ההשהיה השברירית בעימות הסתיימה: הג'יהאד האיסלאמי חידש בצהריים (שישי) את ירי הרקטות מעזה לכיוון ישראל אחרי 13 שעות של שקט - ושיגר מטחים ליישובים במועצה האזורית אשכול והמועצה האזורית חוף אשקלון, ובהמשך אף הרחיב את הירי. לראשונה מתחילת מבצע "מגן וחץ" נשמעו אזעקות ביישובים סמוכים לירושלים, בין היתר בבית שמש, נס הרים, ביתר עילית ואלון שבות.
שתי רקטות שוגרו לכיוון ירושלים, אחת מהן יורטה על-ידי מערכת קלע דוד (בפעם השנייה בסבב) והשנייה על-ידי מערכת כיפת ברזל. רקטה אחת נפלה בחממה ביישוב במועצה האזורית אשכול. בכל המקרים לא דווח על נפגעים או על נזק. בעקבות חידוש הירי והרחבתו, צה"ל תקף עמדות צבאיות של הג'יהאד האיסלאמי ברפיח ופגע בדרום הרצועה בשני פעילים שהתארגנו לשיגור רקטות.

9 צפייה בגלריה
ילדים רצים למקלטים בביתר
ילדים רצים למקלטים בביתר
רצים למקלטים בביתר עילית
9 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברפיח
תקיפת צה"ל ברפיח
תקיפת צה"ל ברפיח
( צילום: AFP)

זמן קצר לפני המטח של כ-10 רקטות ששוגרו לאשכול, הזהירו בשדרות את התושבים כי "המערכה לא תמה, ועדיין יש חשש לירי רקטות. הנחיות ההתגוננות עדיין תקפות ויש להמשיך לשהות סמוך למרחבים מוגנים". ואכן, בהמשך נשמעו אזעקות בעיר. ברקע, נמשכים המגעים להפסקת אש בין הצדדים, וראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערכת מצב עם שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש השב"כ.
לפי גורם מדיני בירושלים, לאחר הערכת המצב של נתניהו עם בכירי מערכת הביטחון, הוחלט שלא מתקיים משא ומתן כרגע להפסקת אש והודעה על כך נמסרה מישראל למצרים. לדבריו, "תהיה תקיפה משמעותית. זה לא קשור לירי לירושלים, זה הוחלט עוד לפני בגלל הירי לעוטף".
בישראל מנסים ללחוץ על ארגון הטרור שאין לו כדאיות להמשיך בלחימה יממה נוספת, כי המחיר שייגבה ממנו יהיה הרבה יותר גבוה. במקביל, הג'יהאד האיסלאמי ירד בשלב זה מהדרישה להחזרת גופתו של חאדר עדנאן שמת בכלא הישראלי אחרי ששבת רעב.
9 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברפיח
תקיפת צה"ל ברפיח
תקיפת צה"ל ברפיח
( צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
מקום פגיעת הרקטה באשכול
מקום פגיעת הרקטה באשכול
זירת פגיעת הרקטה באשכול

צה"ל, נציין, תקף ברצועת עזה הלילה והבוקר סמוך לשעה 07:00 בעצימות נמוכה יחסית - על אף ששיחות הפסקת האש נמשכו לאורך כל הלילה ללא כל התקדמות. בין השאר הותקפו מוצבים צבאיים ומשגרי רקטות מוטמנים של הג'יהאד האיסלאמי ברחבי רצועת עזה.
מתחילת המבצע נפגעו 215 מטרות ברצועה, יורטו 260 רקטות, זוהו 163 שיגורים כושלים (כאחד מכל חמישה), ובסך הכול עד אתמול ב-22:00 שוגרו 866 רקטות לעבר ישראל. בצה"ל אומרים שאחת הסיבות להפוגות הארוכות בין המטחים היא סיכול חוליות הירי על-ידי הצבא ותקיפת המשגרים המוטמנים.
9 צפייה בגלריה
תקיפה צה"ל חיל האוויר מבצע מגן וחץ
תקיפה צה"ל חיל האוויר מבצע מגן וחץ
נזקי תקיפות צה"ל ברצועת עזה, הבוקר
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
תקיפה צה"ל חיל האוויר מבצע מגן וחץ
תקיפה צה"ל חיל האוויר מבצע מגן וחץ
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
תקיפה צה"ל חיל האוויר מבצע מגן וחץ
תקיפה צה"ל חיל האוויר מבצע מגן וחץ
(צילום: רויטרס)
גורם מצרי אמר לאתר ה-BBC בערבית כי המגעים להפסקת האש "נתקלו במכשול". למרות זאת, במערכת הביטחון משדרים אופטימיות זהירה. באל ג'זירה ציטטו הבוקר גורם בג'יהאד האיסלאמי שאמר כי "השעות הקרובות קריטיות בכל הנוגע להגעה להסכם שישמור על זכויות ודם הפלסטינים".
גורם מדיני בישראל הסביר הבוקר כי אותו "מכשול" שדווח ב-BBC הוא הסירוב הישראלי להתחייב להפסקת הסיכולים הממוקדים, וכעת מחפשים נוסח שעליו שני הצדדים יכולים להסכים. "בשורה התחתונה, הם רוצים להגיע למצב שאין סיכולים בין הסבבים", אמר הגורם. "עובדתית, יותר מעשור לא היו סיכולים ממוקדים ללא ירי צמוד של הג'יהאד. יכול להיות שזה יסתיים בהבנות בעל פה כמו שהיה בעבר".
לדברי הגורם, "המסר הישראלי לג'יהאד האיסלאמי הוא שכל רגע שעובר הם עלולים לאבד עוד נכסים, ולכן כדאי שיסכימו להפסקת אש בהקדם". הוויכוח, למעשה, די סמנטי: הג'יהאד דורש התחייבות למשהו שבפועל קורה כשהם לא יורים. דהיינו, אין סיכולים ממוקדים ללא ירי.

מוחמד אל-הינדי, ראש הלשכה המדינית של הג'יהאד האיסלאמי ונציג הארגון בשיחות להפסקת אש במצרים, נפגש אתמול עם ראש שירותי הביון המצרי עבאס כמאל בקהיר. בשיחה עם ערוץ הטלוויזיה אל-ערבי שמושבו בקטאר אמר אל-הינדי כי "השיחות נמשכות, ואנחנו מקווים להגיע להסכם מכבד שמשקף את האינטרסים של העם הפלסטיני".
מנגד, לקראת חצות לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה הודעה רשמית בתום הערכת המצב הביטחונית, שבה נמסר כי "המערכה תימשך ככל שיידרש". בכירים בישראל הגדירו אמש את הסיכויים להפסקת אש כ"50-50", והוסיפו כי "ככל שלא תבוא התקדמות, אנחנו לא עוצרים. אם יש מטרות - אנחנו פוגעים. אנחנו נותנים להם פתח, אבל לא אשראי בלתי נגמר".
9 צפייה בגלריה
הבניין שנפגע ברחובות
הבניין שנפגע ברחובות
הבניין שספג פגיעה ישירה ברחובות
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
הבניין שנפגע ברחובות
הבניין שנפגע ברחובות
(צילום: קובי קואנקס)
דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי אמר הבוקר כי מתחקיר ראשוני עולה שהרקטה שפגעה אתמול בבניין ברחובות וגרמה למותה של אישה לא יורטה על-ידי כיפת ברזל בגלל תקלה טכנית ופגעה בבניין.
"אנחנו מבינים שהמיירט שוגר ולא פגע", אמר הגרי. "זו רקטה מייצור עצמית ולא רקטה חריגה. מדובר על רקטה לכ-70 ק"מ וב-20 ק"ג חומר נפץ, שפגעה בזווית מורכבת במבנה".

דובר מד"א זכי הלר עדכן כי מאז תחילת המבצע, טיפלו אנשי ארגון ההצלה ב-57 נפגעי גוף וחרדה. הנתונים כוללים הרוגה אחת, שלושה פצועים בינוני ושני פצועים קל מרסיסים, הדף ושברי זכוכית, וכן 16 פצועים קל שנחבלו בדרכם למרחב מוגן. בנוסף טופלו 35 נפגעי חרדה.
משרד הבריאות בעזה עדכן כי מתחילת המבצע נספרו 31 הרוגים ברצועה. אמש דיווח המרכז הפלסטיני לזכויות אדם שיושב בעזה כי שלושה פלסטינים נהרגו כתוצאה משיגורים כושלים של "רקטות תוצרת בית", כולל שני ילדים. לפי המרכז, 26 פלסטינים נפצעו כתוצאה ממקרים כאלה. לפי נתוני דובר צה"ל, מתחילת המבצע נהרגו 14 בלתי מעורבים - מתוכם ארבעה מירי כושל של הג'יהאד.