אסון משאיות הסיוע ההומניטרי ביום חמישי הבהיר סוף סוף לממשלת ישראל עד כמה עניין הסיוע ההומניטרי הוא קריטי למאמץ המלחמתי ולהחזרת החטופים. זה לא רק עניין של תדמית ישראל בעולם, אלא כורח חיוני במאבק על היכולת והלגיטימציה של צה"ל להמשיך ולסיים את המלאכה בעזה ובגזרות אחרות.
2 צפייה בגלריה
צילומי התקרית הקשה סביב משאיות הסיוע
צילומי התקרית הקשה סביב משאיות הסיוע
צילומי התקרית הקשה סביב משאיות הסיוע
(צילום: דובר צה"ל, רויטרס)
בעקבות כך, פרסם לראשונה דובר צה"ל בשפה הערבית לו"ז שבועי שכולל הפסקה טקטית מקומית של פעילות צבאית למטרות הומניטריות בין השעות 10:00-14:00, באזורים שונים ברצועה. ההחלטה של ראש הממשלה וראשי מערכת הביטחון לאפשר הפסקות הומניטריות באזורים שונים בשעות שונות ברצועת עזה החל מהיום והמשך בשאר ימי השבוע נועדה להשיג שלוש תכליות:
האחת היא לאפשר הכנסת והצנחת סיוע הומניטרי ומתן יכולת לתושבים לאסוף אותו בלי שיוכלו להאשים את ישראל בכך שהיא מונעת אותו מהם. בנוסף לכך, ההפסקות ההומניטריות עוזרות לאוכלוסייה ומאפשרות לה מרחב נשימה והתרגעות קצר שמאפשר להם גם לשפר את המחסות שבהם הם נמצאים ולקבל סיוע רפואי.
2 צפייה בגלריה
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
( צילום: Aline MANOUKIAN / AFP)
התכלית השנייה - לעשות מחווה כלפי הממשל האמריקני והנשיא ביידן שסבלנותם, בעיקר בנושא הסיוע ההומניטרי, פוקעת והולכת. ביידן האשים השבוע במפורש את הממשלה "השמרנית ביותר" של מדינת ישראל, וכוונתו הייתה בעיקר לעניין הסיוע ההומניטרי שבן גביר, סמוטריץ' ואורית סטרוק מתנגדים לו. בתוך כך, ארה"ב החלה היום (שבת) לספק בעצמה סיוע הומניטרי והצניחה אותו לרצועה, והבית הלבן אומר שמדובר יהיה בסיוע מתמשך.
התכלית השלישית, והיא אולי החשובה ביותר, למרות שממשלת ישראל לא תודה בה בצורה ברורה, היא לעשות מחווה כלפי החמאס וכלפי המוסלמים בעולם בחודש הרמדאן כדי לסייע להצלחת עסקה לשחרור חטופים בזמן הקרוב, עוד לפני תחילת החג.
אלה שלוש תכליות ראויות מאוד, וטוב שהקבינט החליט עליהן סוף סוף.