2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
(צילום: קובי קואנקס)
הממשלה אישרה היום (ראשון) פה אחד את הצעת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, חברת הכנסת מרב מיכאלי, להקים רשויות מרחביות לתחבורה. המשמעות היא שניהול התנועה ופיתוח התחבורה יעבור לידי הרשויות המקומיות, וייתכן שחלק מראשי הערים ירצו לקדם תחבורה ציבורית בשבת בתחומם - אך עדיין צפויים להיתקל בקשיים.
מאחר שמדובר ברשויות מטרופוליניות, שבהן יהיו שותפים כמה רשויות סמוכות, סביר שלפחות עיר אחת תתנגד להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. כך למשל, בגוש דן, עיריית בני ברק צפויה לסרב להצטרף לרשות מטרופולינית שתקדם תחבורה ציבורית בשבת. אי הצטרפות של בני ברק תהווה מכשול רציני לרשות העתידית, שכן בעיר עוברים קווי אוטובוסים רבים המקשרים בין ערי גוש דן, ובלעדיה לא יתאפשר לנהל את התחבורה הציבורית גם בימי חול.
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת
מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת
"תוכנית שעוכבה במשך 25 שנה". מיכאלי
(צילום: מוטי קמחי )
לפי ההצעה שאישרה הממשלה, כל רשות מקומיות תשויך למרחב תחבורתי ללא יוצא מן הכלל, לפי זיקות תחבורתיות בין הרשויות. כל המרחבים התחבורתיים ינהלו את התחבורה והתנועה במרחב על בסיס סמכויות ותפקידים שמשרד התחבורה והרשויות יעבירו להן, לפי רמת הבשלות. הרשויות המרחביות לתחבורה יפעלו בשלב הראשון כרשות תמרור מקומית, יזמו תכניות לתחבורה ציבורית ויתכננו ויבצעו פרויקטים תחבורתיים משותפים, כאשר בכל רשות מרחבית תמונה מועצה מייצגת לכל הרשויות במרחב. בהמשך, עם קידום החקיקה, יואצלו לרשויות סמכויות נרחבות לפרסום והפעלת מכרזי תחבורה ציבורית, אכיפה ועוד.
גורמי מקצוע, נציין, דוחפים במשך שנים לאמץ בארץ את השיטה, שכבר פועלת בהצלחה בערים הגדולות באירופה ובארה"ב, שם הרשויות המטרופוליניות לעתים מפעילות בעצמן רכבות תחתיות וקווי אוטובוס - שלא באמצעות חברות זכייניות כמו בישראל. כיום, הזכייניות מופעלות בידי משרד התחבורה, ובלעדיו ראשי הרשויות לא יכולים להזיז תחנת אוטובוס ולשנות את מסלולם של קווים כלשהם בהתאם להתפתחות העיר.
לפי ההודעה שפורסמה, תוך חודש יפרסם משרד התחבורה את טיוטת התקנות להקמת הרשות המרחבית לתחבורה במטרופולין ירושלים, ועד אפריל 2023 תוקם הרשות המרחבית לתחבורה במטרופולין דן. התכנית הרב-שנתית תקבע יעדים להקמת רשויות מרחביות גם במטרופולין חיפה ובאר שבע ובשאר המרחבים התחבורתיים, כולל בנגב ובגליל.
מיכאלי עצמה לא התייחסה לנושא התחבורה הציבורית בשבת, ומסרה כי מדובר ב"תוכנית שיכולה להפחית את העומס בכבישים, שעוכבה במשך 25 שנה". לדבריה, "היום, שמנו לזה סוף ואישרנו את המודל של רשויות מטרופוליניות, שייתן כוח לראשי הרשויות לנהל את התחבורה לטובת התושבות והתושבים כמו שרק הם יודעים. אני מאמינה בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות, שלשמחתי תומכים במהלך, ולכן התעקשתי על המודל שאישרנו היום בממשלה ויקדם מרחבי תחבורה במטרופולינים בכל רחבי הארץ, ולראשונה גם בנגב ובגליל".

מיכאלי, נזכיר, העלתה את סוגיית התחבורה הציבורית בשבת לכותרות בזמן מערכת הבחירות, כשקראה לאפשר לרכבת הקלה בגוש דן לפעול בשבת. דבריה קוממו את נציגי המפלגות החרדיות, ויצחק גולדקנופף - שהחליף את יעקב ליצמן באגודת ישראל - אף אמר ל-ynet radio כי הם לא מעשיים, וכי רוב הציבור כלל לא מתעניין בכך.
מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: "הצלחנו לראשונה לגבש מודל יישומו והדרגתי, שמאפשר לשרת התחבורה להקים מיידית - וללא שינויי חקיקה - רשויות מרחביות ולהסמיך אותם במגוון תחומים. בהמשך נקדם חקיקה והמרחביות את הסמכויות. מדובר במהפכה של ממש שתומכת את תפיסתנו כי התחבורה צריכה להיות מנוהלת מהשטח, בהתאם לצרכים המקומיים והמרחביים".