההסדר - קבלת אחריות מלאה על ידו, בקולו, בהתנצלות פומבית בפני הנפגעות. במקום התנצלות שמענו נאום מתבכיין כמה קשה לו ולקרובים לו, וזה הוכיח שעיוותי החשיבה שהפכו אותו לעבריין מין מסוכן עוד קיימים. אי אפשר להודות בעבירות מין קשות ואחר כך לדבר על 'מערכת יחסים', אי אפשר לומר שאתה מתנצל ואחר כך להאשים את הנפגעות. זה מה שעשה היום הפוגע ובכך הוכיח שאינו עומד בתנאי ההסדר. הדרישה שלנו מהתביעה הצבאית, לא לאפשר לנאשם 'לשחק כאילו'. התנצלות צריכה להיות אמיתית ומוחלטת או שהיא אינה התנצלות ומי שאינו עומד בהסדר יש להטיל עליו שנות מאסר בפועל".
גזר הדין היה אמור להינתן היום לאחר עיכובים ממושכים שארכו יותר משנתיים. הפרשה נחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" לפני כשלוש שנים, ובתחילתה נעתר בית המשפט לבקשתנו לפרסם את זהותו של הקצין הוותיק ממחלקת הרפואה של מטה פיקוד העורף ברמלה. אלא שלמרות כתב האישום החמור נגדו, שכלל עבירות מין מהחריפות שבספר החוקים, ההליכים נגדו התעכבו למורת רוחן של הקורבנות – במשך כשנתיים משפטו אף לא החל, לרוב בגלל בקשות עיכוב שהגיש – והתקבלו.
בסופו של דבר, בתום הליך גישור חשאי, הוסכם על הסדר טיעון עם אנקרי, שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" לפני כמה חודשים. בפרקליטות הצבאית הסבירו כי עונש המאסר הקל באופן יחסי לעבירות נבע מהקושי לזמן לעדות נוספת בבית הדין הצבאי, במהלך משפט הוכחות שאותו התכוון אנקרי לנהל, מול הקורבן העיקרי שלו: חיילת ששירתה תחתיו כשהייתה בת 19, הגיעה מרקע סוציו-אקונומי קשה ונוצלה מינית על ידו פעם אחר פעם, במכוניתו ובתוך הבסיס, אף שיכול היה להיות בגיל של אביה וכשחמש דרגות מפרידות ביניהם.
פורסם לראשונה: 11:40, 17.08.23