5 צפייה בגלריה
תחילת הפעלת מערך האוטובוסים בגוש דן
תחילת הפעלת מערך האוטובוסים בגוש דן
מערך ההסעות של עיריית תל אביב ביום שבת
(צילום: שי ספיר)
לאחר שהממשלה אישרה אמש (ראשון) את ההצעה להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות של שרת התחבורה ח"כ מרב מיכאלי, שאמורה לאפשר עם קידום החקיקה האצלת סמכויות לרשויות להפעלת מכרזי תחבורה ציבורית בשבת, נשאלת השאלה אם ראשי הרשויות המקומיות שיעמדו בראש המטרופולינים בכלל מעוניינים בכך.
לפי התשובות של ארבע הערים הגדולות בישראל לפניית ynet, נדמה שהתמונה לא פשוטה בכלל: באופן לא מפתיע בירושלים הודיעו שיתנגדו, בתל אביב תומכים באופן נלהב - אך בחיפה (שכבר מפעילה תחבורה ציבורית בשבת) ובראשון לציון - מתחמקים מלענות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עריית חיפה, שאול גולן, יואב דודקביץ', הדר יואביאן)
בירושלים, שבה גם פועלת רכבת קלה, העירייה כאמור לא מתכוונת להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. מטעם העירייה נמסר כי "הסטטוס-קוו בירושלים הוא מאבני היסוד המסייעים לשמור על עיר המאפשרת לכל הקהילות לחיות זו לצד זו, תוך כבוד הדדי ושיח משתף ומפרה. ראש העיר מאמין בחשיבות הסטטוס-קוו ויעשה את הנדרש כדי לשמור עליו".
לעומת זאת, ראש העיר תל אביב רון חולדאי אמר כי "שנים ארוכות שאני דורש הקמת רשות תחבורה מטרופולינית כפי שמקובל בעולם, זה יאפשר לנו בין היתר לקדם את ההחלטה על הפעלת תחבורה ציבורית בסופי שבוע. אני מאמין שכפי שצריך לאפשר לחרדים לחיות על פי צו מצפונם, גם לציבור החילוני מגיע לחיות על פי צרכיו - כולל התניידות ביום המנוחה". חולדאי הוסיף כי "תחבורה ציבורית יעילה היא זכות בסיסית של כל אזרח. זה עניין חברתי וסוציאלי – שאנשים שאין להם רכב פרטי יוכלו לבקר את סבתא בבית החולים או לאכול ארוחת שבת עם המשפחה".
5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה נוסעת ברחובות ירושלים
הרכבת הקלה נוסעת ברחובות ירושלים
"הסטטוס-קוו בירושלים - מאבני היסוד". הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך נמנע מלענות בצורה מפורשת על שאלת ההפעלה של תחבורה ציבורית בשבת, ורק אמר כי "ברגע שהסמכות תשב אצלנו, נדע לקחת את ההחלטות לפי צרכי התושבים שלנו באופן הטוב והמדויק ביותר". קינסטליך בירך באופן כללי על הקמת הרשויות המטרופוליניות, וציין כי הן יחזקו את "סמכויות ראשי הערים בכל הנוגע לקידום נושאי התחבורה בערים ויובילו לשיפור התחבורה בכל המרחב". הוא הוסיף כי "ראשי הערים מכירים באופן המיטבי ביותר את צרכי התושבים והעיר שלהם - החל בהוספת קווים ונתיבי תחבורה ציבורית, ועד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת".
5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
"תחבורה ציבורית יעילה היא זכות בסיסית של כל אזרח". הקו האדום של הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
(צילום: קובי קואנקס)
חיפה היא העיר הגדולה היחידה שבה מופעלת תחבורה ציבורית בסופי שבוע, כולל מטרונית שפועלת 24 שעות ביממה, וקווי אוטובוס שונים בהתאם לסטטוס קוו. אולם, ראש העיר חיפה עינת קליש רותם נמנעה מלענות לשאלת ynet בנוגע להפעלת תחבורה ציבורית בשבת במסגרת הרשויות המטרופוליניות, ובעיריית חיפה ציינו כי "ראש העיר שוהה בחו"ל, והזמינות אליה חלקית".
בעבר נטען נגד קליש רותם כי ההחלטה שלא להפעיל בשבת את הרכבלית, קו רכבל ראשון שמשתלב במערך התחבורה הציבורית והחל לפעול באפריל האחרון, נובעת משיקולים קואליציוניים שלה. עם זאת, דובר העירייה מסר כי "ההחלטה בעניין היא אך ורק באחריות משרד התחבורה והשרה".
לפי ההצעה שאישרה הממשלה, כל רשות מקומיות תשויך למרחב תחבורתי ללא יוצא מן הכלל, לפי זיקות תחבורתיות בין הרשויות. כל המרחבים התחבורתיים ינהלו את התחבורה והתנועה במרחב על בסיס סמכויות ותפקידים שמשרד התחבורה והרשויות יעבירו להן, לפי רמת הבשלות. הרשויות המרחביות לתחבורה יפעלו בשלב הראשון כרשות תמרור מקומית, יזמו תכניות לתחבורה ציבורית ויתכננו ויבצעו פרויקטים תחבורתיים משותפים, כאשר בכל רשות מרחבית תמונה מועצה מייצגת לכל הרשויות במרחב. בהמשך, עם קידום החקיקה, יואצלו לרשויות סמכויות נרחבות לפרסום והפעלת מכרזי תחבורה ציבורית, אכיפה ועוד.
5 צפייה בגלריה
הנסיעה המסחרית הראשונה ברכבלית, חיפה
הנסיעה המסחרית הראשונה ברכבלית, חיפה
הרכבלית בחיפה. לא עובדת בשבת
(צילום: נחום סגל)
מיכאלי עצמה לא התייחסה לנושא התחבורה הציבורית בשבת, ומסרה כי מדובר ב"תוכנית שיכולה להפחית את העומס בכבישים, שעוכבה במשך 25 שנה". לדבריה, "שמנו לזה סוף ואישרנו את המודל של רשויות מטרופוליניות, שייתן כוח לראשי הרשויות לנהל את התחבורה לטובת התושבות והתושבים כמו שרק הם יודעים. אני מאמינה בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות, שלשמחתי תומכים במהלך, ולכן התעקשתי על המודל שאישרנו בממשלה ויקדם מרחבי תחבורה במטרופולינים בכל רחבי הארץ, ולראשונה גם בנגב ובגליל".
פורסם לראשונה: 23:46, 11.09.22