נועה (כל השמות בכתבה בדויים) הייתה בת 19 כשפגשה לראשונה בבית החולים איכילוב בתל אביב את המומחה לרפואת נשים והגינקולוג הבכיר ד"ר גיא רופא. זה קרה לפני שנתיים, כשנועה שירתה בצבא והופנתה לבדיקות לבירור כאבים. "פתאום הרגשתי משהו מוזר, תוך כדי הבדיקה ראיתי שהוא עירום ומתחכך בי עם איבר המין שלו. ברחתי משם כל עוד נפשי בי". בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" תיארו ארבע נשים צעירות, שאינן מכירות האחת את השנייה, כיצד האיש שהפוסטים שלו הפכו לתופעת רשת פגע בהן מינית בבדיקה ובהתכתבויות.
9 צפייה בגלריה
גיא רופא
גיא רופא
ד"ר גיא רופא. "העירו לי על שיח לא מקצועי בווטסאפ"
(מתוך עמוד הפייסבוק של רופא)
לפני כשנה וחצי פורסם בחדשות רשת כי ד"ר רופא פרש מתפקידו כמנהל המרכז לבריאות האישה בבית החולים איכילוב, לאחר שהוגשו נגדו שתי תלונות של מטופלות שעניינן הצעות מיניות. אחרי התלונה הראשונה הוא הוזהר, אך לאחר שהגיעה התלונה השנייה החליט מנהל איכילוב פרופ' רוני גמזו להזמין אותו לבירור ולהציב בפניו שתי אפשרויות: פתיחה בהליך משמעתי או פרישה שקטה. ד"ר רופא בחר לפרוש מתפקידו.
9 צפייה בגלריה
נועה (שם בדוי), אחת המתלוננות נגד גיא רופא
נועה (שם בדוי), אחת המתלוננות נגד גיא רופא
נועה (שם בדוי). "כועסת שפושע כזה מקבל פרסום"
9 צפייה בגלריה
ההודעות ששלח גיא רופא לספיר (שם בדוי)
ההודעות ששלח גיא רופא לספיר (שם בדוי)
הודעות ששלח גיא רופא לספיר (שם בדוי)
9 צפייה בגלריה
ההודעות ששלח גיא רופא לספיר (שם בדוי)
ההודעות ששלח גיא רופא לספיר (שם בדוי)
ההודעות ששלח גיא רופא לספיר (שם בדוי)
למרות הפרישה מהתפקיד באיכילוב, ד"ר רופא ממשיך לעבוד ולקבל מטופלות באופן פרטי. הוא פתח עמודי טיקטוק ואינסטגרם שצברו עשרות אלפי עוקבות ועוקבים תוך שהוא מציג את עצמו כדמות לגיטימית. ואולם, ממשיכות להצטבר עדויות מצד נשים שטוענות לפגיעות והטרדות מיניות מצדו. לקראת פרסום הכתבה חסם רופא את האפשרות להגיב לו ברשתות.

"הוא לא הפסיק לשגע אותי"

נועה, שטוענת כאמור שהותקפה על ידי ד"ר רופא בזמן ששירתה בצה"ל, סיפרה היום: "הוא היה ממש מקסים ונחמד אליי בפעמים הראשונות שבאתי אליו ולכן באתי אליו שוב. אחרי הבדיקה שבה הוא התחכך בי עם איבר המין שלו הוא אמר לי 'טוב, זהו, סיימתי', ואני ברחתי משם, מזועזעת ברמות. הייתי בשוק לגמרי. לא סיפרתי לאף אחד, חששתי. זה לא מתאים לי אבל הדחקתי את האירוע המחריד הזה".
בזמן שניסתה להדחיק את הפגיעה הפיזית, נועה קיבלה מד"ר רופא אינספור הודעות מטרידות (ההודעות שמורות במערכת) בוואטסאפ, בפייסבוק ובכל רשת חברתית אפשרית. "הוא לא הפסיק לשגע אותי", היא משחזרת. "הוא כתב 'אולי פה תעני? קשה לך? חבל, כי אני פנוי מחר בערב בדירה שלי במגדלים של איכילוב. תקשיבי, אני אשמח להיפגש איתך שוב, אל תתעלמי ממני. אני רוצה לחדש את הקשר בינינו ולשמור עליו על אש נמוכה. אל תהיי ילדה קטנה, תעני לי'".
9 צפייה בגלריה
גיא רופא
גיא רופא
ד"ר גיא רופא. לטענת נועה הוא כתב לה: "בא לי שתבואי אליי"
(מתוך עמוד הפייסבוק של רופא)
9 צפייה בגלריה
ההודעות ששלח גיא רופא לספיר (שם בדוי)
ההודעות ששלח גיא רופא לספיר (שם בדוי)
ההודעות ששלח גיא רופא לספיר (שם בדוי)
אחרי החלטתו לפרוש מתפקידו באיכילוב, כתב הגינקולוג הבכיר לנועה: "איך יכולת לעשות לי את זה? את לא נורמלית". לדבריה, באותה העת כלל לא התלוננה לאיכילוב. "כנראה שהוא שלח הודעה בתפוצה לכל מי שהוא פגע בה", היא מניחה. בהתכתבות אחרת כתב לה ד"ר רופא: "המפגש בינינו ישתלם לך. בא לי שתבואי אליי לדירה. אני כונן היום, בואי נצא למסעדה על חשבוני".
לדברי נועה, "אחרי שלא עניתי לו, ולפני יום הולדת 20 שלי, הוא ביקש להיפגש איתי כדי שיוכל לגעת בי, כדבריו, כל עוד אני לא בת 20 וצעירה. הוא כתב לי 'אולי תעני לי, אל תהיי ילדה קטנה'. הוא לא מפסיק להטריד אותי בהודעות עד היום. הוא אמנם הוריד מינון אחרי שאיימתי להתלונן עליו, אבל מדי פעם אני עדיין מקבלת ממנו הודעות טורדניות".
על התחושות שלא מרפות ממנה אמרה נועה: "אני כועסת שפושע כזה מקבל פרסום כל כך גדול ונשים ממליצות עליו ועפות עליו. צריך לשלול לו את הרישיון לצמיתות. בן אדם כזה - אסור לו להיות רופא ובטח שלא רופא נשים. נשים חייבות לדעת מי הוא ד"ר גיא רופא, נמאס לי לראות אותו בכל מקום".

"פתאום הבנתי שהבדיקה מרגישה אחרת"

גם אנה (24) הגיעה לד"ר רופא כשהייתה חיילת בת 19. היא סמכה עליו שיטפל בה בעקבות כאבי הבטן הממושכים, והוא, לטענתה, פגע בה מינית. "הוא אבחן אצלי אנדומטריוזיס (מחלה גינקולוגית כרונית. נ"פ). הרגשתי שהוא הציל לי את החיים. מאוד סמכתי עליו והוא היה מאוד מסור ונחמד עד כדי כך שאימא שלי אמרה שהוא נחמד בהגזמה. הוא היה שם לב לכל דבר, אם הסתפרתי או קיבלתי דרגה".
הניסיון הטוב עם ד"ר רופא גרם לאנה לקבוע תור בכל חודשיים למרפאה שלו באיכילוב במהלך השירות הצבאי שלה. אלא שבאחת הבדיקות היא חשה מוטרדת. "הוא הניח לי אצבע על הדגדגן לזמן יחסית ממושך ושאל אם כואב לי איפשהו. הוא אמר לי 'את יודעת איפה הדגדגן שלך? פה אמור להיות לך נעים'. די קפאתי ולא ידעתי מה לעשות. לא הבנתי מה קורה, התכווצתי והרגשתי מאוד לא נעים.
"אני זוכרת שהיו לי תחושות שהבדיקות הגינקולוגיות מכוונות הרבה פעמים למקומות שאמורים לעשות לי נעים. הרגשתי שהבדיקה עצמה היא לא רק למקומות שהוא אמור לבדוק אלא בהרבה מעבר לזה. בתור ילדה בת 19, שסמכה על הרופא שלה, חשבתי שאני לא מפרשת את הסיטואציה נכון. פתאום זה עלה לי ופתאום המשכתי לחשוב על התקופה שהייתי מטופלת אצלו".
9 צפייה בגלריה
אנה (שם בדוי), אחת המתלוננות נגד גיא רופא
אנה (שם בדוי), אחת המתלוננות נגד גיא רופא
אנה (שם בדוי). "אצל רופאים אחרים, פתאום הבנתי את הפער"
לפני כשנה וחצי הודיעו לאנה בפתאומיות שהתור שלה לד"ר רופא התבטל בעקבות התפטרותו. היא נאלצה להגיע לרופאים אחרים - ושם הבינה בפעם הראשונה כי ד"ר רופא פגע בה מינית. "הגעתי לרופאים שנחשבים למספר אחת בארץ. פתאום הבנתי את פער הבדיקה, הבנתי פתאום שהבדיקה מרגישה אחרת, נראית אחרת. הבנתי את הפער המקצועי. כשהתפרסמו הכתבות ב-ynet על פרופ׳ אלקלעי, ראיתי ממש קווי דמיון".
אנה מוסיפה כי הפוסטים שהפכו את ד"ר רופא לאישיות כל כך מפורסמת ברשת גרמו לעניין להרגיש מורכב יותר: "זה מאוד הפריע לי שהוא כוכב רשת. זה הרגיש לא נכון כשהוא אומר לי 'תעקבי אחריי בפייסבוק'. אתה לא צריך לשווק את זה למטופלים, זה הרגיש לי לא תקין. תתרכז במטופלות שלך קודם".

"הקב"ן ניסח לו הודעה חריפה שיפסיק עם זה"

יולי (25) הייתה בת 18 כשפגשה לראשונה את ד"ר רופא, כששימש רופא נשים במילואים בבסיס שבו שירתה כחיילת בסדיר. אחרי שהתרוצצה בין כמה רופאים ללא מענה לכאביה, הגיעה יולי לד"ר רופא שעזר לה לדבריה בהפניה לגורמים הרלוונטיים. "אני סובלת מאנדומטריוזיס אבל בצבא אף אחד לא הבין מה יש לי", היא מספרת. "הגעתי לגיא והוא ידע איך לטפל בי. הוא היה מאוד מקצועי ונחמד וסמכתי עליו מאוד.
"באחד המפגשים היו לי דימומים לא סדירים והוא ביקש שאעשה בדיקת היריון בשתן. הוא אמר לי ש'בזמן שעושים את הבדיקה, נעשה בדיקה וגינאלית'. בבדיקה הווגינאלית הוא החליט שזה מצחיק להגיד שאני בהיריון. הייתי מאוד מפוחדת והתחלתי לבכות. הוא אמר שהוא צחק ורק רצה לראות איך אני מגיבה. מאוד נסגרתי כי הייתי מאוד מפוחדת. תוך כדי שאני עם הבכי, הוא לוחץ עליי ואומר כמה זה חשוב לעשות בדיקת שד. הוא בדק לי את השד למרות שלא התלוננתי על כאבים בשד".
9 צפייה בגלריה
יולי (שם בדוי), אחת המתלוננות נגד גיא רופא
יולי (שם בדוי), אחת המתלוננות נגד גיא רופא
יולי (שם בדוי). "עד שהוא התחיל לחצות גבולות"
גם אחרי המפגש המשיכה יולי להתראות עם ד"ר רופא לעיתים תכופות מכיוון שסברה שהוא היחיד שמבין באנדומטריוזיס: "היו לו המון בדיחות בגלל שאני מגיעה הרבה לביקורות. היו לו הרבה בדיחות מיניות. הוא פלירטט איתי ואמר שאני כנראה באה בגלל סיבות אחרות. אחרי שהוא שם לי התקן הייתי מאושפזת ברמב"ם. הוא נתן לי את מספר הנייד שלו ואמר שאם יש סיבוכים שאצור איתו קשר.
"הייתי איתו בקשר כל הזמן מרמב"ם עד שזה התחיל לחצות גבולות והוא אמר שמגיע לו משהו על מה שהוא עשה. הוא דיבר על ארוחות ויין וביקש לפגוש אותי תוך רמיזות על פגישות רומנטיות. הבנתי שזה לא תקין, אבל באותה תקופה התמודדתי עם פוסט-טראומה של הטרדה מינית ולא רציתי להתלונן. הראיתי את זה לקב"ן שלי והקב"ן ניסח לו הודעה חריפה שיפסיק עם זה. חבר טוב שלי הלך להתלונן לקצינה עם צילומי המסך, והקצינה אמרה שאין פה מה להתבלבל ושזו הטרדה מינית אבל אין מה לעשות עם זה".
גם יולי מתקשה להאמין שהאיש שפגע בה הפך לאדם נערץ כל כך ברשת: "זה כיווץ לי את הלב. הוא קיבץ סביבו מעריצות, תוך כדי שהוא מצייר את עצמו כבן אדם נחמד שנותן מידע מתוך טוב ליבו, ואז עוד יותר קשה להאמין לתלונות. אני לא יודעת מה הוא עושה עם זה הלאה, אבל באופן כללי יש כוכבות רשת שמפרסמות אותו והוא נחשף לקהל גדול יותר. אם הוא התחיל איתי, יש סיכוי שהוא מתחיל עם עוד בנות. שמעתי על מישהי שהוא הטריד אותה באיכילוב והעיפו אותו משם בגלל זה. תיארתי לעצמי שהוא מטריד עוד נשים והוא עושה את זה תוך כדי המסגרת הטיפולית. שום רופא לא אמור להתנהג כך במסגרת של טיפול ועל אחת כמה וכמה כשהוא גינקולוג שהבדיקות הן יותר אינטימיות".

"כתבתי לו שיש לי חבר וחסמתי אותו"

ספיר (26) הייתה בת 24 כשקיבלה לדבריה הודעות אובססיביות מד"ר רופא באינסטגרם. "כשהוא פנה אליי הוא לא היה כוכב רשת", היא אומרת. "הוא היה ממש מטריד אותי עד שהפסקתי לענות לו. הוא ביקש להכיר אותי. כתבתי לו שהוא גדול ממני ב-30 שנה, והוא ענה 'הגזמת, גיל זה מספר. לגיל יש גם יתרונות רבים'. לא עניתי. כעבור כמה ימים הוא כתב לי 'מה המצב מותק? מה, מהממת, את לגמרי מטריפה אותי'.
"הוא לא הפסיק לשלוח לי הודעות וניסה להרשים אותי בזה שהוא רופא. הוא רצה לדבר איתי ואמר 'אבל לא עכשיו. אני נכנס לניתוח. רק להבהיר, אני המנתח ולא המנותח'. עדיין לא עניתי ואז הוא כתב 'לפחות תני כיוון, קפה?'. כתבתי לו שיש לי חבר וחסמתי אותו. הרגשתי מאוד מוטרדת ועברו כמעט שנתיים מאז שדיברנו ולא שכחתי את הפרצוף שלו".
לפני כשנה נחשפה ספיר לבחורה ששיתפה פוסט של ד"ר רופא. "שלחתי לה את ההתכתבויות שלנו וכתבתי לה שהיא חייבת למחוק את זה", היא מספרת. "הייתי מזועזעת, כי ראיתי שהמון בלוגריות מפרסמות אותו ומשתפות את הפוסטים שלו. חשבתי מה לעשות ופרסמתי את ההתכתבויות גם בסטורי שלי. פנו אליי אז מלא בנות שאמרו לי שהן כמעט הלכו אליו ואיזה מזל שפרסמתי את זה".
9 צפייה בגלריה
ספיר (שם בדוי), אחת המתלוננות נגד גיא רופא
ספיר (שם בדוי), אחת המתלוננות נגד גיא רופא
ספיר (שם בדוי). "הוא לא הפסיק לשלוח הודעות"
ספיר משוכנעת שד"ר רופא משתמש במקצוע שלו כגינקולוג כדי להטריד נשים: "אם בא לך להתחיל עם מישהי, זה בסדר, אבל אם היא אומרת לך שזה לא מתאים, למה אתה ממשיך? מי ששולח כאלה הודעות אלה מטרידנים. זה אכזב אותי לדעת שהוא גינקולוג. אני לא הולכת לגינקולוגים גברים וכשראיתי שהוא הפך להיות כוכב רשת הייתי ממש מזועזעת.
"לדמיין שהוא נמצא עם נשים באותו חדר, זה נורא. לא הייתי סומכת עליו, אז להתפשט מולו זו סיטואציה אינטימית ורגישה ואסור לו לעסוק בזה".

ד"ר רופא: "מעולם לא ביצעתי את הדברים"

ד"ר רופא מסר בתגובה: "קיבלתי בהלם ובתדהמה את השאלות שהפניתם אליי ושהאמור בבסיסן משולל כל בסיס עובדתי. מעולם לא התפשטתי בפני מטופלת, מעולם לא גהרתי מעל מטופלת, ומעולם לא ביצעתי את הדברים שאתם או מאן דהו מנסים לייחס לי. אני נמצא בשירות הרפואה כבר שנים רבות, דור שני לאנשי רפואה, יש לי לקוחות רבות שהן עדות שאני פועל בנאמנות למקצוע הרפואה.
"אודה ואבוש: בעבר הוער לי על שיח לא ראוי ולא מקצועי שניהלתי עם כמה מטופלות בווטסאפ. לקחתי על עצמי בזמנו את האחריות, הפקתי את מלוא הלקחים ולא חזרתי מאז ולא אחזור עוד על טעותי זו. אני מבקש מכם שלא להיות עם יד קלה על ההדק ולא לפגוע בשמי הטוב, במשפחתי, בילדיי ובעבודתי, מבלי שתבדקו את דבריי אלה לעומק ובמלוא הרצינות כמתחייב".
מבית החולים איכילוב נמסר: "זמן קצר לאחר הגעתו, התקבלה לגביו תלונה מצד מטופלת על כך שד"ר רופא הציע לה להיפגש לקפה. הוא ננזף על ידי מנהליו והובהר לו שזו התנהגות פסולה שאינה מקובלת על ידי הנהלת בית החולים. בשנת 2019 התקבלה נגדו תלונה נוספת מצד מטופלת על התכתבות שאינה הולמת בוואטסאפ האישי. התלונה תוחקרה ע"י הצוות למניעת הטרדה מינית של בית החולים אשר המליץ במסקנותיו לקרוא לו לשיחת אזהרה באגף משאבי אנוש עם נזיפה לתיק האישי.
"לאחר כשנה, הגיעה פנייה מרופא מבית חולים אחר, כי נחשף להתכתבות בלתי הולמת של ד"ר רופא בדף האינסטגרם הפרטי שלו עם אישה שאינה מטופלת של בית החולים. למרות שלא הועברה שום תלונה רישמית, הנהלת בית החולים קראה לד"ר רופא לשיחת בירור שבמהלכה הובהר לו כי אין אנו רואים לו עתיד בבית החולים ואכן מיד לאחריה הוא בחר בתגובה להודיע על התפטרותו המיידית ״מסיבות אישיות״ ומאז לא חזר לבית החולים.
הנהלת בית החולים לא תסבול התנהגות לא ראויה מצד אף עובד בבית החולים ותפעל בכל הכלים לרשותה למיגור כל סימן או חשד להתנהגות מינית שאינה הולמת".
ממשרד הבריאות נמסר: "עד כה לא התקבלו במשרד הבריאות תלונות בעניין רופא. אנו מזמינים את המתלוננות שידווחו אלינו למשרד הבריאות ונבדוק ונפעל ככל שיידרש בנושא. משרד הבריאות פועל לבחינת המקרים בדרכים נוספות כמקובל".
משרד הבריאות רואה חשיבות עליונה בשמירת הסביבה הטיפולית כבטוחה מכבדת ונטולת הטרדות מילוליות או פיזיות וכן בטיפול בנושא הטרדות ופגיעות מיניות. בסוף חודש נובמבר 2021 פורסם חוזר מנכ"ל משרד הבריאות, אשר מסדיר את הטיפול בתלונות בעקבות פגיעה או הטרדה מינית במהלך טיפול רפואי, בכל מוסדות הבריאות, כאשר המוסדות נדרשים ליישמו בסוף החודש (דצמבר). הנוהל מנחה את מוסדות הבריאות לדווח למשרד הבריאות עם סיום טיפול בתלונה נגד מטפלים שנבדקה על ידם, נמצאה מוצדקת וננקטו הליכים משמעתיים, לרבות החלטה על השעייה, סיום העסקה והתקשרות. זאת גם אם לא הסתיים הליך הבירור שם והמטפל עזב ביוזמתו. כך גם לגבי המוסדות הממשלתיים באמצעות נציבות שירות המדינה".