יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי התייחסה הבוקר (שני) לפרסום הפגישה החשאית שנערכה בשבוע שעבר בין שר החוץ אלי כהן לשרת החוץ של לוב נג'לאא אל-מנקוש, ולמחיר שגבתה - מהומות, מחאות נגד ישראל, פיטורי השרה והימלטותה לטורקיה. מיכאלי תקפה: "כהן חייב להתפטר, ואם הוא לא מתפטר צריך לפטר אותו. הוא הביא לפגיעה אנושה ביחסי החוץ של מדינת ישראל". ח"כ טלי גוטליב מהליכוד אמרה מנגד כי "זה לא סוד מדינה".
לדברי מיכאלי, "עכשיו, כל גורם שרוצה להיפגש עם מדינת ישראל ידע שהוא חשוף לסכנה של ציוץ בטוויטר, שיחשוף אותו להרס החיים שלו ברמה האישית". מיכאלי הוסיפה כי "דיפלומטיה, אני שמחה לבשר לחברות הכנסת מהקואליציה, חד-משמעית עושים לפעמים קודם כל באופן חשאי, לפני שאפשר להוציא דברים החוצה".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
גוטליב, המחאה ומיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')

מיכאלי הוסיפה לתקוף את הליכוד, וציינה כי "כשאתה עובד במדיניות הליכודיאדה כל מה שמעניין אותך זה לייקים ואתה לא מבין את המשמעות הרת הגורל של מה שאתה מחליט בתפקיד כל כך מרכזי. אתה הורס את החיים לשרה שהייתה מוכנה להיפגש איתך, למרות שזה כאמור כרוך בסיכון. אתה פוגע אנושות ביכולת של ישראל לקיים מפגשים כאלה בעתיד, משום שאף גורם לא יסמוך עכשיו על אף אחד בממשלה הנוכחית שבאמת ישמור על פגישה חשאית כפי שמקובל. מדובר במחדל מטורף".
את אומרת שכהןר הרס את חייה של שרת החוץ הלובית? "חד-משמעית. היא נאלצה לברוח לטורקיה. זה לא ברור אם אי פעם תוכל לחזור משם. הוא גרם להפגנות נגד מדינת ישראל בכל האזור, מה יותר מזה? הוא גרם להשתוללויות ברחובות. אפשר לעשות את זה, אבל צריך להגיד את הדברים כשהם בשלים, ולא להביא למצב שאתה מייצר למדינת ישראל נזק בכל הגזרות. זה נזק שיהיו לו השלכות מרובות".
3 צפייה בגלריה
נאג'לה אל מנקוש, שרת החוץ של לוב
נאג'לה אל מנקוש, שרת החוץ של לוב
הושעתה מהתפקיד. נג'לאא אל-מנקוש

בינתיים, גם ח"כ טלי גוטליב מהליכוד התייחסה לעניין, וציינה כי "בעיניי שר חוץ שנפגש עם אדם כזה או אחר ממדינה כזאת או אחרת - זה לא סוד. אסור שזה יהיה סוד, אנחנו לא נתבייש בנטיעת קשרים עם מדינות כאלה".
מה בער לפרסם את זה? רק כדי לקבל כותרת? "להפך. אני חושבת שכל מפגש כזה זה לא עניין שדורש כותרת. שר החוץ שלנו לא עובד במחשכים, אנחנו לא נפגשים עם אנשים בסודי סודות. זה משהו שצריך לפתוח ולהדליק מנורות על האם ניתן לתת אמון במדינות כאלה".
לדברי גוטליב, "הקשרים הטובים ביותר עם ישראל נבנים בגלוי, מתוך הכרה בכוח שלה. אין שום דבר סודי במפגש של שר החוץ אלי כהן. מי שרוצה להיפגש במחשכים לא מבין את כוחה של מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
מהומות בטריפולי אחרי חשיפת מפגש שרת החוץ עם עמיתה הישראלי
מהומות בטריפולי אחרי חשיפת מפגש שרת החוץ עם עמיתה הישראלי
מהומות בטריפולי אחרי חשיפת המפגש
(צילום: EPA)
וזה שראינו אחר כך מהומות פורצות שם, ואותה נמלטת לטורקיה? "אני רוצה להכיר את פרצופה של המדינה הזאת. מעולה. אם יש מדינה שמפגש של נציג מטעמה עם שר החוץ של ישראל מוביל בה למהומות, אני אגיד בעדינות - בלי טובות. זאת שיטתי. לא עושים לנו טובות, תודה".
אתמול הותר לפרסום כי השר כהן נפגש בשבוע שעבר עם שרת החוץ של לוב. הפגישה, שהתקיימה באופן חשאי ברומא שבאיטליה בתיווכו של שר החוץ האיטלקי אנטוניו טייאני, היא הפגישה הראשונה אי פעם בין שרי החוץ של שתי המדינות. בעקבות הפגישה הגיעו תגובות זועמות בלוב, והראשונה לשלם את המחיר היא שרת החוץ בעצמה, שבישראל התגאו רק שעות קודם לכן בפגישה היסטורית עימה. אל-מנקוש הושעתה מתפקידה, ובלוב אף פרסמו את המכתב ששלח לה ראש הממשלה עבד אל-חמיד א-דובייבה, שמינה ממלא מקום זמני לתפקיד.
גורמים במשרד החוץ מתחו הבוקר ביקורת על פרסום קיומה של הפגישה: "זה מעיד על החובבנות שבה מנוהלים יחסי החוץ". לדבריהם, "מדינות שאין להן יחסים דיפלומטיים עם ישראל יחששו לקיים מגעים חשאיים שמא יבולע להן כי הוכח שהצד הישראלי לא יודע לשמור על חשאיות הפגישות".