מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, התארחה הבוקר (יום ראשון) באולפן ynet על רקע חידוש המשא ומתן עם משרד האוצר בשעה 11:30. בן דויד טענה באולפן כי אנשי משרד האוצר מטעים את שר האוצר אביגדור ליברמן, והאשימה אותם בכך שתקפו אותה אישית ו"ירדו לרמה נמוכה שמעולם לא הייתה". לדבריה, "כבר תשעה חודשים המו"מ לא זז - אני מקווה מאוד שיתקדם".
4 צפייה בגלריה
יפה בן דוד
יפה בן דוד
יפה בן דויד
(צילום: קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
הפריימריז לליכוד
הפריימריז לליכוד
"בעלי לא חבר מרכז, אני א-פוליטית". הפריימריז לליכוד
(צילום: שאול גולן)
בן דויד התייחסה לטענות ליברמן שלפיהן לוקח זמן רב לפטר מורה מהמערכת, ואמרה כי "זה לא נכון - ואמרתי את זה גם לשר. נפגשתי איתו כמה פעמים ודיברתי איתו גם אתמול. אני רואה שפקידי האוצר מטעים אותו. פיטורי מורים הם דווקא קלים מאוד ביחס לעובדי מדינה אחרים. אפשר לפטר תוך שלושה חודשים מורים בלי קביעות. מורים עד 15 שנים אפשר לפטר בשנה אחרת, ומורים מעל 16 שנים אפשר לפטר בשנתיים. אמרנו שאפשר לצמצם את התקופות הללו ואת ההליכים שצריך לעשות".
בן דויד הסבירה את התנגדותה לתגמול על הצטיינות: "מי שלא חי ומתמצה בנבכי מערכת החינוך יכול להגיד דברים כאלה, אבל אי אפשר לפרק חדר מורים. המורים נמצאים בבסיס של הסכם קיבוצי". בהסתדרות המורים טוענים בין היתר שתגמול על הצטיינות יהיה לא הוגן כלפי מורים באזורים חלשים ועלול להוביל למתח בחדר המורים, וכי ניתן לתגמל מורים באמצעות תשלום על תפקידים נוספים שיבצעו במערכת.
היא התייחסה גם לדרישת האוצר, שלפיה למנהלים תהיה אפשרות להעסיק עד 10% מעובדי ההוראה בחוזים אישיים, שעליהם לא יחולו החוזים הקיבוציים, ואמרה: "מה זה, טאלנטים? כמו באח הגדול?". עם זאת, בן דויד הדגישה שאין לה בעיה עם העסקת מומחים בתחומים בחוזים אישיים. "אנחנו לא מתנגדים שיביאו אנשים מבחוץ, בוגרי טכניון, פיזיקאים, כל מיני אנשים שהם לא מורים שיועסקו בחוזים אישיים", הדגישה.
4 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בדיון בבית הדין האזורי לעבודה
יפה בן דוד בדיון בבית הדין האזורי לעבודה
"בושה וכלימה אם מורים ייאלצו להגיע בצווי מניעה". בן דויד בבית הדין לעבודה באוגוסט 2020
(צילום: מוטי קמחי)
על דרישת האוצר להתאים את חופשות המורים לחופשות ההורים אמרה בן דויד: "אי אפשר לתקן עוולה בעוולה. זה לא יכול להיות על חשבון המורים. מדברים על החופשות, ולא אכפת להם אילו מורים יהיו בתחילת השנה. לא אכפת מי ייקלט, אילו גננות. אין מורות, אין גננות, אין מנהלים. אנחנו מדברים על העתיד של מערכת החינוך, על זה אנחנו נלחמים".
בן דויד, שביום חמישי האחרון טענה שאנשי משרד האוצר מנסים לפגוע בה ובבעלה עם "תרגילים מלוכלכים", הדגישה: "אני עוברת טרור שאף אחד במדינה לא עובר. נכנסו לי לתוך המשפחה לחתונה של הבן, מכפישים אותי, טוענים שהמניעים שלי פוליטיים, מדברים על בעלי, מה אני לא עוברת? כל זה עושים כדי שאכנע - ואני מודיעה בצורה חד-משמעית שאמשיך לנהל את המאבק בנחישות, למען עובדי ההוראה ולמען עתיד מערכת החינוך".
לדבריה, "פקידי האוצר הם תחנת דרך - הם נמצאים שם חמש-שש שנים ועוברים למקום אחר. מי שנכנס לתחום ההוראה בא משליחות ומאהבה למקצוע ולילדים. אבל, עם כל הכבוד לשליחות הזו, אנשים צריכים לפרנס את עצמם בכבוד. האוצר מפלג, מדבר בצורה אלימה כלפי עובדי ההוראה, וזה מחלחל גם לילדים. זה יגיע לאלימות בבתי הספר - והם יהיו אשמים".

לטענתה, "אף פעם לא ניהלנו מו"מ כזה. צלמים נכנסים לתוך החדרים. באחת הפעמים לא הזמינו אותי לפגישה כי היה מו"מ רק עם הכלכלנים שלנו, והלכתי לממדיון כדי לברך את נשות החינוך שלנו במגזר הדתי, ואז אמרו 'תראו איפה יפה בן דויד - היא הלכה למימדיון'. נכון, כי לא היה מו"מ, אז איפה אתם רוצים שאהיה?".
על המתקפות נגד בעלה אמרה: "אמרו שהוא חבר מרכז ליכוד, אבל הוא בחיים לא היה חבר מרכז ולא ליכוד. הוא לא מתעסק בזה. אני אנטי-פוליטית, מהרגע שנבחרתי למזכ"לית החלטנו שמפלגות לא יוכלו להיבחר בתוך הסתדרות המורים. עשינו את זה גם בחוקה. אני לא שייכת לשום מפלגה". כשנשאלה על הטענות שהפכה למוקד כוח בליכוד, טענה בן דויד: "זה האוצר - תראו לאיזה רמה הם יורדים. זה מתחיל מזה שאין להם מענה ענייני-מקצועי לדרישות במו"מ". לדבריה, "ירדו כאן לרמה נמוכה שמעולם לא הייתה כמוה. אני לרמה הזו לא ארד".
בן דויד התייחסה גם לעלייה בפניות לפסיכולוגים מצד תלמידים מאז משבר הקורונה והדגישה: "מי מטפל בנושאים האלה? היועצות, ואפילו תקנים אין להן. מדברים איתי על כל מיני תמריצים ודברים כאלה - אבל האוצר תפקידו להביא את הכסף, ומי שיקבע את המדינות הפדגוגית הוא רק משרד החינוך".
בן דויד התייחסה גם לדיון הצפוי בבית הדין לעבודה בהמשך השבוע, ואמרה כי "זו תהיה בושה וכלימה אם מורים ייאלצו להגיע בצווי מניעה. אנחנו נכבד כל החלטה של בית הדין, אבל הוא לא יפתור את הבעיות הקיימות במערכת החינוך. הוא לא יוכל להביא מורים, גננות ומנהלים שישתלטו על המחסור הקיים. המורים מאוד יכעסו אם זה מה שיוחלט".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
באוצר טוענים שהוויכוח הוא על מבנה העסקה - ולא שכר. ליברמן
(צילום: קובי קואנקס)
כשנשאלה מדוע לא לפתוח את שנת הלימודים כסדרה ולקבוע דד-ליין למו"מ, השיבה: "אנחנו תשעה חודשים מנהלים מו"מ. נקטתי בעיצומים עוד לפני סיום שנת הלימודים כדי לא להגיע למצב הזה. ולמרות הכול, האוצר מתנהל כמו שהוא מתנהל".

תמריצים והליך פיטורים מקוצר

צוותי המשא ומתן מקפידים עד כה להגיע למפגשים בידיעה שלא צפויה פריצת דרך, מתוך הבנה שלא יהיה מנוס ממעורבות של בית הדין הארצי לעבודה - וכל צד רוצה להוכיח תום לב בכך שעשה מאמצים להידברות. למעשה, המו"מ צפוי להימשך גם מחר - ובהמשך תעבור ההכרעה ללשכת ראש הממשלה, שצפוי לזמן אליו את הצדדים. אם גם זה לא יעזור, ביום רביעי כבר תגיש הממשלה צווי המניעה לבית הדין לעבודה.
מנגד, לאחר שבפגישה הקצרה ביום חמישי בין הצדדים לא חלה שום התקדמות, אמרו באוצר לקראת חידוש המשא ומתן כי "לא תהיה שום הצעה אחרת. כדאי שהמורים יקבלו אותה ולא ייאלצו להגיע לבית הדין לעבודה ולהתבזות שם. הם קיבלו הצעה מצוינת שעולה למדינה ארבעה מיליארד שקל בשנת הלימודים הקרובה".
באוצר טוענים גם שהוויכוח העיקרי אינו על שכר המורים - אלא על מבנה ההעסקה כולו של המורים. באוצר, נזכיר, גיבשו מסמך רשמי שהגיע ביום חמישי לידי ynet, שבו פורטו אותם השינויים בתנאי ההעסקה. המסמך מתמקד בשינויים בימי החופשה, ביטול המשרות החלקיות והקלה בהליך הפיטורים, כשמבחינת האוצר, אחת הדרכים להגדיל את השכר היא להעלות באופן הדרגתי את היקף המשרה המינימלי למורים מחצי משרה למשרה מלאה "לאורך מספר שנים". המסמך גם מדגיש את הצורך במתן תמריצים למורים "מצוינים" כהגדרת המשרד.
ביחס לכל אלה, בן דויד טענה הבוקר באולפן ynet כי משרד האוצר לא אמור להיכנס לתחום הפדגוגי - והדגישה כי "אין לזה אח ורע, הם גם לא מבינים בזה".