מעבר ארז בגבול רצועת עזה יישאר סגור לפועלים פלסטינים גם מחר (שני). כך הוחלט הערב בתום דיונים במערכת הביטחון. על סגירת המעבר, נזכיר, הוחלט בסוף השבוע בעקבות המשך ירי הרקטות בלילה שבין שישי לשבת, והיא נעשתה כתחליף לתקיפת תגובה של צה"ל ברצועה – באופן שלפי הערכות יפגע באופן משמעותי בכלכלת עזה.
3 צפייה בגלריה
לראשונה זה שנים: ישראל תעניק 7,000 היתרי כניסה לסוחרים מעזה
לראשונה זה שנים: ישראל תעניק 7,000 היתרי כניסה לסוחרים מעזה
מעבר ארז. אלפי פועלים עזתים עברו דרכו מדי יום
(צילום: רועי עידן)

שר הביטחון בני גנץ, שקיים דיון הערכת מצב בפיקוד הדרום, מסר: "נמשיך לגלות נדיבות אזרחית וכלכלית רק אם תישמר היציבות הביטחונית. ארגוני הטרור ומחוללי ההסתה צריכים לזכור: מי שמצבו הכלכלי, האזרחי והצבאי לא יציב – הוא שייפגע קשות מכל טלטלה. לישראל יש את היכולת והיא תמשיך להפעיל את העוצמה ומגוון האמצעים שברשותה באופן שתראה לנכון".
גנץ הדגיש בדבריו, כפי שעושה דובר צה"ל כל העת, כי האחריות לירי הרקטות מרצועת עזה היא של חמאס – גם אם לפי ההערכות חלק מהשיגורים האחרונים נעשו על ידי אנשי הג'יהאד האיסלאמי. בהתייחסות למהומות שנמשכו במהלך סוף השבוע בהר הבית, הוסיף גנץ: "הרמדאן אמור להיות חג של תפילה והתכנסות משפחתית. לצערי, יש מי שמחזיקים בידיהם אבנים ובקבוקי תבערה במקום ספרי קודש. ישראל פועלת מולם, ובמקביל, מאפשרת את חופש הפולחן".
שר הביטחון הבטיח עוד: "כוחות הביטחון ממשיכים בפריסה ובפעילות בכלל הגזרות בכדי להגן על אזרחי ישראל". בהערכת המצב שקיים השתתפו הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר, מפקד פיקוד הדרום ובכירים נוספים. מדובר צה"ל נמסר כי לפני כן גנץ נפגש גם עם ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ', ודן עמו באתגרים השונים של האזור וקידום התהליך של הורדת אמ"ן לנגב.

בצה"ל ובדרג המדיני הסבירו כי ההחלטה להעדיף סנקציה אזרחית ולא צבאית על הירי הכפול בסוף השבוע לשטחים פתוחים בעוטף עזה, באזור הקיבוצים סופה וכפר עזה, נבעה מהמשמעות הציבורית הכבדה של המהלך: אלפי פועלים עזתים החלו להתרגל בחודשים האחרונים, לראשונה מאז הטלת המצור הישראלי על עזה ב-2007 בעקבות השתלטות חמאס על הרצועה, לצאת לישראל ולהתפרנס במשכורת יומית של 300-600 שקלים, בבנייה או בחקלאות, לעומת 60 שקלים ליום בממוצע, אם מצאו עבודה בעזה מוכת האבטלה.
מוקדם יותר היום התייחס גם שר החוץ יאיר לפיד לסוגיה: "ישראל לא תקבל ירי רקטות וטילים מעזה. אנחנו נקיים מדיניות של אפס סובלנות כלפי ירי על שטחנו. אתמול החלטנו לא לאפשר יציאת עובדים מעזה לישראל בעקבות הירי. לפני הרמדאן הודענו שאם הוא יעבור בשקט, אחריו נכפיל את מספר רשיונות העבודה מעזה ל-20 אלף פועלים שיוכלו לצאת בכל יום לעבודה בישראל. לנוכח הימים האחרונים, אנחנו נשקול מחדש את ההחלטה".
לפיד, שערך תדרוך לכתבים זרים, הדגיש את המסר שמהדהדת כעת ישראל ולפיו הטענות על פגיעה לכאורה במסגד אל-אקצא מצד המשטרה הן שקרים שנועדו לתרום להסתה נגד ישראל. לדבריו, "בשלושת השבועות האחרונים נעשה ניסיון מסוכן בירושלים. ארגוני טרור ניסו לחטוף את מסגד אל-אקצא, בזמן הרמדאן, כדי לגרום להתפרצות אלימה בירושלים שתהפוך לעימות אלים בכל המדינה. פעילים של חמאס, של הג'יהאד האיסלאמי, פורצים שוב ושוב למסגד בבקרים, הכניסו לתוכו אמצעי לחימה, זרקו מתוכו אבנים ונפצים והשתמשו בו כבסיס כדי לעורר מהומות אלימות".
3 צפייה בגלריה
יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד הגיע לקהיר לפגישה עם א סיסי והמלך עבדאללה השני
יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד הגיע לקהיר לפגישה עם א סיסי והמלך עבדאללה השני
נשיא מצרים א-סיסי מלווה את מלך ירדן עבדאללה לאחר נחיתתו במצרים
3 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד, נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, מלך ירדן עבדאללה השני
מימין לשמאל: יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד, נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, מלך ירדן עבדאללה השני
מימין לשמאל: יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד, נשיא מצרים א-סיסי ומלך ירדן עבדאללה השני
דברים אלו מגיעים על רקע המשבר המדיני שהתחולל סביב המהומות בהר הבית, עם גינויים שספגה ישראל מירדן, איחוד האמיריות ובחריין, שלוש מדינות שרק לאחרונה פעלו להדק את יחסיהן עמה. על רקע המשבר הזה טס היום במפתיע מלך ירדן עבדאללה למצרים, ונועד שם לפסגה שלא הוכרזה מראש עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי והשליט בפועל של איחוד האמירויות, יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד. את המלך הירדני ליווה בנו, יורש העצר חוסיין.
בתום הפסגה המשולשת פורסמה הודעה משותפת, שבה נאמר: "שלושת המנהיגים הדגישו כי מדינותיהם לא יחסכו במאמצים להשבת הרגיעה לירושלים, והבהירו כי חשוב לכבד את החסות הירדנית ההיסטורית על המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים בירושלים. כמו כן הם ציינו שיש ליצור אופק מדיני לחידוש המשא ומתן סביב פתרון שתי המדינות. מלך ירדן גינה את ההפרות הישראליות בירושלים ואת הצרת תנועת המתפללים".