דיווחים על תקריות אלימות בנגב, כולל השתוללות בכבישי הדרום, הם עניין יומיומי, אך למרות זאת אומר תת ניצב נחשון נגלר, מפקד מרחב הנגב במשטרה, כי המצב טוב משנדמה וישנה דווקא ירידה באלימות. "המשטרה בדרום עברה מהגנה להתקפה על מנת לטפל באלימות ולייצר סביבה בטוחה. יש לנו את הכלים לעשות זאת", אמר נגלר בריאיון היום (שני) לאולפן ynet.
רק שלשום בלילה נרצח צעיר בן 18 בנגב - רצח רביעי באותו סכסוך. "בנגב קיימים מספר סכסוכים בין משפחות של בדואים על רקע שונה", אצר תנ"צ נגלר. "לפעמים מדובר על קרקעות שעליהן המשפחות הללו מסוכסכות. לצערנו הסכסוכים האלה לפעמים מובילים לאלימות וכמו שראינו במקרה המצער הזה אף לרצח. כמובן שמשטרת הנגב חוקרת את האירוע הזה".
3 צפייה בגלריה
נחשון נגלר
נחשון נגלר
תנ"צ נחשון נגלר
(צילום: רועי עידן)
3 צפייה בגלריה
ירי סמוך לבית החולים סורוקה
ירי סמוך לבית החולים סורוקה
קטטה אלימה בסורוקה


-אולי למשטרה אין באמת כלים לטפל בסכסוכים האלה. אתמול התראיין שייח מרהט ואומר "איפה שאפשר – השוטרים מפנים אלינו, כלומר אלמנט הסולחה. יכול להיות שאתם מעבירים הלאה לשייחים את פתרון הבעיות? "ממש לא. משטרת ישראל לא מתעסקת בסולחות ולמשטרה יש את כל הכלים להתמודד עם אירועים פליליים שונים וגם עם אירועים קשים כאלה של רצח. צריך לומר שההנהגה הבדואית מצידה איבדה את הריבונות שלה בקרב החברה הבדואית והיא למעשה כיום חסרת משילות, וזאת חלק מהבעיה. אנחנו כמשטרת ישראל לא עוסקים עכשיו עם הנהגה כזאת או אחרת, אנחנו לא עוסקים בסולחות".

3 צפייה בגלריה
הנרצח נביל אבו עמאר וזירת הרצח בלהבים
הנרצח נביל אבו עמאר וזירת הרצח בלהבים
מוחמד אבו עמאר שנרצח בנגב
-אז אין שיתוף פעולה עם שייחים והנהגת הבדואים? "יש שיתוף פעולה מצוין. אני ברמה האישית נפגש המון עם ההנהגה. צריך רק לומר שהאחיזה שלהם בקרב הצעירים כיום היא רופפת למדי. זו לא ההנהגה הבדואית שהייתה פעם".
-חוסר המשילות והאלימות כבר נהיה בלב באר שבע, אין נוכחות משטרתית בכלל באזור הזה. אנחנו נחשפים לסרטונים פה בתקשורת אבל התושבים שם רואים את זה בזמן אמת. "אני מזמין אותך לבוא ולהסתובב בנגב, זה נכון שאי אפשר להתווכח עם תחושת הציבור ואם אזרח מרגיש חוסר ביטחון אני לא אתווכח עם התחושה שלו וזו המשימה שלנו, להיות שם ולדאוג לתחושת הביטחון. אני יכול לומר לך שיש לנו תוכנית מאוד סדורה. המשטרה בדרום עברה מהגנה להתקפה. התקפה היא לא כלפי מגזר כזה או אחר חלילה, היא נגד גורמים עברייניים, גם מתוך המגזר הבדואי וגם מהמגזר היהודי. הקמנו כוחות משימה שפועלים בתוך באר שבע, יס"מ הנגב פועל שם על מנת לייצר נוכחות ולטפל בתופעות הפשיעה, על מנת לייצר סביבה בטוחה".


תנ"צ נגלר טען כי בעקבות הפעילות המשטרתית הנגב הוא כבר מקום בטוח. "אנחנו יודעים בדיוק מה אנחנו עושים, אנחנו מטפלים בפשיעה, לדוגמה הטיפול בחולייה שביצעה את השוד בקריית גת במוצ"ש. אנחנו מטפלים בכנופיות, בפשיעה החמורה בנגב. יש לנו את הכלים לעשות את זה ויש לנו את התוכנית לעשות את זה ואני רוצה להגיד לך שכבר עכשיו הנגב הוא מקום בטוח. אפשר להסתובב בו בביטחון. נכון, זה לא המצב האופטימלי ויש עוד הרבה עבודה".
לדבריו, למרות הפשיעה והאלימות המשתוללת, רמת הפשיעה בב"ש כיום היא הנמוכה ב-20 השנים האחרונות. "זה מוכח, יש פה נתונים שתומכים בזה. עבירות הרכוש בב"ש בשנה הנוכחית נמוכות ב-16% מבשנה הקודמת. נכון שעדיין יש מדי פעם בריונות על הכביש ופשיעה, אבל בדרום אין יותר פשיעה מאשר בצפון או במרכז או בשאר חלקי הארץ".
-אז זה נשמע כאילו הכל טוב והנגב הוא מקום בטוח, בזמן שאנחנו רואים סרטונים של רעולי פנים נוסעים בכבישים בפראות. "אם תעקבי אחרי הסרטונים, תראי שחלק מהם ממוחזרים מלפני שנתיים ושלוש, וחלק מהאירועים שאנחנו שומעים עליהם אלו אירועים מומצאים. למשל ילד שדיווחו שניסו לחטוף אותו מטרמפיאדה ליד רתמים. חקרנו את האירוע לעומק והסתבר שלא היה ולא נברא, ככה שיש הרבה פעמים שלוקחים פיסות מידע וגרעיני עובדות".
-אז אתה אומר "התקשורת מפריזה, תושבי ב"ש והסביבה רגועים". "באר שבע היא עדיין לא שווייץ. יש פשיעה, יש תופעות אלימות שאנחנו מתמודדים איתן גם במגזר הבדואי וגם בתוך העיר ב"ש וגם על הצירים - אבל שום דבר הוא לא קטסטרופה, רחוק מזה. יש לנו עוד אתגרים, יש עוד עם מה להתמודד, אני לא אומר שהכל טוב אבל אנחנו בדרך הנכונה, כשאמרתי שעלינו מהגנה להתקפה, התכוונתי לכך שאנחנו רודפים אחרי העבריינים ואחרי הפושעים ואנחנו מגיעים אליהם לבתים על מנת שהם ירגישו חוסר ביטחון ולא התושבים ועל מנת שהעבריינים והגורמים הפליליים יתעסקו עם המשטרה ולא עם התושבים הנורמטיביים ועל ידי כך אנחנו מעבירים את היוזמה לידיים של המשטרה ויוצרים מצב שבו הגורם העברייני והפושעים הם אלה שמרגישים נרדפים. אין מקום שאליו שוטרים חוששים להיכנס. אנחנו נכנסים לכל הפזורות, לכל היישובים הבדואים ומגיעים לאותם גורמים עברייניים ולאותן כנופיות על מנת להביא אותם לדין".