2 צפייה בגלריה
שלמה פילבר בנימין נתניהו
שלמה פילבר בנימין נתניהו
הפרקליטות תשיב: אין סיבה לדחות את המשך המשפט. נתניהו ופילבר
(צילום: מוטי קימחי, אלכס קולומויסקי)
הפרקליטות תגיש מחר (יום א') לבית המשפט המחוזי בירושלים את המענה לדרישות הסנגורים בנוגע לשימוש בתוכנות ריגול, כולל פגסוס, במסגרת החקירות בתיקי האלפים נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. צוות התביעה יאמר כי אין סיבה לדחות את המשך המשפט, משום שלא נפל פגם מהותי בגביית עדות עד המדינה שלמה פילבר.
צוות התביעה יציג את עיקר ממצאי הוועדה שמונתה לבדוק את הנושא בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי. על פי בדיקת הצוות, בכל הקשור לחקירתו במשטרה של פילבר, אכן הייתה חדירה לטלפון שלו ואכן הייתה חריגה מהצו השיפוטי. עם זאת, תוצרי החדירה החריגה לא שימשו לאחר מכן לצורך גביית עדותו, שהיא הרלוונטית עתה למשפט, ולכן לא הכתימה אותה בספק חוקי.
כמו כן, בדיקות נוספות בקשר להחדרת תוכנת רוגלה למרכיבים נוספים במשפט, לא העלו חדירה משמעותית שפגעה בגביית עדויות נוספות ושימוש בהן בבית המשפט. מלבד זאת, בדיקת חשדות למעקב אחר הטלפונים הניידים של 26 אישים בכירים, ובהם שלושה מנכ"לים בעבר במשרדי הממשלה, לא העלתה ממצאים המצביעים על שימוש לרעה בסמכות המשטרה. לגבי שלושה מהם - ראשי ערים - המעקב נעשה בסמכות.
צוות מררי ימשיך בזמן הקרוב בבדיקת כל הטענות הנוספות של שימוש בתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO במאות חקירות של המשטרה בשנים האחרונות. ייבדק האם נעשו בצו שיפוטי, על סמך אילו חשדות וראיות הן נדרשו, האם נעשו חריגות מהצווים וכיצד השפיעו על ניהול תיקים.
ההערכה היא שמתרחקת והולכת הדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא. במקום זאת, תמשיך ועדת מררי בעבודתה לאחר שתוגברה באיש סייבר שכיהן בתפקיד בכיר במוסד.
מקור משפטי בכיר אמר היום כי אם ועדת מררי תמשיך בעבודתה, יורחבו סמכויותיה במידת הצורך והיא גם תגיש המלצות לתיקוני חקיקה לצורך הגברת אמון הציבור בשימוש תוכנות רוגלה בשירות המשטרה לצורך מיגור פשעים חמורים.