עם הידרדרות המשבר מול פולין, בישראל ציפו שהאמריקנים יפרסמו הודעת גינוי חריפה לממשלה הפולנית בעקבות החוק שמגביל תביעות רכוש של ניצולי שואה. אולם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הסתפק הלילה (שלישי) בהודעה רפה למדי שלא כללה צעדים ממשיים, ולא היוותה איום כלשהו בפגיעה ביחסי המדינות. יתרה מכך - בלינקן, בן לניצולי שואה בעצמו, אף בירך את נשיא פולין אנדז'יי דודה על הבעת התמיכה שלו בחופש הביטוי.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואנדז'יי דודה
יאיר לפיד ואנדז'יי דודה
הלך רחוק מדי? לפיד ונשיא פולין אנדז'יי דודה
(צילום:EPA, רויטרס)
"ארה"ב חוזרת על חששותיה בעניין התיקונים לחוק השבת הרכוש, עליו חתם נשיא פולין אנדז'יי דודה, שהגבילו מאוד את ההשבה והפיצויים על רכוש שהוחרם במהלך התקופה הקומוניסטית של פולין", כתב בלינקן שלושה ימים אחרי חתימת הנשיא. "אנו מצרים מאוד על אימוץ התיקונים ומפצירים בממשלת פולין להתייעץ עם נציגיהם של מי שמושפעים מהחוק, ולייצר פתרון משפטי לרכוש שהוחרם כדי לתת מידה מסוימת של צדק לקורבנות", הוסיף מזכיר המדינה וכתב: "בהיעדר הליך שכזה, החקיקה תפגע בכל אזרחי פולין אשר רכושם נלקח שלא בצדק, לרבות רכושם של יהודי פולין שהיו קורבנות השואה".

סערת חוק הרכוש - כתבות נוספות

בלינקן בירך את הנשיא הפולני שתמך בסוף השבוע בחופש הביטוי ובכיבוד ההסכמים המשותפים עם ארה"ב, ברקע "חוק הטלוויזיה" שפגע בבעלותה של חברה אמריקנית בערוץ תקשורת פולני. "אנו קוראים לנשיא דודה לפעול בהתאם לערכים המשותפים שלנו", כתב בלינקן ואמר כי החקיקה בתחום התקשורת עלולה להשפיע לרעה על חופש העיתונות ובהשקעות הזרות. "ארה"ב מצפה לעבוד עם ממשלת פולין כדי לקדם את סדרי העדיפויות המשותפים שלנו על בסיס ערכים דמוקרטיים, ובכללם כבוד לחופש ביטוי בסיסי".
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקני
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקני
לא שבר את הכלים. אנתוני בלינקן
(צילום: AP)
לאמריקנים יש אינטרסים רבים בפולין, ונראה שוושינגטון לא רוצה לשרוף את הגשרים ולהשאיר פתח להידברות למרות שחוק הרכוש התקבל במחאה גם בקרב עשרות חברי קונגרס. הפולנים העריכו שארה"ב לא תפגע ביחסים איתם - ונראה שהימרו נכון.
על אף ההודעה המאכזבת, שר החוץ יאיר לפיד נותר אופטימי. "אני מעריך את ההתייצבות האמריקנית לצד ישראל במאבק נגד החוק הפולני ומודה למזכיר המדינה על דבריו", מסר. לפיד דאג לשדר כל הזמן שהוא מתואם עם האמריקנים, אך ייתכן שנותר לבד כיוון שהלך רחוק מדי וחזק מדי מול הפולנים - בעוד שבוושינגטון לא רצו לשבור את הכלים מול מדינה חשובה בנאט"ו ובאיחוד האירופי.
לפיד אמר בשבת כי "פולין הפכה למדינה אנטי-דמוקרטית, לא ליברלית ושאינה מכדת את הטרגדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. לעולם אסור לשתוק. ישראל והעם היהודי בוודאי לא ישתקו", ונראה שהאמריקנים לא רואים עין בעין את הקו המיליטנטי של לפיד מול וורשה. עם זאת, ארה"ב השאירה לפולין וללפיד אפשרות "לרדת מהסולם" באמצעות ההליך המשפטי שהציעה לפתרון תביעות הרכוש מצד ניצולי שואה.
לפיד הוא שר החוץ השני שמסתבך מול פולין, אחרי ההתבטאות של קודמו בתפקיד ישראל כץ שציטט את יצחק שמיר שאמר כי הפולנים ינקו את האנטישמיות מחלב אימם. בתגובה לדבריו של כץ הפולנים ביטלו את השתתפותם בפסגת מדינות וישיגראד בירושלים - ומאז למעשה היחסים לא חזרו למסלולם. כץ עצמו תמך בהתנהלותו של לפיד ואמר ל-ynet כי "חוק הרכוש הפולני הוא חוק אנטישמי ומכחיש שואה שמנציח את שוד הרכוש היהודי על-ידי הנאצים והלאמתו מצד המשטר הקומוניסטי. כשר חוץ לשעבר וכבן לניצולי שואה אני תומך בצעדים שמוביל שר החוץ לפיד נגד ממשלת פולין. אסור לשתוק ולהבליג מול התנהלותה המחפירה של ממשלת פולין".