ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר (רביעי) בפתח ישיבת הממשלה כי המצב במדינה "מחייב לעשות מאמץ לצמצם את החיכוך בתוכנו - ולהגדיל את האחדות בתוכנו. זה מה שאני מאחל לנו בשנה החדשה". הדברים מגיעים על רקע כוונתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לקיים מחר "תפילה" בכיכר דיזנגוף, ואחרי ביקורת מרומזת נוספת מצד נתניהו.

ב-ynet פורסם הבוקר שבכוונתו של נתניהו להתייחס לתפילה המתוכננת של בן גביר, ואמירתו מגיעה ברקע גל ביקורת מצד הקואליציה על השר. גם שר הכלכלה ניר ברקת מתח ביקורת על השר, ואמר כי הוא "קורא לבן גביר לא להגיע לתפילה בדיזנגוף", והבוקר גם חבר מפלגתו ח"כ אלמוג כהן מתח ביקורת מרומזת על המהלך בריאיון ל-ynet Live. כהן ציין כי לא יגיע לתפילה בשל אירוע משפחתי, אך הוסיף כי "אני מסורתי, אבל לא נוהג להתפלל שלוש תפילות ביום. אני לא מגיע לאירוע של תפילות, אני מתעסק בדברים מהותיים יותר".
כהן תקף את המתפללים שהתנגדו לקיום התפילה בהפרדה בכיכר בערב יום הכיפורים, ואמר: "אנשים חשים שהיהדות שלהם בסכנה - במדינת ישראל בשנת 2023 - מצד קומץ פורעים אלים ומוסת. מה שקרה בכיכר היה מחזה אנטישמי. אני לא חושב שתפילה היא פרובוקציה, זה לא להתסיס, אבל אני לא מתעסק בדברים הללו, לא מעניין אותי מה קורה, ברמה הפוליטית".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
(צילום: חיים גולדברג / פלאש90)

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את בן גביר בחריפות, וקרא: "אני חוזר ומציע לכולם לא לבוא מחר. שבן גביר יעמוד שם עם לה פמיליה ושיפגינו נגד עצמם. אין עונש גדול מהתעלמות לחולה הפרסום הזה. הוא הרי בא לחפש מריבה, למה לתת לו?".
לקראת התפילה של בן גביר, שתתקיים במקביל ל"תפילה למען הדמוקרטיה" שיקיימו ארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית, במשטרה נערכים לחיכוכים בין הצדדים. ראש הממשלה בנימין נתניהו או מי בלשכתו לא שוחחו עם השר לביטחון לאומי, חרף הביקורת המרוזמת שמתח עליו אמש - בגלל התחמקות של השר, ועל כן נתניהו צפוי לנצל את ישיבת הממשלה כדי להשמיע שוב מסר עם קריאה להרגעה.
2 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
(צילום: מוטי קמחי)

שר המדע אופיר אקוניס (הליכוד) קרא לבן גביר בפתח ישיבת הממשלה להעביר את התפילה מכיכר דיזנגוף לבית כנסת בתל אביב. "אלה ימים עצובים מאוד לעם היהודי, בארץ ובתפוצות, ימים קשים. אני חושב שהשר בן גביר יעשה נכון אם יעביר את התפילה לאחד מבתי הכנסת בעיר, חלקם סמוכים מאוד לכיכר", אמר. אקוניס הוסיף כי "אני מציע לכל ההנהגה בישראל, לקואליציה ולאופוזיציה, להרגיע את הלהבות ולהיכנס לחג הסוכות, שבו מצווה לעם היהודי להיות שמח".
בדומה לח"כ כהן, גם ח"כ ניסים ואטורי (הליכוד) טען כי לא יגיע לתפילה בכיכר דיזנגוף "בגלל ענייני לו"ז", ומתח ביקורת על בן גביר. ואטורי אמר ל-ynet Live כי "שר לא אמור לעשות מחאה. למי התפילות האלה מיועדות? למי זה נותן משהו? אני ממליץ לשר בן גביר להעלות את הנושא בישיבת ממשלה ולמצוא דרכים חלופיות. זה לא צריך להתקיים מחר, מדובר באירוע מיותר. נגמרו הבחירות - תתחילו לעבוד. נמאס כבר מהדברים האלה. בן גביר צריך לפזר את ההפגנות במקום לעשות אותן".

ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד), תושב תל אביב, תקף כי "השר אמור לשלוט על הסדר הציבורי, אך במקום זאת הוא מפר אותו. מדובר בקבוצה של קיצוניים - הם לא מסתירים את זה. אנחנו בעד שכל אדם יוכל לחיות בהתאם לאורחות חייו, אך מה שקרה הוא לא אירוע שמדבר על תפילה". להב-הרצנו מתח ביקורת גם על ח"כ גדעון סער, שתקף אתמול את ראש מפלגתו יאיר לפיד, בטענה שהוא וראש הממשלה בנימין נתניהו "מתדלקים מלחמת אחים". "האמירה של סער שגויה וחוטאת לאמת. לפיד תמיד דיבר על הדרך הליברלית".


גם ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) מתחה ביקורת על בן גביר, ואמרה כי "כל מה שמעניין אותו זה שאנשים יריבו, לא צריך לתת לזה במה. סיימתי את הצום וחשכו עיני. לא צריך שאנשים יריבו בישראל על תפילה". על הביקורת של סער אמרה כי "צר לי על הדברים של גדעון, הוא שותף לדרך. להדליק שלפיד מתדלק? הוא אמר את הדברים בכאב גדול".