חבר הכנסת גדעון סער מהמחנה הממלכתי תקף הבוקר (יום שלישי) את ראש האופוזיציה יאיר לפיד, בטענה שהוא וראש הממשלה בנימין נתניהו "מתדלקים מלחמת אחים", ברקע המהומות בכיכר דיזנגוף בערב יום כיפור.
לדברי סער, "אריאל שרון אמר לי יותר מפעם אחת ש'היהודים יודעים לשנוא', שכן במהלך חייו זכה למנות גדושות של שנאה מכל חלקי עם ישראל. כל חלק בתורו. משפט זה מהדהד באוזניי מאמש בעקבות האירועים המכוערים בתל אביב ביום הכיפורים, שבעקבותיהם הגיעו גם תגובות מכוערות של נתניהו, בן גביר ולפיד - כן, גם אתה, לפיד".
2 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
סער ולפיד
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
סער הסביר: "כל אחד מהם ניסה להוסיף עוד קיסם או קצת דלק למדורה, במקום לנסות לכבותה. איזה 'מנהיגים' מתדלקים מלחמת אחים במוצאי יום הכיפורים?".
לדברי סער, "יש דברים שאסור שתהיה עליהם מחלוקת - יש לכבד פסקי דין של בתי המשפט שלנו. יש מקום לכולם במרחב הציבורי שלנו. וכן, זה כולל גם את המורשת היהודית המשותפת לכולנו. מי שמגדפים ומשפילים יהודים דתיים אינם מגנים על אופיה של העיר תל-אביב כעיר ליברלית וחופשית. נהפוך הוא. הם אינם מסירי מחיצות אלא הם מגביהים את החומות בין חלקי עמנו. לחברי הנאבקים עמי שכם אל שכם להגנת המשטר הדמוקרטי בישראל אומר: אל תתפתו לניסיונות להפוך את המחאה למערכה כנגד הדת, מסורת ישראל או זכותנו על הארץ. כל אלה יכשלו. לא תהיה מלחמת אחים".
ח"כ מתן כהנא, ממפלגתו של סער, התייחס גם הוא למהומות ולתגובות שבאו אחריהן. "במדינה יהודית ודמוקרטית הכי לגיטימי בעולם שתהינה תפילות יום כיפור במרחב הציבורי, גם כשבחלק מהמרחב יש אפשרות להפרדה מגדרית. בעיני זה הכי ישראלי שיש. במדינה יהודית ודמוקרטית מישהו חושב שאפשר לנער את הרגל הדמוקרטית בלי שהרגל היהודית תרעד? מלבד זאת אני סבור שנדרשת ממשלת אחדות נאמנה לערכי מגילת העצמאות", כתב בחשבון ה-X (טוויטר לשעבר) שלו.
2 צפייה בגלריה
התייחסותו של בני גנץ למתווה ההסכמות שהציג נשיא המדינה
התייחסותו של בני גנץ למתווה ההסכמות שהציג נשיא המדינה
תקף את נתניהו, לא הזכיר את לפיד. גנץ
(צילום: מוטי קמחי )
לפיד פרסם בצאת כיפור פוסט שכותרתו "חבל שבשם האל קלקלו את יום הכיפורים". לפיד כתב: "שנים אני נותן את יום הכיפורים כדוגמא לכך שהיהדות לא צריכה שיאכפו אותה. היא הופכת להיות של כולנו רק כשאנחנו מתחשבים אחד ברגשות השני
עד השנה. עד שהגרעין החרד"לי שהגיע לשכונה החליט להביא גם אלינו את המלחמה. מתעקשים על הפרדה מגדרית גם בחוץ. בנו צמוד ל"כלל ישראל" (בית הכנסת הקרוב לביתו - מ"א) אוהל שבו מתפללים רק בניגון אשכנזי. מקפידים להסביר לנו – במאור פנים, ברור שבמאור פנים – שיש רק גירסה אחת של היהדות, הגירסה שלהם, והם דורשים שבשם הסובלנות גם בשכונה שלנו הם יחליטו מה מותר ומה אסור".
בתגובה להודעת נתניהו, כתב לפיד: "בצאת יום הכיפורים ראש ממשלה בישראל לא אמור להוסיף להסתה ולמריבה, אלא לנסות להרגיע את הרוחות. לידיעתך, רוב האנשים שבאו למחות נגד הכפייה של המשיחיים צמו והתפללו ביום הכיפורים הזה. הם לא נגד היהדות, הם מנסים להציל את היהדות מהחבורה הגזענית והקיצונית שנתת לה במתנה את השלטון".
בניגוד לסער, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שהגיב אתמול גם הוא למהומות, לא התייחס בהודעתו לראש האופוזיציה ולא תקף את המפגינים. גנץ כתב: "במשך 75 שנה הצליח רוב גדול של הישראלים להגיע להסכמות על המרחב הציבורי ביום הכיפורים, כך שיותאם לפי הקהילה. 75 שנה הצליחו ציבורים לכבד האחד את השני למרות השוני, ולא הכניסו פוליטיקה ליום הכיפורים. ‏כעת, מי שהחליט להפריד בינינו - הצליח לחלל גם את היום הקדוש הזה בכפייה ובשנאת חינם".
"‏ומי אם לא ראש הממשלה, מחולל השנאה הגדול ביותר, הוא זה שבוחר כעת ללבות את האש, ביחד עם פוליטיקאים שהחליטו להפוך את המרחב הציבור שלנו - לאזור אסון", הוסיף גנץ. הוא קרא "לכל המנהיגים לגלות אחריות ולהפסיק את השיח ואת המעשים מחרחרי המדון", ואמר כי לטעמו פסיקת בג"ץ הייתה נכונה: "יש היגיון לאפשר למרחב הציבורי להתנהל לפי מאפייני האוכלוסייה, ובמקרה הזה התקבלה פסיקה נכונה, שהסמיכה את עיריית תל אביב לקבוע את הנהלים. ‏אך חשוב מכך, עלינו לזכור - במקום שבו יש מי שמדרדרים אותנו למלחמת אחים, המשימה של כולנו היא למנוע אותה".
הליכוד תקף אותו הבוקר על כך: "גנץ, שמדבר גבוהה גבוהה על אחדות, מעודד בשתיקתו שנאת חינם ומסרב לגנות תוקפי מתפללים בערב יום הכיפורים. אנו דורשים מגנץ לגנות בפה מלא, בלי אולי ובלי אבל, את האלימות ואת הפרובוקציות מצד פעילי השמאל בערב יום הכיפורים".
במחנה הממלכתי הגיבו לליכוד, ומסרו: "בזמן שגנץ פועל למנוע את הקרע בעם - נתניהו עובד בלהעמיק אותו. טוב היה עושה ראש הממשלה אם היה נוהג באחריות ופועל להרגעת הרוחות במקום להוסיף פלגנות ושיסוי בעם ישראל, ולנסות להפיק רווח פוליטי מהתמונות המדאיגות כל כך, ביום הקדוש לנו ביותר. הגיע הזמן למנהיגות אחרת".