2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
שר הביטחון גלנט לצד מוביל המהפכה המשפטית השר לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר הביטחון יואב גלנט הזהיר היום (שני) בדיון סגור בוועדת חוץ וביטחון מפני תופעת אי-ההתייצבות למילואים בצל המהפכה המשפטית ואמר כי "כעת הצבא כשיר - אך יש פגיעה שעלולה להשפיע לטווח הארוך". הדיון, שעסק במשבר הכשירות והלכידות שפוקד את צה"ל, נמשך למעלה משעתיים.
גלנט אמר לחברי הוועדה כי "צה"ל כעת כשיר למשימותיו, אך יש תחושת כרסום בלכידות הפנימית". במהלך הדיון הסוער התפתחה מחלוקת בין חברי כנסת על הגדרת תופעת אי-ההתייצבות לשירות של מאות טייסים וקצינים במילואים, כאשר חברי הכנסת מהקואליציה טענו שעל הצבא להגדיר את אי-התייצבות הטייסים כ"סרבנות", כפי שמקפיד לכנות אותה ראש הממשלה בנימין נתניהו.
בצמרת צה"ל הסבירו לחברי הכנסת כי אויבי ישראל, בדגש על איראן וחיזבאללה, עוקבים מקרוב אחר המשבר הפנימי בישראל שהוביל להתפוררות ציבורית רחבה ולפגיעה בצבא. הם ציינו כי האויבים עשו זאת כדי לבחון אפשרות לשעת כושר ליוזמת מתקפה על ישראל מכיוונים שונים. לפי בכירי הצבא, האויבים נוקטים תעוזת יתר נגד ישראל בגלל שחיקת ההרתעה שלה.
למרות סקירות הקצינים הבכירים, לא הוצגו לחברי הכנסת נתוני עומק על סדרי הכוחות המעודכנים בצה"ל ועל מפת האיומים המתגברים, בעיקר מצפון, מחשש להדלפות מצד הפוליטיקאים שחברים בוועדה. מידעים כאלה עשויים להיות מוצגים בוועדות משנה מצומצמות וחסויות יותר.

חברי כנסת מהקואליציה, בהם טלי גוטליב ועמית הלוי מהליכוד ולימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית, הטיחו בגורמים הבכירים בצה"ל שאלות על אופן הטיפול שלהם בסוגיה שאותה כינו "סרבנות", ואמרו כי נדרש טיפול "ביד קשה" יותר כדי שלא תיפגע כשירות הצבא.
חברי הכנסת מהקואליציה הציעו שייצאו יותר גינויים ואף ייערכו משפטים צבאיים בגין אי-התייצבות, אך השר גלנט הרגיע את הרוחות ואמר למתלהמים שבסוף מדובר באנשים שמסכנים את החיים שלהם למען המדינה ואי אפשר לפעול נגדם באופן הזה. בכירי צה"ל השיבו לטענות ואמרו שהם פועלים בדרכים שלהם אל מול מפיצי המכתבים שנשלחו בתקופה האחרונה, ואמרו כי אותם מוחים אינם "סרבנים".
השר גלנט אר לחברי הקואליציה המתלהמים: "אתם חייבים להבין שכל ביטוי של חבר כנסת או שר שמשפיל אותם ומזלזל בהם גורם נזק. לא תמיד גם יודעים מי אמר מה, רק יודעים שזה חבר כנסת או שר וזה גורם לנזק שצריך להימנע ממנו".
ח"כ גוטליב התפרצה בדיון ואמרה שכל המצב שנגרם עם המתנדבים למילואים יכול היה להימנע אם ראש הממשלה נתניהו היה אומר לציבור שלא תהיה עוד חקיקה של המהפכה המשפטית. לדבריה, "כל הבלגן הזה בשביל רפורמה שמזמן מתה, היא לא תהיה ולא תקרה ובמקום שראש הממשלה ישלח אותי להגיד את זה - הוא צריך לומר את זה בעצמו".
בדיון השתתפו גם ראש אגף המבצעים במטכ"ל אלוף עודד בסיוק ובכירים באמ"ן ובאכ"א ששרטטו את תמונת הכשירות העדכנית והסכנה מאובדן הכשירות למלחמה בתוך מספר שבועות אם המצב הנוכחי יימשך. לחברי הכנסת גם ניתנה סקירה על ההתפתחויות בצפון, פחות מיממה לאחר הערכת המצב אצל ראש הממשלה.
יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין אמר בפתח הדיון: "נשמע את סקירת שר הביטחון ונתרשם כוועדה ממה שקורה בשטח ואני סמוך ובטוח שנמשיך את הפיקוח, כפי שנדרש מאיתנו כדי לעזור לצה"ל ולכוחות הביטחון להיות כשירים ומוכנים ולאזרחי ישראל להיות שקטים".

בדיון קודם שנערך בוועדת החוץ והביטחון בנושא, אמר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי כי "כל מי שקורא לאי-התייצבות פוגע בצה"ל ובביטחון המדינה". לפי הרמטכ"ל, "המוכנות היא שילוב בין הכשירות ללכידות, גם כשיש מתח ביניהם. לכן הציווי הוא לשמור את שני אלה ביחד, בצורה הטובה ביותר".
בצה"ל חוששים שמופעי הלכידות, שהתקבלו כמובנים מאליהם בקרב הקצינים והחיילים, יתפרקו. סרטון הטייסים שלא מסייעים לחי"רניקים בקרב, אחרי שהם שואלים אותם אם הם "תומכי רפורמה", הפך לוויראלי עמוק בתוך שורות הצבא. בתחילת השבוע שעבר, למשל, הוא הגיע לטלפונים של מאות טירוני חטיבת גולני, שהתגייסו לפני שלושה חודשים לצה"ל. בני ה-18 מהחטיבה החומר שיתפו בקבוצות את חבריהם, והמסר המחריד חלחל והתקבע כלהבות בשדה קוצים. מפקדיהם הקצינים היו בהלם.
בצבא הוכו בתדהמה מהסרטון, או יותר נכון לומר סרט קצר ומושקע פרי הפקה רצינית. עוד לפני שהכתבים הצבאיים נחשפו אליו, בדובר צה"ל מיהרו להוציא גינוי נוקב. במיוחד אחרי שהיו שרים בממשלה שהשתתפו בהפצתו ההמונית.
2 צפייה בגלריה
סגן ג טייס מבית שאן
סגן ג טייס מבית שאן
ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
היה מי שדאג להזכיר שרק לפני חודשים אחדים חיל האוויר שלח באיחור גדול סיוע אווירי, שהתברר כלא מועיל, לכוח הקרקעי שרדף אחר מחבל-שוטר מצרי שחדר לישראל והרג שלושה לוחמים. רצה הגורל ובאותו בוקר שבת מערך מסוקי הקרב היה מקורקע בגלל תקלה טכנית. תנאי מזג האוויר הקשים מנעו המראות של כטמ"מים לסיוע במרדף.
הנרטיב מאחורי שיתופי הפעולה הללו, מבוסס ערך הרעות, נפגע קשה, ובצה"ל לא בטוחים שיאוחה בהקדם. "כשירות זה לא רק לספור כמה טנקים ומטוסים מוכנים ותקינים, יש בכשירות רכיבים שקשים למדידה כמו ערך הערות, שעליו מתבססת הלכידות", הסביר ראש אמ"ן הקודם, אלוף במיל' תמיר הימן, היום ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי. "יש כיום שסעים בתוך יחידות בצבא, וזו בעיה שנגרמה, גם בגלל הסרטון המתועב הזה".