הממשלה הנוכחית נמצאת בנקודה מכרעת בכל הקשור לשליטתה ביהודה ושומרון. דווקא ברקע האיומים של השר בצלאל סמוטריץ' על פירוק הממשלה, בימים אלו עומדים להתרחש שינויים מרחיקי לכת שעליהם עמלו סמוטריץ' ואנשיו בכל הקשור לשינוי המציאות ביהודה ושומרון.
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' לפני מסיבת עיתונאים
סמוטריץ' לפני מסיבת עיתונאים
סמוטריץ'. לקראת השינויים שלהם ייחל ביו"ש
(צילום: שלו שלום)
כבר ביום ראשון הקרוב צפוי להיכנס הלל רוט לתפקידו כסגן ראש המינהל האזרחי. רוט יעבוד תחת יהודה אליהו שהוא ראש מינהלת ההסדרה שהקים השר סמוטריץ', ובמקביל גם מול ראש המינהל החדש תת-אלוף הישאם איברהים, שנכנס לתפקידו רק לפני שבוע וחצי. רוט כבר החל לגייס אנשים שיעבדו איתו.
אנשיו של סמוטריץ', יחד עם גורמים במשרד ההתיישבות של השרה אורית סטרוק, כבר עמלים על שינויים דרמטיים מעבר לקו הירוק. כזכור, לאחרונה דובר על הענקת תשתיות - מים, חשמל, ביוב ותקשורת לכ-68 מאחזים שעדיין לא הוכשרו מבחינה חוקית. אלו אותם יישובים המכונים ההתיישבות הצעירה. כבר לפני כשנתיים וחצי קיימו אנשי ההתיישבות הצעירה מחאה משמעותית שבשיאה שבתו רעב מחוץ למעונו של נתניהו, אלא שלא רק הם ברשימה. ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי בשבועות האחרונים פועלים במרץ להכשיר גם את היישובים אביתר וחומש שנמצאים בשומרון.
על פי מסמך פנימי של גורמי ביטחון שהופץ בין הארגונים השונים נכתב כי באביתר ובחומש חלים המשכי בנייה והרחבות בנייה, זאת על אף שהממשלה עדיין לא השלימה את הליכי ההסדרה במקומות הללו. בנוגע לאביתר, נזכיר כי המדינה חתמה הסכם עם המתיישבים שפונו מרצון בתמורה להסדרת המקום.
נקודה נוספת ומשמעותית היא החזרה לצפון השומרון. בשנה שעברה חוקקה הממשלה את ביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון ובכך איפשרה את השהות בחומש. אלא שלאחר חקיקת החוק הטיל אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס צו המחריג את יישובי צפון השומרון האחרים, בהם גנים, כדים ושא–נור. כעת ישנו לחץ מצד המתנחלים, בעיקר על שר הביטחון יואב גלנט, שיורה לאלוף פוקס להסיר את הצו ובכך לגרום לכך ששהייה במקומות הללו לא תהיה בלתי חוקית. לכך, יש להוסיף את ההכרזה על כ-12 אלף דונמים כאדמות מדינה סמוך ליישוב יפית שבבקעת הירדן שעדיין תקועים מסיבות מדיניות.
אך מעל הכול מרחפת עזיבתו הצפויה של אלוף פיקוד המרכז פוקס ומי שיחליפו בתפקיד. זה לא סוד שבין פוקס להתיישבות ישנה מתיחות, בטח בכל הקשור לבנייה בהתנחלויות. נכון להיום, ישנן מספר סמכויות שנמצאות אצל אלוף הפיקוד שאינן מצריכות החלטה של מינהלת ההסדרה או קבינט.
מינהלת ההסדרה תשאף לנכס לעצמה סמכויות נוספות מהאלוף החדש אבי בלוט. לפי גורם מקצועי המעורה בפרטים: "אין ספק שפוקס ניסה או בלם המון מהלכים שסמוטריץ' ניסה לקדם או לעצור. אלוף פיקוד מרכז צריך לדעת לעבוד עם המתנחלים ולהבין את הרגישויות. רק הזמן יידע להגיד איך הדברים ייראו". את בלוט לא צריך ללמד על איו"ש. הוא גדל בבנימין, למד בעלי ופיקד על חטיבה ואוגדה באיו"ש. הוא מכיר, כנראה הכי טוב, איך הגזרה עובדת ואת הכוחות הפועלים בה.
אבל עדיין יש תהליכים שמתרחשים ממש בימים אלה במינהל האזרחי שמשנים מציאות, זאת יחד עם מצב ביטחוני שלא היה כאן שנים. כל דבר יכול להשפיע על איו"ש בכל צורה. החל מהריסה או בנייה דרך סגירת ציר או פעילות התקפית ועד לחתימה על צו מעצר מנהלי. בלוט אמנם מגיע מהרקע המתאים, אבל למרות כישוריו והכרתו את השטח רק הזמן יגיד אם כהונתו תעבור בצורה חלקה.
פורסם לראשונה: 00:00, 05.05.24