מאמץ ישראלי להניא את הממשל האמריקני מכוונתו להטיל סנקציות על יחידת "נצח יהודה". ההבנה בישראל היא שהמהלך עדיין הפיך עד להכרזה הרשמית שצפויה בימים הקרובים, ומקווים שיצליחו לשכנע את וושינגטון להקפיא את המהלך.

החשש בישראל הוא מאפקט דומינו שייגרם בעקבות החלטה חסרת תקדים של ארה"ב להטיל סנקציות על יחידה צבאית צה"לית. עיקר החשש הוא שמדינות נוספות וארגונים בינלאומיים ילכו בעקבות וושינגטון – בדיוק כפי שקרה אחרי הטלת הסנקציות על המתנחלים האלימים. במקרה הקודם, ארה"ב היתה החלוץ ואחריה הלכו שורה של מדינות נוספות והאיחוד האירופי.
שר הביטחון יואב גלנט, שוחח הלילה עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, על דרכי הפעולה השונות למניעת המהלך. מוקדם יותר היום, הוא שוחח גם עם שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו, וצפוי לדבר גם עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. בנוסף, שר הביטחון הנחה את מערכת הביטחון לפעול בכל הדרגים על מנת להבהיר לממשל האמריקני את חשיבות הגיבוי לפעולות צה"ל, המתבצעות בכפוף לחוק הבינלאומי. לדבריו, "מפקדי ולוחמי גדוד נצח יהודה פועלים בחזית הלחימה - מפרוץ המלחמה הם פעלו להרחקת כוחות חיזבאללה בגבול הצפון, לסיכול גורמי הטרור ביהודה ושומרון ובימים אלו פועלים לפירוק חטיבות החמאס ברצועת עזה, תוך סיכון חיים וחתירה למגע נגד האויב. פעילות הגדוד מתבצעת בהתאם לערכי צה"ל ועל פי החוק הבינלאומי, וכל אירוע החורג מהנהלים מטופל בהתאם. כל ניסיון להטיל דופי כלפי יחידה שלמה, מטיל צל כבד על עשייתו של צה״ל להגנת אזרחי ישראל וסיכול גורמי הטרור. פגיעה בגדוד אחד היא פגיעה בכל מערכת הביטחון - זו לא הדרך לנהוג עם שותפים וחברים לדרך".
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
יואב גלנט. שוחח עם גורמים אמריקנים
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
עוד הוסיף כי "בימים אלה ידידנו ואויבנו בוחנים את הקשר בין ישראל לארה"ב יותר מתמיד- אני מצפה מהממשל האמריקני לחזור בו מכוונתו להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה, זו עלולה להיות בכייה לדורות ולפתוח פתח מסוכן לפעולות מסוג זה".
יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, שוחח ביום ראשון עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. בפתח הדברים הודה השר גנץ למזכיר המדינה על התמיכה של ארה"ב מול המתקפה של איראן, וכן על חבילת הסיוע שאושרה אמש בבית הנבחרים.
גנץ התריע בפני מזכיר המדינה כי ההחלטה המסתמנת בנוגע להטלת סנקציות על גדוד "נצח יהודה" היא שגיאה כפולה: היא תפגע בלגיטימציה של ישראל בזמן מלחמה, ואין לה כל הצדקה משום שלישראל מערכת משפט חזקה ועצמאית, וכלל יחידות צה"ל כפופות לפקודות צה"ל, התואמות את החוק הבינלאומי. גנץ ביקש מבלינקן לבחון מחדש את הסוגיה.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בפגישה עם אנתוני בלינקן
בני גנץ בפגישה עם אנתוני בלינקן
גנץ ובלינקן בפגישה קודמת. "אין הצדקה לסנקציות"
עוד ציין גנץ בפני בלינקן כי לצד הלחץ הצבאי שמפעילה ישראל, חובה לקדם ביחד עם ארה"ב ומדינות האזור את סוגיית "היום שאחרי" ברצועת עזה, באופן שיפעיל גם לחץ מדיני על חמאס, יקדם את השבת החטופים ויאפשר את חיזוק הציר המתון באזור.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "הסנקציות האמריקאיות על גדוד נצח יהודה הן שגיאה ועלינו לפעול כדי לבטלן. מקור הבעיה אינו בדרג הצבאי אלא בדרג המדיני. העולם מבין ויודע שהשר בן גביר אינו מעוניין שהמשטרה תאכוף את החוק באיו״ש והשר סמוטריץ׳ לא מתנגד לטרור היהודי ולהתפרעויות המתנחלים הקיצונים. התוצאה היא פגיעה חמורה במעמדה של ישראל כמדינת חוק ושחיקה חמורה נוספת במעמדנו הבינלאומי. חיילי צה"ל ומפקדיו הם הראשונים להיפגע ממדיניותה המופקרת וכישלונה המדיני של הממשלה".
פורסם לראשונה: 21:59, 21.04.24