קצינים וטייסים בכירים במילואים טוענים למשבר עמוק בכשירות צה"ל, החמור בהרבה ממה שמוצג לציבור. משבר האמון חסר התקדים בין מאות טייסים וקצינים פעילים במילואים מתרחב בימים האחרונים, וחלקם חושדים במניעים פוליטיים באשר להחלטות של הדרג המדיני על מבצעים ותקיפות.
יש ביניהם גם הטוענים ל"שקרים" מצד צמרת צה"ל ושר הביטחון יואב גלנט באשר לתמונת המצב האמיתית והעגומה של כשירות הצבא וה"עיוות", כלשונם, שקיבלו השבוע חברי ועדת החוץ והביטחון שדנו במשבר. נציגי הצבא נמנעו מלהעניק לח"כים נתוני עומק על סדרי כוחות ועל האיומים הביטחוניים המתגברים, בעיקר מצפון, ייתכן מחשש שאלו יודלפו על ידי הפוליטיקאים.
הקצינים ציירו תמונה ולפיה צה"ל כשיר כעת למלחמה, לצד פגיעה קשה שהולכת וגדלה ביחסים בין משרתים במערכים ובחילות השונים. טייסים בכירים במילואים, שמובילים את המאבק, טוענים כי כמות הטייסים והקצינים שהודיעו על אי-התייצבות גדול לאין שיעור מה-300 או 400 איש שדווחו על ידי צה"ל. זאת, מאחר שצה"ל סופר לדבריהם רק את אלו שהודיעו על הפסקה מוחלטת של שירות המילואים, ויוחזרו בעתיד, אם ירצו, רק לאחר שיחה אישית עם מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר.
4 צפייה בגלריה
כמה טייסים באמת הקפיאו את שירותם? הנתונים סותרים
כמה טייסים באמת הקפיאו את שירותם? הנתונים סותרים
כמה טייסים באמת הקפיאו את שירותם? הנתונים סותרים
(צילום: AP, AFP)
"יש עוד כמות גדולה של טייסים וקצינים בתפקידי מפתח, יותר מאלף, שהודיעו על הקפאת השירות שלהם, לקראת הצעדים הבאים במאבק, כמו הכרעות בג"ץ בחודש הבא בנושא ביטול עילת הסבירות וחוק הנבצרות", טוענים אותם טייסים. "למעשה, טייס שמתקשר היום למפקדו להודיע, לפעמים בדמעות, שהוא לא מסוגל יותר להמשיך תחת המשטר החדש שחותר נגד רוח צה"ל וערכי הצבא תוך פגיעה ממשית בדמוקרטיה, נשאל אם הוא עוצר כליל את שירותו, מקפיא, משהה, מפסיק, דוחה, וכן הלאה".

"מזכיר את השאננות שקדמה למלחמת יום הכיפורים"

לדבריהם, "אותו טייס מוכנס בהתאם לתשובתו לקטגוריות אקסל יבשות ומשם מועברים הדיווחים למפקדי הבסיסים, כאילו הפגיעה בכשירות היא קטנה, כאשר בפועל היא לא. גם אם נחשיב רק את אלו שהודיעו כליל על הפסקת הגעתם אנחנו כבר מתחת לקו האדום, במצב שאף מפקד חיל אוויר לא היה מוכן לשמור כך על מדינת ישראל, אם נגיד אותו אותה הורדת סד"כ שכבר קיימת היום הייתה מגיעה למשל מקיצוץ תקציבי. יש עיוורון מוחלט ומסוכן כלפי המציאות, באופן שמזכיר את השאננות שקדמה למלחמת יום הכיפורים".
אך הטייסים הרבים הללו טוענים, כפי שפרסמנו בכתבה נרחבת על משבר הלכידות בצה"ל בסוף השבוע שעבר, שמשבר האמון אף יותר מדאיג מאובדן הכשירות למלחמה. בעוד שבכירים בדרג המדיני והצבאי משוכנעים כי כל טייס יתייצב לדגל מחר בבוקר אם תפרוץ מלחמה, טייסים רבים במילואים מכנים את אותם בכירים "זחוחים" וטוענים כי רבים ישאלו עצמם קודם "איזו מלחמה?".
4 צפייה בגלריה
הדמיית יכולות הטיל החדש של רפאל
הדמיית יכולות הטיל החדש של רפאל
טיל "תמוז" של יחידת מורן. עשרות קציני מילואים הודיעו שלא יתייצבו
(צילום: דוברות רפאל)
המשבר כה גדול וחוסר האמון בממשלה הנוכחית התרחב עד שלא בהכרח תירשם התייצבות בכל תרחיש מלחמתי ובכל זירה שהיא, כמו יהודה ושומרון או מרחבים אחרים קרובים או רחוקים מהגבולות. "למזלו" של צה"ל, שיא המחאה הגיע בקיץ, בו צה"ל כמעט ולא מתאמן בגלל החופש הגדול. המבחן הגדול של הקצינים שהודיעו על אי-התייצבותם יהיה תרגיל המפקדות הבא של חיל האוויר לכשזה ייערך, שכן המטה המבצעי של חיל האוויר מורכב ברובו מאנשי מילואים.
המשבר הנוכחי חודר גם למערכים אחרים במילואים: קצינים במילואים טוענים שגם במערך הטילים המדויקים של חיל התותחנים החלה פגיעה בכשירות, לאחר שקציני מילואים מיחידת מורן הודיעו על הפסקת הגעתם. עם זאת, פגיעה זו תורגש בתוך חודשים, מאחר שמערך זה מבוסס בעיקר על כוחות סדירים. לצד זאת, עשרות קציני קשר במילואים, חלקם באוגדות מרחביות שמקפיצות אותם להסלמות "מעכשיו לעכשיו" כמו אוגדת עזה, הודיעו שלא יתייצבו יותר כמחאה על המהפכה המשפטית.

פגיעה ביכולת לאתר נוער מצטיין למסלולי העילית

גם באגף המודיעין, שבחלקים גדולים ממנו מתבסס על כוחות סדירים, הפגיעה מורגשת: מאות קצינים שמשרתים בתפקידים כפולים, מבצעיים, בסייבר למשל ובמיון והדרכה, הודיעו שלא יגיעו יותר. המשמעות: היכולת לאתר נוער מצטיין למסלולי העילית של אמ"ן כמו "חבצלות", מסלולים שבהם מפתחים את היכולות הטכנולוגיות המובחרות והחשובות ביותר של צה"ל, נפגעת כבר עתה. בוגרי המסלולים שאמורים לאתר ולמיין את המלש"בים שמגיעים כמועמדים למסלולים אלו ייעדרו מימי המיון.
4 צפייה בגלריה
היעדרות בממיינים בגיבוש לצוללות
היעדרות בממיינים בגיבוש לצוללות
היעדרות בממיינים בגיבוש לצוללות
(צילום: דובר צה"ל)
גם בגיבושי השייטות ובהן לצוללות, שעליהם אמונים קצינים-לוחמים במילואים, מורגשת היעדרות בממיינים שעלולה כבר בקרוב לעכב או לשבש את היכולת של חיל הים לבחור בטובים ביותר לשייטות השונות.
בבית הספר לטיסה בחצרים הפגיעה מורגשת כבר יותר מחודש – עשרות מדריכי טיסה, שהם טייסים מנוסים במילואים, כבר לא מגיעים ובבסיס נאלצים לבצע התאמות ושינויים בקורס היוקרתי כדי למזער נזקים. טייסים במילואים אומרים: "אלו דברים שקשה לכמת כי כמובן שאפשר לשים לחניך מדריך פחות ותיק ופחות מנוסה, הגם שהוא טייס טוב, אבל התוצאה בקצה עלולה להיות טייס קצת פחות טוב, קצת פחות חד עם קצת יותר תקריות בטיחות באוויר, כאלה שמסכנות חיים. זה אירוע שבקצה שלו נוכל לראות יותר תאונות אוויריות. אנחנו באמת מוכנים להתפשר על 'חיל האוויר הטוב בעולם'?".
4 צפייה בגלריה
מטוס F-15 של חיל האוויר, מפגן אווירי בסיום קורס טיס
מטוס F-15 של חיל האוויר, מפגן אווירי בסיום קורס טיס
F-15 ממריא בחצרים. שם הפגיעה כבר מורגשת
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
לטענת אחד הטייסים הבכירים במילואים, כאשר מוצגות טענות אלו לגורמים בכירים בדרג המדיני, הם הודפים אותם בזלזול. אותו טייס אמר כי אחד מהבכירים הללו אמר לו: "מקסימום נקים חיל אוויר חדש, בתוך כמה שנים, כזה שיהיה ממושמע". אותו בכיר מהדרג המדיני מכחיש שאמר זאת.

צה"ל נערך לספטמבר

בצה"ל מודים כי אכן יש פגיעה בכשירות כעת למלחמה ועוד יותר מכך, פגיעה בלכידות - אך הפגיעה בכשירות עדיין "מתוחמת" מהטעם הפשוט שהצבא כמעט ולא מתאמן בחודש אוגוסט: "המבחן יהיה בחודש הבא, שבו יתחילו מחדש להתקיים תרגילים גדולים. בחיל האוויר מווסתים כעת כשירויות כדי לעמוד בימים אלה במשימות המבצעיות ובכוננויות. נדע איך להתנהל אם תפרוץ מחר מלחמה".
בצבא הדגישו כי כבר כעת מתחילות היערכויות לקראת ספטמבר, במטרה "לחסן" את הצבא מפגיעה קשה יותר בכשירות החל מעוד שלושה שבועות: "יש כאלו שאומרים שיתייצבו רק אם תפרוץ מלחמה בצפון, ולגבי רבים ואחרים זו ממש חידה. אין כאן התאגדות וכל אחד פועל לפי מצפונו האישי – חלקם הודיעו שלא ישרתו כליל אחרי שחקיקת עילת הסבירות עברה ואחרים משהים שירותם עד להחלטות בג"ץ בעוד כחודש. לכל אחד יש את הקו האדום שלו. בוודאי שאם המצב יימשך נגיע לפגיעה משמעותית".

באשר ליחידת הטילים המדויקים מהקרקע מורן ציינו בצה"ל כי מערך זה מבוסס בעיקר על כוחות סדירים ורק לאחרונה נערך אימון גדול ששימר את כשירות היחידה. בנוגע למיונים ולגיבושים ציינו בצבא כי אכן יש ממיינים במילואים שלא מתייצבים או שהודיעו זאת, אך בעולמות אלו יש מאגר יחסית גדול של בוגרי שייטות ומסלולים באמ"ן שניתן לקרוא להם.

בצבא מדגישים: "אי-התייצבות אינה סרבנות"

"אנחנו מבצעים התאמות והיערכויות כיצד לא לרדת ברמות המיון והאיתור", אמרו. "אין פתרון קסם לכל הבעיות האלו, לא יהיו משפטי שדה ואי-התייצבות אינה סרבנות. יש לנהוג בתבונה, ברור שהגדרת אי-התייצבות כסרבנות דוחקת יותר אנשים להפסיק את שירותם. סרבנות היא סירוב לבצע פקודה, ולא להגיע לצו מילואים שאתה מקבל זה נפקדות". בנוסף, ציינו בצה"ל כי כל המידע משוקף כל העת לדרג המדיני, לרבות בנתונים מעודכנים. גורמים צבאיים הוסיפו כי "המספרים והנתונים המדויקים מהווים מידע רגיש, וחשיפתם עלולה לפגוע בביטחון המדינה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לטענות: "צה"ל מציג את תמונת כשירות ולכידות היחידות לדרג המדיני כפי שהיא וללא שום הטיות. נכון לעכשיו, אין פגיעה במערכי ההכשרה והאיתור בגופים המוזכרים. מתבצעות הערכות מצב עיתיות, קבועות בנושא. כשירות חיל האוויר ותמונת המצב של מצבת המילואים בחיל מנוהלת במנגנון ייעודי, מדויק ומקצועי המבוסס על מידע שנאסף ממפקדי הטייסות והיחידות, ומוצג באופן יומי למפקד חיל האוויר ולרמטכ"ל ללא כל הטיות. כמו כן, מתקיים בחודשים האחרונים שיח אישי ורציף עם כלל אנשי המילואים בחיל.
"מערך המילואים מהווה חלק בלתי נפרד מהכוח המבצעי של צה"ל, ומהיכולת שלו לממש את ייעודו ולהגן על ביטחון תושבי מדינת ישראל. המפקדים נפגשים ומצויים בשיח פיקודי ישיר עם משרתי המילואים תוך הדגשת חשיבות שירות המילואים והשמירה על לכידות השורות".