אוניית מכולות ששטה בים הערבי, סמוך לחופי תימן, הותקפה היום (ב') על ידי המורדים החות'ים – שטענו כי מדובר בספינה ישראלית. בדיווחים בעולם צוין כי ייתכן שהיא שייכת לחברת הספנות הישראלית "צים", אך זו הכחישה כל קשר לאונייה ששטה תחת דגל ליבריה. "זה פייק ניוז", אמרו בחברה.
4 צפייה בגלריה
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
אש על ספינה אחרת שהותקפה על ידי החותים במפרץ עדן, בחודש ינואר
(צילום: Indian Navy Spokesperson)
לפי סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) וחברת האבטחה הימית הבריטית "אמבריי" – שני גופים שמרבים לדווח על מתקפות החות'ים בחודשים האחרונים – שני פיצוצים התרחשו במהלך המתקפה, כשהראשון אירע במים סמוך לספינה והשני פגע בה וגרם לנזק.
דווח כי שריפה פרצה על הסיפון, אך לפי UKMTO צוות האונייה השתלט על הלהבות ודיווח כי לא היו נפגעים. הספינה, שהייתה במרחק של כ-162 ק"מ דרומית-מזרחית לעיר עדן שבדרום תימן, עזבה בהמשך את האזור והמשיכה לפי הדיווחים ליעד הבא שלה.
לפי UKMTO, התקרית "נחקרת" כעת בידי כוחות הקןאליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב – שכבר כמה חודשים מובילה קמפיין הפצצות נגד החות'ים, במטרה למנוע את המתקפות בנתיבי הסחר הקריטיים לכלכלה העולמית בים הערבי ובים האדום. עוד כמה מדינות פועלות בקואליציה הזו, אך להפצצות עצמן הצטרפה בינתיים רק בריטניה, שהחות'ים הבטיחו לנקום בה (הספינה הראשונה שהצליחו לפגוע בה קשות, ושטבעה בסוף השבוע, הייתה בריטית).
4 צפייה בגלריה
ספינת המשא רובימאר שטבעה לאחר תקיפת החות'ים
ספינת המשא רובימאר שטבעה לאחר תקיפת החות'ים
הספינה הבריטית שהחות'ים הטביעו. הבטיחו לנקום בלונדון על ההפצצות נגדם בתימן
(צילום:EPA /Yemeni Al-Joumhouriya TV HANDOUT)
בהודעות של הסוכנויות הימיות לא נמסר מה שמה של הספינה שהותקפה היום, אך ב"אמבריי" טענו כי ייתכן שיש לה קשר לישראל וכי היא רשומה ככזו שמופעלת על ידי צים. עם זאת, ב"אמבריי" הדגישו כי ייתכן שמדובר ברישום לא-מעודכן, ובחברה הישראלית הכחישו כאמור כל קשר לספינה.
דובר החות'ים, יחיא סריע, פרסם הערב הודעה שבה טען כי האונייה שהותקפה בים הערבי היא "ספינה ישראלית" בשם MSC SKY, וכי שוגרו לעברה מספר "טילים ימיים". סריע הוסיף כי התקיפה התבצעה שעות אחדות אחרי מתקפה אחרת, שבה החות'ים שיגרו לדבריו טילים בליסטיים וכטב"מים לעבר ספינות מלחמה אמריקניות בים האדום.
במקביל, הערב דווח על המשך המתקפות נגד החות'ים: הערוץ התימני "אל-מסירה", המזוהה עם המורדים בתימן, דיווח על שלוש תקיפות אמריקניות-בריטיות במחוז סעדה שבצפון-מערב המדינה.
4 צפייה בגלריה
חות'ים
חות'ים
מגויסים חדשים של החות'ים, בינואר. איראן וגם חיזבאללה מסייעים להם
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
החות'ים, נזכיר, הם בעלי בריתה של איראן – שמממנת אותם ומספקת להם את כלי הנשק שלהם, ולפי הדיווחים גם מסייעת להם במתקפות נגד ספינות ומספקת להם מודיעין. בעבר דווח כי לצד קצינים ממשמרות המהפכה שנשלחו "לפקח" על החות'ים, גם חיזבאללה מסייע להם.
החות'ים, שבמלחמת האזרחים שפרצה בעשור שעבר בתימן השתלטו על חלקים נרחבים מהמדינה והניסו את הממשלה שמוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית מהבירה צנעא, טוענים כי המתקפות שלהם נגד ספינות נעשות כ"סולידריות" עם הפלסטינים בעזה ודורשים שהעולם יביא לסיום המלחמה.
4 צפייה בגלריה
נתיבי השייט שעוקפים את הים האדום
נתיבי השייט שעוקפים את הים האדום
לעקוף את אפריקה: נתיב השיט הארוך יותר שחברות ספנות נאלצות לשוט בו, כדי להימנע ממתקפות החות'ים
מתקפות החות'ים הובילו לשיבוש משמעותי בנתיבי השיט הקריטיים לכלכלה העולמית, בפרט בתעלת סואץ במצרים – שכדי לעבור בה יש צורך לשוט גם בים האדום. באו"ם הזהירו לאחרונה כי נפח התנועה המסחרית בתעלת סואץ ירד ביותר מ-40%. כדי להימנע מהסכנה כמה חברות ספנות מעדיפות כעת לשוט בנתיב שיט ארוך הרבה יותר, זה שעוקף את יבשת אפריקה, באופן שעורר חשש בעולם מעליית מחירים.