4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
מסר תקיף לביידן. בנט ולפיד
(צילום: מארק ישראל סלם)
רק אתמול לפנות בוקר דווח כי ממשל ביידן שוקל להסיר את משמרות המהפכה של איראן מרשימת ארגוני הטרור הזרים כחלק מהמו"מ להסכם הגרעין - וראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד עולים להתקפה: "משמרות המהפכה האיראניים הם החיזבאללה בלבנון, הם הג'יהאד האיסלאמי בעזה, הם הח'ותים בתימן, הם המיליציות בעיראק", מסרו היום (שישי) רה"מ ושר החוץ בהודעה משותפת.
למרות שבארה"ב לא אישרו את הדיווח, בנט ולפיד החליטו לסכל את הסיכוי למהלך שכזה. "משמרות המהפכה עומדים מאחורי ההתקפות על אזרחים וחיילים אמריקנים בכל רחבי המזרח התיכון, כולל בשנה האחרונה", אמרו השניים. "הם אלה שעמדו מאחורי התכנונים להתנקש בחייהם של פקידי ממשל אמריקנים בכירים. משמרות המהפכה נטלו חלק ברצח מאות אלפי אזרחים סורים, הם הרסו את לבנון, הם עוסקים בדיכוי רצחני של אזרחים איראנים. הם הורגים יהודים מפני שהם יהודים, נוצרים מפני שהם נוצרים, ומוסלמים מפני שאינם נכנעים להם.
"הם חלק מרכזי ובלתי נפרד במכונת הדיכוי הרצחנית באיראן", אמרו בנט ולפיד. "ידיהם מוכתמות בדמם של אלפי איראנים וברמיסת נשמתה של החברה האיראנית. הניסיון לבטל את הגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור, הוא עלבון לקורבנות ומחיקה של מציאות מתועדת, שיש לה הוכחות חד משמעיות. אנו מתקשים להאמין שהגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור תבוטל תמורת "הבטחה לא לפגוע באמריקנים".
רה"מ ושר החוץ הוסיפו כי "המלחמה בטרור היא משימה של העולם כולו. אנו מאמינים שארצות הברית לא תפקיר את בעלות בריתה הקרובות ביותר תמורת הבטחות ריקות של טרוריסטים".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: gettyimages)
ההתלבטות בארה"ב פורסמה שלשום על-ידי העיתונאי ברק רביד. לפי רויטרס, וושינגטון טרם החליטה מה תהיה התחייבות הולמת מצד טהרן עבור צעד כזה, שמבטל למעשה את החלטתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מ-2019. אותה החלטה הייתה הפעם הראשונה שבה וושינגטון הכריזה רשמית על ארגון צבאי של מדינה זרה כארגון טרור, והיא הייתה חלק מהמאמצים של ארה"ב להגברת הלחץ הבינלאומי על איראן אחרי הפרישה מהסכם הגרעין.
לדברי הגורם, התמורה שבוושינגטון מצפים לה זו התחייבות או צעדים ממשיים מצד איראן בכל הנוגע לפעילות האזורית והכללית של משמרות המהפכה. כמה מקורות הוסיפו כי מדובר באחת הסוגיות האחרונות במגעים לחזרה להסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות ב-2015, שממנו פרשה ארה"ב. דובר מחלקת המדינה נד פרייס, שנשאל על האפשרות שהממשל יסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, אמר כי הסרת הסנקציות נמצאת בלב המגעים לחזרה להסכם – וסירב לפרט מעבר לכך.
בשבוע שעבר אמר גורם איראני כי סוגיית הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב נידונה כבר בחודש יוני שעבר, אולם היא הפכה מסובכת יותר עם היבחרו של איברהים ראיסי לנשיא הרפובליקה האיסלאמית. הגורם הסביר כי ארה"ב הבהירה שאין ביכולתה להסיר את משמרות המהפכה מהרשימה ללא "ויתורים משמעותיים" מצד איראן, דבר שנשלל מכל וכל על ידי ראש צוות המו"מ האיראני עלי באגרי קאני.

ישראל זיהתה מחלוקת בממשל - ומנסה לסכל את המהלך

ישראל פועלת בשבועות האחרונים מאחורי הקלעים כדי להשפיע על שיחות הגרעין בווינה, ומנסה בכל דרך אפשרית לסכל את החזרה להסכם, או לפחות להוציא ממנו סעיפים בעייתיים במיוחד. בירושלים הבינו שהמאמצים לא באמת יעזרו, ושבוושינגטון נחושים להגיע להבנות עם איראן.
הלחץ הישראלי בנושא החקירות הפתוחות של ההפרות האיראניות דווקא השתלם, והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לא התקפלה בפני האיראנים ולא סגרה אותן. ההודעה היום מצטרפת לדברים שאמר הנציג הרוסי בשיחות, לפיהן האיראנים קיבלו הישגים מעבר למה שציפו, גרמו למבוכה רבה לאמריקנים - והוכיחו את מה שבישראל טענו כל הזמן.
נכון לעכשיו, נותרו שני מכשולים בדרך להסכם: האולטימטום של רוסיה שדורשת מארה"ב התחייבות שהסנקציות בגלל המלחמה באוקראינה יוחרגו מהעסקאות עם איראן. על אף חוסר ההסכמה, חלה התקדמות בין הצדדים ובישראל מעריכים שהסוגיה הרוסית תיפתר בסופו של דבר. המכשול השני הוא הוצאת משמרות המהפכה מרשימת הסנקציות האמריקניות.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ ופנינה תמנו שטה בביקור במרכז הקליטה בנתב"ג
בני גנץ ופנינה תמנו שטה בביקור במרכז הקליטה בנתב"ג
התנגד בעבר לעימותים פומביים עם האמריקנים. שר הביטחון גנץ
(צילום: מוטי קמחי)
בשיחות בין האמריקנים לאיראנים עלו כמה הצעות, ובהן הסרת משמרות המהפכה מהרשימה בתמורה להבטחה איראנית שלא יפגעו בחיילים אמריקנים ושירסנו את פעילותם באזור. ההבטחה, מבחינת הישראלים, לא שווה דבר - וקוממה מאוד את מקבלי ההחלטות בישראל.
בכיר ישראלי הסביר כי מה שגרם לירושלים לצאת לעימות פומבי עם ממשל ביידן דווקא כעת, שבוע לאחר שבית הנבחרים אישר את חבילת הסיוע הביטחוני המיוחדת לישראל בסך מיליארד דולר לחידוש מלאי כיפת ברזל, זה שבישראל הבינו שבתוך הממשל אין תמימות דעים בנקודה הזאת, ויש גורמים שמתנגדים לקו הרך כלפי משמרות המהפכה.
בשל העובדה שהמשא ומתן נמצא בימי הכרעה, ישראל החליטה להשמיע בפומבי את עמדתה, שכבר ידועה לאמריקנים, כדי לנסות בכל זאת להסיר את העניין מהשולחן. ל-ynet נודע כי שר הביטחון בני גנץ, שלא חתום על ההודעה המשותפת, עודכן על ההחלטה לפרסמה - אך לא ברור אם בנט ולפיד הציעו לו להצטרף לדברים. בעבר הוביל גנץ קו אחיד שהתנגד לעימותים פומביים עם האמריקנים, והעדיף לשמור את חילוקי הדעות לחדרים סגורים.

"קרובים להסכם, אבל עדיין לא שם"

דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס התייחס גם למגעים בין המעצמות לבין איראן לחזרה להסכם הגרעין – ואמר כי הצדדים קרובים להסכם, אבל "עדיין לא שם", כלשונו. הוא הוסיף: "אנחנו מעריכים שאפשר לגשר על הפערים בסוגיות שעדיין נותרו".
4 צפייה בגלריה
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
נציגי המעצמות ואיראן בשיחות בווינה
(צילום: רויטרס)
פרייס סירב לאשר טענות של גורמים המקורבים לשיחות הגרעין, לפיהן יש שתי סוגיות שעדיין לא נפתרו: הדרישה של טהרן ל"ערבויות כלכליות" במקרה שממשל אמריקני עתידי יחליט לצאת מההסכם; והדרישה האיראנית להסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור.
"השיחות בשלב רגיש מאוד. יש זמן מועט לאור ההתקדמות הגרעינית של טהרן", הוסיף פרייס. סוכנות הידיעות AFP דיווחה כי גם אם ההסכם קרוב, הוא לא צפוי להיחתם בימים הקרובים, מאחר שראש צוות המו"מ האמריקני לשיחות הגרעין בווינה רוב מאלי נמצא כרגע בוושינגטון. סיבה נוספת שיכולה לדחות את חתימת ההסכם היא ראש השנה האיראני, חג ה"נורוז" שאותו יחגגו האיראנים ביום ראשון הקרוב.