4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט וביידן. רה"מ אמר לו: "פועלים להפסיק את ההסתה והאלימות בירושלים"
(צילום: רויטרס, GettyImages)
ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח הערב (יום ראשון) עם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, והזמין אותו לביקור ראשון בישראל. הנשיא נענה להזמנה והשיב שיגיע לארץ בחודשים הקרובים, ובישראל מעריכים כי הביקור יתקיים בתחילת הקיץ. לאחר השיחה פרסם הבית הלבן הודעה, שבה הדגיש את הקשר האישי בין שני המנהיגים והוסיף: "הקשר האישי הניע את עבודת צוותי הביטחון הדיפלומטיים והלאומיים שלנו, ואיפשר לשתי המדינות להגיע לעמדות משותפות בעניינים מסובכים".
בהודעת הבית הלבן נמסר גם שהשניים שוחחו על המתיחות הביטחונית. לפי ההודעה, ביידן "אישר את תמיכתו הבלתי מעורערת בישראל ובצורכי הביטחון שלה, ובירך גם על ההקצאה ההיסטורית של מיליארד דולר לצורך חידוש מערכת כיפת ברזל".
4 צפייה בגלריה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה האיראניים. המכשול המרכזי בדרך להסכם גרעין חדש
(צילום: EPA)
בנט וביידן שוחחו על רקע המהומות בירושלים והמאמצים למנוע את הוצאת משמרות המהפכה של איראן מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב. "אני בטוח שהנשיא ביידן, ידיד אמת של ישראל, שדואג לביטחונה, לא יאפשר להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור", אמר בנט. "ישראל הבהירה את עמדתה בנושא: משמרות המהפכה הם ארגון הטרור הגדול בעולם".
בישראל הביעו שביעות רצון מהשיחה, ובעיקר המדברים ששמעו בנוגע להחלטה המסתמנת בעניין משמרות המהפכה. בינתיים, השבוע יבקר בוושינגטון היועץ לביטחון לאומי איל חולתא.
דבריו של בנט בנוגע לאיראן מגיעים כאמור הן על רקע המהומות בירושלים והחשש מהסלמה ביטחונית בדרום, והן על המשא ומתן הלא-ישיר בין ארה"ב לאיראן על החייאת הסכם הגרעין. המשא ומתן הזה אמנם הגיע לישורת האחרונה שלו, כשרק לפני שבועות אחדים נראה היה כי הצדדים נמצאים על סף חתימה - אך כעת הוא נקלע שוב למבוי סתום. לפי ההערכות, הסיבה המרכזית לכך היא התעקשותה של טהרן להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור האמריקנית. אף שתחילה דווח כי ארה"ב מוכנה למהלך שכזה בתמורה להתחייבות לכאורה לריסון של פעילותם, בהמשך הגיעו איתותים מוושינגטון שממשל ביידן לא יסכים לכך ללא ויתור משמעותי מצד האיראנים.
4 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד, נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, מלך ירדן עבדאללה השני
מימין לשמאל: יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד, נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, מלך ירדן עבדאללה השני
פסגת המנהיגים בקהיר. מימין לשמאל: יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד, נשיא מצרים א-סיסי ומלך ירדן עבדאללה
ברמיזה לאפשרות של הסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור, מחלקת המדינה האמריקנית מסרה בסוף השבוע כי "אם איראן מעוניינת בהסרת סנקציות שלא כלולות במסגרת החזרה להסכם הגרעין, עליה לתת מענה לדאגותיה של ארה"ב שהן מעבר להסכם". עוד נמסר כי אם איראן לא מעוניינת לנצל את שיחות הגרעין כדי למצוא פתרונות ל"נושאים בילטרליים" נוספים, אז יהיה ניתן להגיע להסכמות שיביאו לחזרה להסכם הגרעין תוך זמן קצר. "איראן צריכה לקבל החלטה", אמר דובר מחלקת המדינה.
השיחה של בנט עם ביידן מצטרפת, כך נראה, לניסיון הישראלי כעת להבהיר לקהילה הבינלאומית כי המהומות בירושלים פרצו בעקבות קמפיין הסתה שמובילים ארגוני הטרור הפלסטיניים. רק מוקדם יותר השבוע התראיין בסוגייה בנט לרשת CNN, והיום ערך שר החוץ יאיר לפיד תדרוך לכתבים זרים, שבו אמר: "בשלושת השבועות האחרונים נעשה ניסיון מסוכן בירושלים. ארגוני טרור ניסו לחטוף את מסגד אל-אקצא, בזמן הרמדאן, כדי לגרום להתפרצות אלימה בירושלים שתהפוך לעימות אלים בכל המדינה. פעילים של חמאס, של הג'יהאד האיסלאמי, פורצים שוב ושוב למסגד בבקרים, הכניסו לתוכו אמצעי לחימה, זרקו מתוכו אבנים ונפצים והשתמשו בו כבסיס כדי לעורר מהומות אלימות".
דברים אלו מגיעים על רקע המשבר המדיני שהתחולל סביב המהומות בהר הבית, עם גינויים שספגה ישראל מירדן, איחוד האמיריות ובחריין, שלוש מדינות שרק לאחרונה פעלו להדק את יחסיהן עמה. על רקע המשבר הזה טס היום במפתיע מלך ירדן עבדאללה למצרים, ונועד שם לפסגה שלא הוכרזה מראש עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי והשליט בפועל של איחוד האמירויות, יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד. את המלך הירדני ליווה בנו, יורש העצר חוסיין.
בתום הפסגה המשולשת פורסמה הודעה משותפת, שבה נאמר: "שלושת המנהיגים הדגישו כי מדינותיהם לא יחסכו במאמצים להשבת הרגיעה לירושלים, והבהירו כי חשוב לכבד את החסות הירדנית ההיסטורית על המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים בירושלים. כמו כן הם ציינו שיש ליצור אופק מדיני לחידוש המשא ומתן סביב פתרון שתי המדינות. מלך ירדן גינה את ההפרות הישראליות בירושלים ואת הצרת תנועת המתפללים".
השתתפו בהכנת הכתבה: