2 צפייה בגלריה
תחילת הפעלת מערך האוטובוסים בגוש דן
תחילת הפעלת מערך האוטובוסים בגוש דן
הפעלת "נעים בסופ"ש, 2019
(צילום: מוטי קמחי)
כינונה של הממשלה המסתמנת צפוי להעמיק ולהעצים את המחלוקות בסוגיות דת ומדינה בשיח הציבורי בישראל. ראינו את זה מטפטף עם הדיון סביב הכדורגל בשבת, הופך לגשם בשאלת סעיף הנכד בחוק השבות, והשבוע כבר מדובר בשיטפון עם הדרישה מצד בצלאל סמוטריץ' והמפלגות החרדיות לקבוע שהפרדה מגדרית באירועים ציבוריים לא תיחשב אפליה בחוק.
להגנתם ייאמר: מדובר באורח חיים ובנוהג מקובל במגזרים החרדי והדתי. אפשר להסתייג, ניתן להתווכח, אבל הדבר בנפשם וזה המצב. אני, באופן אישי, מתנגד לאירועים בהפרדה מכמה נימוקים, שהעיקרי שבהם הוא שמשפחות שלא ירצו להתפרק נקודתית בגלל הרצאה או הופעה - פשוט לא ילכו אליה. בנוסף, הפרדה כזאת היא מתכון בטוח ליצירת אירועים מבודלים לחילונים מחד ולדתיים מאידך. התהליך הזה כבר קורה. גם בעירי רמת גן יש שכונות שמסתגרות והולכות מול יתר העיר החילונית, הליברלית והפתוחה.
אבל כאמור, מדובר בדעתי האישית בלבד ואני מכבד את אורח החיים של מגזרים אחרים. אלא שכאן מתחייבת שאלת המשך: אם אנו מסכימים שיש לכבד את אורח החיים של החרדים והדתיים, מדוע לא יכבדו הם את אורח החיים שלנו החילונים?
במשך שנים אני פועל לקידום נושא התחבורה הציבורית בשבת – תפוח אדמה לוהט שבוער בציבוריות הישראלית כבר עשורים. כבר ב-2019 הוכיחו הרשויות המקומיות בגוש דן שהן יודעות לזהות את צורכי התושבים שלהן ולענות עליהם, והקימו מערך תחבורה עירוני שנותן מענה הכרחי, יעיל, רגיש ומתחשב בסופי השבוע ("סבבוס" ו"נעים בסופ"ש"). היקף השימוש הגובר בשני המיזמים הללו מוכיח שצדקו הרשויות כשהתעקשו עליהם חרף התנגדות גורמים ממשלתיים.
רוב החילונים מעוניינים בתחבורה ציבורית בשבת. יש רבים שלא מחזיקים מכונית ורוצים להתנייד ברכבת או באוטובוס במהלך השבת כדי להגיע למחוז חפצם, יהיה זה טיול, ארוחה משפחתית, משחק כדורגל או חוף הים. אז מדוע לא לאפשר להם את זה? מדוע לא להעניק לרשויות המקומיות, המהוות ייצוג דמוקרטי ממוקד של התושבות והתושבים, את האפשרות לקבוע אם תפעל בהן תחבורה ציבורית בסופי השבוע?
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ', משה גפני
אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ', משה גפני
דרעי, סמוטריץ' וגפני. כבוד זה עניין הדדי
(צילום: אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס)
המבנה המקוטב של הפוליטיקה הארצית יוצר מאזן אימה המקשה גם על הכרעות פשוטות הרבה יותר. סוגיית התחבורה הציבורית בסופ"ש היא בסך הכול עוד סיבה טובה לקדם הליך מקיף של ביזור סמכויות והאצלתן על הרשויות המקומיות. בכך תובטח יציבות, יעילות ודמוקרטיה במנגנוני קבלת ההחלטות המבוססות על עמדות ציבוריות מובהקות.
עו"ד רועי ברזילי עו"ד רועי ברזילי דודי מרום
ממילא הגיע הזמן להסיר את המסכות. הרי גם כיום פועלות בסוף השבוע מוניות, מוניות שירות ואפילו אוטובוסים בהיתר. בקרוב יתחיל לפעול הקו האדום של הרכבת הקלה, שתוכל, למשל, לנסוע בשבת מתחת לאדמת, בלי לעצור בתחנות בבני ברק, וכך גם לא תפגע בתושביה וגם תסייע לרבבות משפחות – מפתח תקווה עד בת ים – להתנייד בסופי שבוע. תוסיפו לזה את העובדה שיותר ויותר תושבים בגוש דן לא יזדקקו לרכב כלל, את סוגיית זיהום האוויר, הגודש, קשיי החניה ותאונות הדרכים. כל אלה יכולים להביא לחיסכון אדיר של כספי ציבור שיופנו למטרות ראויות.
אז כן, אני לא מסכים עם הפרדה מגדרית ועדיין מכבד את הציבור החרדי והדתי. לכן לא ייתכן שאורח חיים של מגזר אחד יכובד והשני ימשיך להיגרר עם הרכב הפרטי או לחלופין יישאר ביום המנוחה ללא המענה שהוא כה זקוק לו.
  • עו"ד רועי ברזילי הוא סגן ראש עיריית רמת גן
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il