3 צפייה בגלריה
דן שרוני
דן שרוני
סגן אלוף דן שרוני, שחשוד בצילום בסתר של חיילות לאורך שנים
(מתוך פייסבוק)
הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, התייחס לראשונה אחר הצהריים (יום ה') לחשדות נגד קצין בכיר בצבא, בדרגת סגן-אלוף, ולפיהם הוא צילם בסתר עשרות חיילות שהיו תחת פיקודו, כשהיו בעירום. "לאחרונה התגלה כי קצין בדרגת סגן אלוף תיעד בסתר, לאורך שנים, חיילות ומשרתות קבע", מסר הרמטכ"ל באיגרת לחיילים לרגל יום המאבק הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים. "זוהי התנהגות פסולה וחמורה שאנו מגנים ומוקיעים. במקביל להליך הפלילי ולמיצוי הדין עמו, נפעל להדחתו המיידית", הוסיף.
הרמטכ"ל כתב באיגרת שלו לחיילים כי "צה"ל הוא צבא העם, הפועל למען העם ומקבל בשעריו אנשים מכל חלקי העם. האיכות האנושית, נשים וגברים כאחד, היא מקור עוצמתנו, והאדם, כבודו הוא הכוח המניע של צה"ל. מוטלת עלינו החובה למלא את החוזה הלא כתוב בינינו לבין עצמנו ובינינו לבין העם, ולממש את עיקרון 'האדם יקר', ובכלל זה שמירה על כבודן של הנשים בצה"ל".
הוא הוסיף: "כל פגיעה, פיזית או מילולית, היא חרפה, ולא נקבל שום פגיעה ישירה או עקיפה בגברים ובנשים כאחד. חובתנו ליצור סביבה המכבדת את כל המשרתים והמשרתות בצה"ל. העיקרון שקבענו הוא 'אפס סובלנות' ועל פיו נפעל נוכח כל חריגה".
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי. "אפס סובלנות לפגיעה בנשים"
הרמטכ"ל אביב כוכבי. "אפס סובלנות לפגיעה בנשים"
הרמטכ"ל אביב כוכבי. "אפס סובלנות לפגיעה בנשים"
(צילום: דובר צה"ל)
זהותו של הקצין החשוד, שנעצר כבר ב-9 בנובמבר, הותרה אתמול לפרסום: מדובר בסא"ל דן שרוני, מפקד בית הספר לנהיגה בבה"ד 6. הוא חשוד בביצוע עבירות מין ופגיעה בפרטיות של חיילות בסדיר ובקבע ביחידתו. לפי החשד, העבירות הללו נמשכו כחמש שנים, והתבצעו במספר בסיסים שונים.
סא"ל שרוני, לפי החשד, תיעד בסתר חיילות ומשרתות קבע באמצעות מצלמות נסתרות והעביר את החומרים למכשיר הטלפון הנייד שלו. הוא אסף תמונות אינטימיות של חיילות ששירתו תחת פיקודו, ועולה החשד כי פעל לצילום אזרחיות.
חקירת מצ"ח נפתחה בעקבות תלונות רבות נגדו, ונכון לעכשיו שרוני נחשד בעשרות מקרים שונים בהם צילם נשים. מעצרו הוארך מעת לעת בשבועות האחרונים, ואתמול בית הדין הצבאי בקריה החליט להאריך שוב את מעצרו, עד ליום שני. החקירה בעניינו מתנהלת במצ"ח – ימ"ר דרום.
3 צפייה בגלריה
איגרת רמטכ"ל אביב כוכבי לרגל יום המאבק הבינאומי באלימות כלפי נשים
איגרת רמטכ"ל אביב כוכבי לרגל יום המאבק הבינאומי באלימות כלפי נשים
איגרת הרמטכ"ל לרגל יום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים
(באדיבות דובר צה"ל)
אחת מנפגעותיו לכאורה פרסמה אתמול פוסט באינסטגרם שהפך לוויראלי, ובו חשפה את סיפורה האישי. "דן שרוני. זכרו את השם הזה. דן הוא המפקד שלי שמלווה אותי לאורך כל הדרך הצבאית שלי. ואכיר גם לכם - סא"ל דן שרוני, 39, מודיעין, אבא לשלושה ילדים, סוטה מין, מטריד מינית סדרתי ובעיקר אפס. סא"ל דן שרוני בחר לצלם מעל 30 בנות בסתר במשך חמש שנים. אני אחת מהן", כתבה.
החיילת, שהייתה הרל"שית של סא"ל שרוני, הוסיפה לשתף: "דן היה עבורי יותר מאבא, הוא תמיד ידע להגיד את הדברים הנכונים בזמן הנכון, ידע איך להיות מפקד, חבר והיה הכי אמיתי וכן איתי. בדיעבד התגלה שהכול היה שקר. אני לא מסוגלת לשתוק, במיוחד כשמדובר בבן אדם בכיר במערכת כזו משמעותית.
"לפני חודש דן בחר להכניס אותי לבידוד בבסיס בחדר שלו, למה בחדר שלו? אם אתם הייתם שואלים אותי אז הייתי אומרת כי הוא כמו אבא שלי וכי הוא דואג לי. תשאלו אותי היום - אגיד לכם בדיוק למה. כשנכנסתי לחדר של דן נתקלתי במספר מטענים מחוברים לשקעים וקיבלתי הוראה מפורשת ממנו לא להוציא אף אחד מהמטענים האלו, בדיעבד התגלה שהכול היה מרושת מצלמות - מצלמה מול המיטה, מצלמה במקלחת, מצלמה בשירותים ועוד כל מיני מקומות שרק סוטי מין יכולים לחשוב עליהם. המצלמה שידרה אותי 24/7 מתלבשת, מתקלחת, מתנגבת, ישנה - ישר לטלפון של הסגן אלוף שלי, שתוך כדי מנהל איתי שיחות האם נעים לי להתקלח במקלחת שלו".
את הפוסט היא חתמה במילים: "בטחתי בדן ושמתי את השירות הצבאי שלי בידיו והוא בתמורה החריב לי אותו, אז תודה לך סא"ל דן שרוני על טראומה שתלווה אותי שנים רבות כשישאלו אותי 'איך היה השירות הצבאי שלי'".
הפרשה הזו אינה הראשונה שבה נחשד קצין בצה"ל בצילום בסתר של חיילות: ב-ynet נחשפו בשנה שעברה החשדות נגד סגן רום אברג'יל, קצין שלישות ממחנה צאלים שבדרום, שהואשם בהמשך בשורת עבירות של פגיעה פרטיות, מעשים מגונים, התנהגות שאינה הולמת ועוד. אברג'יל, כך נטען נגדו, תיעד במשך כשלוש שנים חיילות וקצינות ששירתו עמו, במצבים אינטימיים, ללא ידיעתן, ואגר יותר מ-800 סרטונים ועוד מאות תמונות. בכתב האישום שהוגש לפני כשנה צוין שאברג'יל ערך את הקטעים שצילם לכדי סרטונים מלאים. ההליכים המשפטיים בנושא התעכבו, והחלטה בנושא צפויה רק בשבועות הקרובים.