יממה לאחר שארצות הברית פגעה ב-85 יעדים של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק ובסוריה, אמש (שבת) תקפו האמריקנים והבריטים יעדים איראניים בתימן. זו הפעם השלישית שבה ארה"ב, בריטניה ושאר חברות הקואליציה נגד החות'ים תוקפות בתימן מאז 11 בינואר - בתגובה למתקפות שמבצעים שליחי איראן נגד ספינות וכלי שיט בינלאומיים בים האדום.

לפי ההודעה הרשמית של המדינות, 36 מטרות של החות'ים הותקפו ב-13 אתרים שונים. בתקיפות השתתפו מטוסי F-18 שהמריאו מנושאת המטוסים אייזנהאואר, ולעבר המטרות שוגרו גם טילי טומהוק שנורו מספינות אמריקניות בים האדום. בתקיפות לקחו חלק גם אוסטרליה, בחריין, קנדה, דנמרק, הולנד וניו זילנד.
בהודעה המשותפת נאמר כי ארה"ב ובריטניה פגעו במחסנים שבהם הסתירו החות'ים אמצעי לחימה, בסוללות טילים ובמכ"מים, וכן באתרי טילים ומשגרים. התקיפה הנרחבת בתימן כוונה בין היתר לבירה צנעא, ולמחוזות נוספים ובהם חג'ה, דמאר ואל-בידאא.
שני גורמים בכירים בממשל האמריקני אמרו לרשת CNN כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אישר את התקיפות הללו במהלך הימים האחרונים. אחד מהם אמר כי מדובר בתקיפות "נפרדות" מתקיפות התגמול שבהן פתחה ארה"ב יממה קודם לכן נגד המיליציות הפרו-איראניות בסוריה ובעיראק, בתגובה למתקפת הכטב"ם שגרמה למות שלושה חיילים אמריקנים ולפציעתם של עוד כ-40.
6 צפייה בגלריה
התקיפות של ארה"ב ובריטניה בתימן
התקיפות של ארה"ב ובריטניה בתימן
תמונות מההכנות לתקיפות שפרסם צבא ארה"ב
(U.S. Central Command, מתוך X)
6 צפייה בגלריה
התקיפות של ארה"ב ובריטניה בתימן
התקיפות של ארה"ב ובריטניה בתימן
(U.S. Central Command, מתוך X)
6 צפייה בגלריה
התקיפות של ארה"ב ובריטניה בתימן
התקיפות של ארה"ב ובריטניה בתימן
(U.S. Central Command, מתוך X)
לדברי הגורם, "התקיפות הן חלק מהפעולות המתמשכות להגנה על ספינות אמריקניות וכלי שיט מסחריים בינלאומיים בים האדום". הוא הוסיף כי "ארה"ב לא מעוניינת בהסלמה, התקיפות הן תגובה ישירה לפעולותיהם של החות'ים הנתמכים על ידי איראן".
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הצהיר לאחר התקיפות: "פעולה זו שולחת מסר ברור לחות'ים כי הם ימשיכו לשאת בהשלכות נוספות אם לא יפסיקו את המתקפות הלא חוקיות שלהם על ספינות וכלי שיט בינלאומיים. לא נהסס להגן על החיים ועל התנועה החופשית של המסחר באחד מנתיבי המים החשובים ביותר בעולם".
שר ההגנה של בריטניה, גרנט שאפס, מסר גם הוא הצהרה ואמר: "חובתה של בריטניה להגן על חיי חפים מפשע ולשמור על חופש הניווט בעקבות מתקפות לא חוקיות ובלתי מתקבלות על ספינות. זו הסיבה שחיל האוויר המלכותי השתתף בגל שלישי של תקיפות מידתיות וממוקדות נגד מטרות צבאיות של החות'ים בתימן". שאפס הדגיש כי תקיפות אלו לא מהוות הסלמה, ואמר: "אני בטוח שהתקיפות האחרונות שלנו פגעו עוד יותר ביכולות של החות'ים".
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ביידן. התקיפות בתימן - "נפרדות" מפעולות התגמול בסוריה ובעיראק
(צילום: REUTERS/Joshua Roberts)
גורמים ביטחוניים בתימן אמרו לסוכנות הידיעות התימנית החות'ית "סבאא" כי 14 מהיעדים שהותקפו היו בערים חודיידה וטאזיז. כמו כן, 11 מהתקיפות כוונו לאזור אל-בראח במחוז מקבאנח ובאזורים במחוז חייפאן. שלוש תקיפות נוספות היו בג'בל אל-ג'דא שבמחוז אל-לאהיה ובמחוז אל-סליף.
הלילה, כמה שעות לאחר התקיפות, צבא ארה"ב תקף שוב בתימן והשמיד טיל שיוט נגד ספינות שהמורדים החות'ים עמדו לשגר לעבר הים האדום. כך מסר פיקוד מרכז של ארה"ב, שהוסיף כי "כוחותינו זיהו את טיל השיוט באזורים שבשליטת החות'ים בתימן וקבעו שהוא מהווה איום מיידי על ספינות חיל הים האמריקני וכלי שיט באזור".
מוחמד אל-בוחייתי, בכיר בלשכה המדינית של המורדים החות'ים, הגיב לתקיפות של ארה"ב ובריטניה בתימן - ואמר כי ארגונו ימשיך בפעולות הצבאיות עד שיוסר המצור על עזה. "ההפצצות של הקואליציה הבריטית-אמריקנית על מספר מחוזות בתימן לא תשנה את עמדתנו, ואנו מאשרים שהפעולות הצבאיות שלנו נגד ישראל יימשכו עד שייפסקו פשעי רצח העם בעזה ויוסר המצור על תושביה - לא משנה בכמה קורבנות זה יעלה לנו", כתב אל-בוחייתי ברשת X.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב שר ההגנה לויד אוסטין מסיבת עיתונאים ראשונה מאז ה אשפוז ה מסתורי וה סרטן
ארה"ב שר ההגנה לויד אוסטין מסיבת עיתונאים ראשונה מאז ה אשפוז ה מסתורי וה סרטן
"אם החות'ים לא יפסיקו את המתקפות בים האדום - הם יישאו בהשלכות נוספות". שר ההגנה האמריקני אוסטין
(צילום: AP / Kevin Wolf)
הוא הוסיף: "המלחמה שלנו מוסרית, ואלמלא היינו מתערבים כדי לתמוך בתושבי עזה, האנושות לא הייתה קיימת בקרב בני האדם. התוקפנות האמריקנית-בריטית נגד תימן לא תישאר ללא מענה, ואנחנו נגיב להסלמה בהסלמה נוספת". חבר אחר בלשכה המדינית של החות'ים, עלי אל-קחום, הזהיר גם הוא את ארה"ב, בריטניה ושאר המדינות החברות בקואליציה נגדם: "זו מלחמה פתוחה והם יישאו במכות ובתגובות של תימן".
כמה שעות לפני כן עדכנו כוחות פיקוד המרכז של ארה"ב (סנטקום) כי השמידו שישה טילים שהחות'ים התכוונו לשגר לעבר משחתות אמריקניות בים האדום. לפי הודעת סנטקום, הכוחות זיהו את טילי השיוט באזורים שבשליטת החות'ים בתימן, וקבעו שהם מהווים "איום מידי על ספינות קרב וסחר באזור".
ביום שישי בערב פתחה ארה"ב במתקפת תגובה נגד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק ובסוריה - חמישה ימים אחרי מתקפת הכטב"ם בירדן שגרמה כאמור למות שלושה חיילים אמריקנים ולפציעתם של עוד כ-40. בין היתר השתמשו האמריקנים במפציצי B-1 שהמריאו מטקסס ועברו יותר מ-10,000 ק"מ, עד שתקפו בעיראק ובסוריה.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן
"גישה כושלת של ארה"ב לפתור בעיות באמצעות כוח". שר החוץ של איראן
(צילום: Louai Beshara / AFP)
בסוכנות הידיעות הממלכתית של איראן IRNA דווח הלילה כי שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, אמר לשליח המיוחד של האו"ם לתימן כי התקיפות האחרונות של צבא ארה"ב במזרח התיכון מקשות על הגעה לפתרון מדיני באזור. הוא אמר את הדברים עוד לפני שארה"ב אישרה באופן רשמי כי תקפה הלילה בתימן.
לפי הדיווח, במהלך פגישתם בטהרן עבדאללהיאן אמר לשליח האו"ם הנס גרונדברג כי התקיפות האמריקניות והחלטתה של ארה"ב להגדיר את החות'ים כארגון טרור "סיבכו את המצב ומקשות על הגעה לפתרון מדיני". הוא אמר כי תקיפות אלו מהוות "המשך הגישה השגויה והכושלת של וושינגטון לפתור בעיות באמצעות כוח ומיליטריזם".
אתמול האשימו במשרד החוץ האיראני כי התקיפות האמריקניות בסוריה ובעיראק הן "עוד טעות אסטרטגית והרפתקנית מצד ארה"ב, שרק תגביר את המתיחות ואי-היציבות באזור". בסוכנות הידיעות "יוניוז" הלבנונית, המזוהה עם איראן, צוטט גורם ב"מרכז הייעוץ האיראני" בסוריה שהבטיח כי ההפצצות לא ירתיעו את המיליציות הפרו-איראניות. "התקיפה הזו לא תרתיע את ההתנגדות. לא משנה כמה יקריבו, למיליציות שמגנות על עיראק וסוריה חשוב להגן גם על העם הפלסטיני", אמר הגורם.