דרמה של ממש לפני הדיונים בבג"ץ: מגעים חשאיים ולא-ישירים מתקיימים בין נציגי המחנה הממלכתי לנציגי הליכוד, בחסות נשיא המדינה יצחק הרצוג - סביב קידום המהפכה המשפטית. השיחות החשאיות נוגעות למספר סוגיות שעל סדר היום, בעיצומה של פגרת הכנסת, ובכללן גם הוועדה לבחירת שופטים וביטול עילת הסבירות - ואפילו הקפאת החקיקה לתקופה ממושכת.
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שיחות לא-ישירות בין הליכוד והמחנה הממלכתי, בחסות הנשיא. "למנוע משבר חוקתי"
( צילום: אוליבייה פיטוסי, רפי קוץ , יאיר שגיא)
ל-ynet נודע כי הרצוג הציע ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, עימו שוחח הבוקר (ראשון), להקפיא את החקיקה לשנה וחצי ולרכך את החקיקה שעברה בנוגע לביטול עילת הסבירות. בבית הנשיא אישרו את עצם קיומם בתיווך הרצוג, "שעושה מאמץ מיוחד כדי למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל".
מבית הנשיא נמסר כי "הנשיא מקיים שיחות עם ראשי הקואליציה והאופוזיציה במטרה להביא לדיאלוג שיביא להסכמות רחבות. יודגש כי טרם הושגו הסכמות והנשיא ימשיך במאמציו". עם זאת, על אף הודעת הרצוג - יש עתיד, שבראשה עומד ראש האופוזיציה יאיר לפיד, מודרה מהשיחות לחלוטין.
גורמים המעורים במגעים אמרו שראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים למתווה שהציע הרצוג - ולפיו גם לא ישתנה הרכב הוועדה למינוי שופטים, אך יידרש רוב של 7 מ-9 חברי ועדה לשם מינוי כל שופט, בכל הערכאות. המשמעות: השופט יוסף אלרון, ככל הנראה, לא ימונה לנשיא בית המשפט העליון - אך מצד שני, גם המינוי של יצחק עמית בשיטת הסניוריטי צפוי להיתקל בקשיים. גורם בכיר הסביר את ההתגמשות הפתאומית של נתניהו, וטען כי היא נוגעת לחזית עם סעודיה: "רוצה להרגיע את הרוחות כדי להביא הישג מדיני".
עם זאת, בליכוד מכחישים - ומסרו בתגובה: "הפרסומים אינם נכונים ולא הייתה שום הסכמה". הגורם הבכיר טען כי "מתוך הליכוד מנסים לטרפד את הפשרה - ולכן היא הודלפה". רמז למגעים לפשרה ניתן עוד קודם לכן, בתדרוך שקיים נתניהו עם כתבים בקפריסין. נתניהו סירב להתייחס למהפכה המשפטית - וחזר והדגיש כי הוא מנוע מלהתייחס לנושא וכי "בקרוב תהיה לו הצהרה בנושא". בסביבתו אמרו שהשאיפה להגיע להסכמות רחבות בכל סעיפי הרפורמה, אבל אין עדיין הסכמות. ביש עתיד, שם כאמור לא היו מעורבים בשיחות, אומרים כי "אין שום הידברות" איתם.
גורם במפלגה אמר ל-ynet: "גם בפעם שעברה בית הנשיא אמרו שזה שהמתווה סגור ואז נתניהו עשה סיבוב פרסה". לדברי גורמים במפלגה, "נתניהו רוצה ביקור בבית הלבן - ולייתר את דיוני בג"ץ - ולכן הוא מציג התגמשות לכאורה". השיחה האחרונה בין לפיד לנשיא הייתה לפני כשבועיים, אז הבהיר ראש האופוזיציה לנשיא שהוא לא מאמין לנתניהו ו"אין על מה לדבר".
5 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
היועמ"שית נגד לוין - ולהיפך. הדיון בבג"ץ נדחה
(צילום:אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ)
5 צפייה בגלריה
רז נזרי
רז נזרי
משקיע שעות רבות בניסיון להגיע למתווה שייתר את פסיקות בג"ץ. עו"ד רז נזרי
(צילום: מוטי קמחי)
גורמים המעורים במגעים ציננו את האווירה, ואמרו שהשיחות המתקיימות לא קורמות עור וגידים או מהווים פריצת דרך של ממש, וכמו בעבר - גם כעת החשדנות בין הצדדים גדולה - וכך גם הפערים ביניהם. בכל מקרה, הם מודים כי נעשים ניסיונות משמעותיים להגיע לפשרה כלשהי עוד לפני פתיחת מושב החורף של הכנסת - שצפוי להיות סוער מאוד.
בצל המגעים החשאיים, היום התייחס גנץ לנושא ואמר בכנס המכון למדיניות העם היהודי כי "אני מוכן להגיע להסכמות". עם זאת הוא ציין: "אני לא מוכן להתפשר על עצמאות המערכת המשפטית אבל מוכן להגיע להסכמים על פרטים מסוימים כמו למשל הרוב המינימלי לחוקי יסוד. ישראל היום נפגעת בכל תחום, דיפלומטי, כלכלי, חברתי, הכול. גם הפערים מול יהדות התפוצות גדלו. אנחנו מפסידים בכל תחום וחייבים לפתור זאת בכל דרך". לדברי גנץ, "אנחנו רואים עוד ועוד תופעות שהן תמרורי אזהרה לכולנו, ויש לפתור את זה בכל דרך. זה לא בידי העם, זה בידי המנהיגים".
בהזדמנויות שונות הודו גם גורמים משפטיים, שבקואליציה ובאופוזיציה עורכים איתם התייעצויות בימים אלה כדי להגיע למתווה מאוזן בשתי הסוגיות. עדות למגעים, שעדיין מתנהלים, אפשר למצוא גם את הדברים שאמר היום המשנה ליועמ"ש לשעבר, עו"ד רז נזרי, בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין.
נזרי ציין שהוא "עדיין משקיע הרבה מאוד שעות" בניסיון להגיע למתווה שייתר את הדיון בבג"ץ בעילת הסבירות - ויסייע בפשרות בנושאים נוספים. נזרי גם ביקר את הנוסח הנוכחי ואמר שאסור לו להתקיים, אך הוסיף שלבית המשפט אסור להתערב ולפסול חוק יסוד.

בג"ץ דחה את הדיון על אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים

בינתיים, ובצל עמדתה הנחרצת של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שפורסמה מוקדם יותר היום ב-ynet, ולפיה יש לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כבר עתה, בג"ץ הודיע כי הוא מקבל את בקשת שר המשפטים יריב לוין והממשלה - ודחה את הדיון שעתיד היה להתקיים בחמישי הקרוב, והוא יתקיים ב-19 בספטמבר.
5 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
(צילום: רויטרס)
בג"ץ ידון בעתירות נגד אי-כינוס הוועדה - שהוגשו על ידי יש עתיד והתנועה לאיכות השלטון. הממשלה ולוין, שקיבל אישור מהיועמ"שית לייצוג פרטי בעתירות, נדרשים להגיש את תגובתם לעתירות עד 10 בספטמבר, יום ראשון הקרוב. בדיון יישבו בהרכב השופטים ענת ברון, דוד מינץ ושופט נוסף - שיחליף את יוסף אלרון שהודיע על התמודדותו לנשיאות בית המשפט העליון.
הוועדה לבחירת שופטים מונה כיום תשעה חברים על פי חוק. עד היום מונו שמונה חברים - ועל הממשלה למנות נציג נוסף. בוועדה חברים כרגע לוין, שהוא גם יו"ר הוועדה; נציגי הכנסת ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) וח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית); נשיאת העליון אסתר חיות, המשנה לנשיאה נעם סולברג והשופט יצחק עמית; ונציגי לשכת עורכי הדין - אילנה סקר ומוחמד נעאמנה.
בלב ליבה של המהפכה המשפטית של נתניהו ולוין, נזכיר, עומדת חקיקה בדמות שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים - שתעניק שליטה בלעדית בוועדה לקואליציה. החוק עבר בקריאה ראשונה והוכן לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החוקה, עורר סערה במדינה, אולם אז נעצר, לפחות באופן זמני.
בינתיים, לוין עומד בסירובו לכנס את הוועדה תחת ההרכב הקיים ולמנות שופטים, כדי לנסות לשנות את החוק ואת אופן בחירת השופטים - ורק אז להכריע בבחירת נשיא העליון ובחירת השופטים. כינוס הוועדה הכרחי למינוי נשיא עליון חדש במקום אסתר חיות הנשיאה שפורשת באוקטובר ולמינוי שופטים לערכאות הנמוכות יותר. הקואליציה מנסה לסכל את מינוי נשיא העליון המיועד יצחק עמית שאמור להיבחר בוועדה לפי שיטת הסניורטי (מינוי לפי ותק), שנהוגה מאז קום המדינה. לבחירת עמית לנשיא יש רוב ברור בוועדה בהרכבה הנוכחי, למרות הודעת השופט אלרון שגם הוא מתמודד.