שר הביטחון יואב גלנט הנחה הבוקר (יום רביעי) לממש את חוק ביטול ההתנתקות בצפון השומרון גם בשא-נור, גנים וכדים - בהמשך לצו הראשוני שהכיל את היישוב חומש. בהודעה משותפת עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן נכתב כי "החלת הצו מגיעה לאחר שיח ממושך שקיים שר הביטחון גלנט עם ראש המועצה וגורמי צה"ל". על כוונת המתנחלים ללחוץ על השר גלנט כדי לממש את החזרה ליישובי צפון השומרון פורסם לראשונה ב-ynet.
עם זאת יצוין כי מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס חתם על צו סגירה לשטח של שא-נור, גנים וכדים בצפון השומרון, כך שנכון לעכשיו לא יכולים להגיע לשם ישראלים. למעשה, פוקס חתם על צו הסגירה שתוקפו מאפריל השנה עד דצמבר 2028 כדי למנוע נהירה של מתנחלים לשטח המדובר.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן
שר הביטחון יואב גלנט וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן
שר הביטחון יואב גלנט וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן
אוגוסט 2023: חזרה לחומש
(צילום: מועצה איזורית שומרון)

השר גלנט אמר: "לאחר העברת חוק ביטול ההתנתקות בכנסת ובתום עבודת המטה שבוצעה, הצלחנו להשלים את המהלך ההיסטורי. האחיזה היהודית ביהודה ושומרון מבטיחה ביטחון, החלת חוק ביטול ההתנתקות תביא להתפתחות ההתיישבות ותקנה ביטחון לתושבי האזור.
"אני מודה לחברי ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן על הדחיפה והמחויבות לנושא. כשם שפעלתי בכל תפקידיי בממשלות ישראל - אמשיך לפתח את ההתיישבות ביהודה ושומרון, לחזק את מרכיבי הביטחון ואת ביטחון האזרחים - בצירים וביישובים".
2 צפייה בגלריה
חברי הגרעין בשא-נור
חברי הגרעין בשא-נור
שא-נור
(צילום: אלישע בן קימון)
ראש המועצה האזורית שומרון דגן אמר: "זהו רגע היסטורי של תיקון היסטורי - נחוץ ערכית וביטחונית מהמעלה הראשונה למדינת ישראל, בוודאי אחרי 7.10. מדינת ישראל תיקנה היום באופן ממלכתי ורשמי את העוול והאיוולת של הגירוש מצפון השומרון. אני מברך את שר הביטחון יואב גלנט על ההחלטה הראויה והערכית למדינת ישראל ואת אלוף הפיקוד יהודה פוקס שזכה לחתום על התיקון החשוב הזה.
"יחד, בשם כל עם ישראל, נאבקנו לתקן את הפצע הלאומי העמוק של גירוש תושבי צפון השומרון. הגירוש היה איוולת ואחרי טבח ה-7 באוקטובר, כולם מבינים את זה עוד יותר. הכנסת חוקקה את החוק למחיקת החרפה הזו, חוק הגירוש הטמא הזה, מספר החוקים של מדינת ישראל. החוק הוחל בתחילה בחתימת צו האלוף על חומש וכעת הוחל על כל שאר היישובים".
לאחר שביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון אושר, התאפשרה למתנחלים האפשרות לשהות בחומש. מפקד פיקוד המרכז אלוף פוקס הטיל אז צו שמחריג את יישובי צפון השומרון האחרים ובכללם גנים, כדים ושא-נור. המתנחלים הפעילו לחץ על שר הביטחון גלנט, שיורה לאלוף פוקס להסיר את הצו ובכך לגרום לכך ששהייה במקומות הללו לא תהיה בלתי-חוקית. כעת, כאמור, הוציא מפקד הפיקוד צו שאוסר על כניסת ישראלים לשטח.
מישיבת חומש נמסר בתגובה: "ההחלטה לביטולו של חוק ההתנתקות מאזור צפון השומרון היא החלטה צודקת שאנו מברכים עליה. במשך שנים ארוכות שאנחנו נאבקים על החזרת ההתיישבות היהודית לצפון השומרון, וגם לאחר אישורה של חומש המשכנו את המאבק, וכעת אנו מברכים על המוגמר. אנו רוצים לברך את ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, על פעילותו החשובה לאורך כל השנים האחרונות למען המטרה הזאת וכן לברך את כל מי שהביא לכך שההחלטה תיושם בשטח. ישיבת חומש תמשיך להיאבק יום יום למען ההתיישבות היהודית באזור חשוב זה, ותמשיך להשמיע ממנו את קול התורה".
בגרעין שא-נור אמרו: "מברכים את שר הביטחון על המהלך ההיסטורי הזה. הוא, יחד עם ראש המועצה יוסי, משנים את ההיסטוריה ומשיבים בנים לגבולם. במעשה זה הם לא משנים את ההיסטוריה שהייתה בעבר אלא גם את זאת שהייתה עתידה לבוא על יישובי עמק חפר, חריש והסביבה אלמלא נחזור להתיישב בצפון השומרון".