2 צפייה בגלריה
כלי הנשק שנמצאו בפשיטה
כלי הנשק שנמצאו בפשיטה
חלק מכלי הנשק שנמצאו בפשיטה
(צילום: דוברות המשטרה)
עבריין שחצה את הקווים קיבל מיליוני שקלים - ורכש איתם כלי נשק במה שהפך למבצע הפעלת הסוכן היקר בהיסטוריה. פשיטת הענק שיצאה לפועל הבוקר (יום שלישי) על בתיהם של עשרות סוחרי נשק חתמה מבצע מורכב שעלותו עד כה מוערכת בכשישה מיליון שקלים. למעשה, רק רכישת כלי הנשק על-ידי הסוכן עלתה כ-4.1 מיליון שקל - כשהנשק היקר ביותר שנרכש ברכישה אחת היה תת-מקלע מאג צה"לי, שעלה כ-180 אלף שקלים.
מבצע "אושן" - כתבות נוספות:

2 צפייה בגלריה
כלי הנשק שנמצאו בפשיטה
כלי הנשק שנמצאו בפשיטה
הנשק היקר ביותר - מאג בשווי 180 אלף שקל
(צילום: דוברות המשטרה)
כשגויס הסוכן לתפקיד, במשטרה סימנו לו כיעד את רכישת כלי הנשק. לבכירי המחוז הצפוני היה ברור שמדובר במבצע שיעלה כסף רב, אבל לא תיארו לעצמם עד כמה. המפכ"ל הקודם, מוטי כהן שכיהן כממלא מקום, והשר לביטחון הפנים הקודם, אמיר אוחנה, נתנו אור ירוק למהלך ללא כל הגבלה כספית.
ככל שהתארך המבצע, עוד ועוד עסקאות בוצעו והתברר כי העלות שלו מסתכמת במיליונים רבים. בסופו של דבר, במשטרה מצפים ששישה מיליון השקלים שהושקעו יניבו 78 כתבי אישום נגד העבריינים - בהם גם בכירים בעולם הפשע, שכונו "ראש הפירמידה".
במסגרת "מבצע אושן", מאות שוטרים מהמחוז הצפוני של המשטרה פשטו הבוקר על בתיהם של לפחות 64 סוחרי נשק, שנחשבים מהגדולים בישראל, ולפחות עוד 14 מעצרים צפויים בהמשך.

בפשיטה, שהיא מהגדולות שהיו בכל הנוגע לסוחרי נשק בתולדות המשטרה, נתפסו רובים, אקדחים ואמצעי לחימה אחרים - כמו מאגים ומקלעי בראונינג - שכל אחד מהם נמכר בעשרות אלפי שקלים. בין היישובים מהם נעצרו החשודים: טמרה, שפרעם, עוספיה, נצרת וכאבול - שם אותרו אב ושלושת בניו, שפתחו עסק משפחתי לסחר בנשק בלתי חוקי.
בסך הכול הסוכן רכש מהעבריינים קרוב ל-70 כלי נשק, מטעני חבלה וטילי לאו. הסוכן הוא עבריין שהוגדר "שובר שוויון" וגויס עוד לפני כשנה, בתקופת כהונתו של מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן, על-ידי המחוז הצפוני בפיקודו של ניצב שמעון לביא.
לפי המשטרה, בפעילות הסמויה נתפסו בין היתר 40 רובים, 13 אקדחים, שני מקלעים ושני מטעני חבלה עם מערכת הפעלה סלולרית שהיו מוכנים להפעלה. הסוכן פעל תחת כיסוי של חייל בארגון פשע שמספק נשק ל"בוסים" הגדולים.
בעוד שרוב החשודים היו יעדים מודיעיניים של המשטרה, היו לא מעט אנשים שזהותם הפתיעה את חוקרי המשטרה בשעה שקיימו עסקאות נשק עם הסוכן הסמוי. בין החשודים שקיימו עסקאות נשק, כך מתברר, יש לוחם בגולני ושני תלמידים - אחד בכיתה י"א והשני בכיתה ח', רק בן 13.

"זה קורה אצלנו בפרונט - אפילו לא בחצר האחורית", אמר מפקד המחוז הצפוני במשטרה ניצב שמעון לביא בריאיון לאולפן ynet. לדבריו, סוחרי הנשק שנעצרו הם הסוחרים "הדומיננטים ביותר בחברה הערבית במדינת ישראל, כאלה שהם בראש הפירמידה, בטופ של הטופ".
על רקע המבצע, בנצרת נערך הבוקר כינוס משותף למפקדי המחוז הצפוני במשטרה וראשי רשויות במגזר הערבי, בנושא תופעת השימוש בנשק בלתי חוקי באזור. בדברים שנשא בכינוס התייחס המפכ"ל קובי שבתאי לפשיטת הענק וגילה כי "רוב שוטרי משטרת ישראל פועלים בצורה כזו או אחרת למיגור הפשיעה בחברה הערבית - כמעט 90 אחוז מהמשאבים מושקעים בחברה הערבית".
"יש בכוחה של ההתמדה המשטרתית בכדי לאותת לעבריינים שלא לעולם חוסן", הוסיף שבתאי. "שיידע כל עבריין שנעצר על חם שכל מערכת אכיפת החוק תהיה רתומה למצות איתו את הדין - לא משנה מה גילו ומה הרקע".