פרטים חדשים על התקיפה האחרונה בסוריה שיוחסה לישראל: גורמים המעורים בנושא אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי במתחם שנפגע ביום שבת בדמשק שהו איראנים, שהתכנסו במקום כדי לקדם תוכניות לפיתוח יכולות של מל"טים או טילים. באותה תקיפה נהרגו לפחות חמישה בני אדם, ופרט לדמשק גם רוסיה גינתה אותה.
גורם המקורב לממשלת סוריה אמר כי יעד התקיפה היה כינוס של מומחים איראנים וסורים לייצור מל"טים. "מהנדס סורי ופקיד איראני שאינו בכיר נהרגו", אמר אותו גורם. גורם בצה"ל לא אישר או הכחיש שישראל עומדת מאחורי המתקפה, אבל אמר כי כמה מהקורבנות נהרגו מפגיעת טיל נ"מ סורי.
4 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בסוריה
זירת התקיפה בסוריה
הפגיעה בשכונת כפר סוסא
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בסוריה
זירת התקיפה בסוריה
גורם בצה"ל אמר כי כמה מהקורבנות נפגעו מפגיעת טיל נ"מ סורי
(צילום: AFP)
גורם נוסף, ששוחח עם בכיר סורי, אמר לרויטרס כי האיראנים השתתפו בכינוס בדמשק של מומחים במתקן צבאי איראני במרתף של בית מגורים, בתוך מתחם ביטחוני. לדבריו, אחד ההרוגים הוא מהנדס אזרחי בצבא סוריה שעבד במרכז למחקרים מדעיים הסורי "סרס", שבמערב אומרים כי הוא אחראי בין היתר לייצור טילים ונשק כימי.

המטרה: לפגוע בתוכנית לייצור טילים מונחים

גורם ביטחוני אזורי אמר כי מהנדס ממשמרות המהפכה שמעורב בתוכנית הגרעין האיראנית נפצע קשה בתקיפה, ופונה לבית חולים בטהרן, ושני בכירים יחסית בארגון שנכחו בכינוס לא נפגעו. גורם מודיעין אחר אמר כי היעד שנפגע היה חלק מהתוכנית החשאית של משמרות המהפכה לייצור טילים מונחים. גורם נוסף, חמישי במספר, אמר כי המטרה הייתה לפגוע הן באיראנים - והן באנשי חיזבאללה.
4 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בסוריה
זירת התקיפה בסוריה
הכינוס - במרתף. הבניין שנפגע
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בסוריה
זירת התקיפה בסוריה
זירת התקיפה בסוריה
(צילום: רויטרס)
פרשננו לענייני ביטחון, רון בן ישי, ציין השבוע כי התקיפה - אם התבצעה על ידי ישראל - היא תגובה לפגיעה במכלית הנפט על ידי האיראנים. על תקיפת המכלית שבבעלותו של המיליארדר אייל עופר פורסם ביום שישי, יממה לפני התקיפה בסוריה.
גורמים מזרח תיכוניים מהימנים אמרו כי אחת המטרות שהותקפו היא מכ"ם לטווחים ארוכים שהאיראנים הציבו במחוז סווידא, ויכול לנטר את התנועות האוויריות של ישראל ושל האמריקנים באזור - בין היתר בירדן, במערב עיראק ובדרום מזרח סוריה. בנוסף אמרו אותם מקורות כי בנוסף הותקפו מתקנים המשמשים את משמרות המהפכה ואת המיליציות האיראניות מדרום לדמשק - ולא בעיר עצמה.
בפתח ישיבת הממשלה ביום ראשון רמז ראש הממשלה בנימין נתניהו לתקיפה בסוריה, והזכיר את תקיפת המכלית. "מול החזית האיראנית המאמצים שלנו אינם פוסקים מסיבה פשוטה, כי מעשי התוקפנות של איראן אינם פוסקים", אמר נתניהו. "בשבוע שעבר איראן תקפה שוב מכלית נפט במפרץ הפרסי ופגעה בחופש השיט הבינלאומי. בשבת איראן תקפה בסיס אמריקני בסוריה. איראן ממשיכה לשלוח נשק קטלני שפוגע בהמוני אזרחים חפים מפשע הרחק מגבולותיה. איראן מנסה לפגוע בלי הרף במדינת ישראל ובאזרחיה באשר הם במקומות שונים בעולם".