בצה"ל שותקים הבוקר (יום א') ומסרבים להתייחס לפרסומים אמש שאושרו על-ידי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, לפיהם ארה"ב החליטה להטיל סנקציות, לראשונה בהיסטוריה, על גדוד בצה"ל - נצח יהודה, בשל "הפרת זכויות אדם של פלסטינים בגדה המערבית". ל-ynet נודע כי קצינים בגדוד ה"חרדי" של צה"ל ניסו להרגיע את החיילים והבהירו להם שהיחידה לא תיפגע ותמשיך לפעול כבשגרה. בצבא חוששים שהצעד עלול לייצר תגובת שרשרת מסוכנת גם נגד יחידות אחרות.

3 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות גדוד נצח יהודה במרחב בית חאנון
תיעוד מפעילות גדוד נצח יהודה במרחב בית חאנון
פעילות גדוד נצח יהודה בבית חאנון בתחילת החודש. השתתפו לראשונה במלחמה
(צילום: דובר צה"ל )
אפקט הפרסום יצר מהלך נגדי שצבר תאוצה תוך שעות. לפחות שתי קבוצות של בוגרי נצח יהודה ותומכי הגדוד הוקמו ברשתות החברתיות בתוך שעות אחדות, אליהן הצטרפו כבר כ-2,000 איש שביקשו לתמוך ביחידה, לגייס לה תרומות ולהדהד את הצלחת הלוחמים, בעיקר בלחימה בעזה. בגדוד דורשים מהרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ומשר הביטחון יואב גלנט לגנות את ההחלטה ולגבות את החיילים, אך כאמור עד כה הלוי וגלנט שותקים, ורק ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר בני גנץ תקפו את ההחלטה השנויה במחלוקת.
גם השר גדי איזנקוט וראש האופוזיציה יאיר לפיד תקפו הבוקר את ההחלטה. "הרעיון להטיל סנקציות על גדוד קרבי בצה"ל שגוי מיסודו. נפעל יחד כדי למנוע את ההחלטה, שכן אילו יש טענות, עליהן להיות מופנות להנהגה המדינית והצבאית ולא למפקדים בדרג הטקטי", כתב איזנקוט בחשבון הפייסבוק שלו. הוא הוסיף: "לאחר מיסודו של גדוד 'נצח יהודה' ראיתי מקרוב את תרומת הגדוד ללחימה בטרור והמחיר ששילמו לוחמים בחייהם. זוהי גם הוכחה נוספת לחשיבות התחקיר המלא והמפורט ולעצמאות מערכות המשפט ואכיפת החוק בישראל".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר כי הסנקציות האמריקניות "הן שגיאה ועלינו לפעול כדי לבטלן". לדבריו, "מקור הבעיה אינו בדרג הצבאי אלא בדרג המדיני. העולם מבין ויודע שהשר בן גביר אינו מעוניין שהמשטרה תאכוף את החוק באיו"ש והשר סמוטריץ׳ לא מתנגד לטרור היהודי ולהתפרעויות המתנחלים הקיצונים. התוצאה היא פגיעה חמורה במעמדה של ישראל כמדינת חוק ושחיקה חמורה נוספת במעמדנו הבינלאומי. חיילי צה"ל ומפקדיו הם הראשונים להיפגע ממדיניותה המופקרת וכישלונה המדיני של הממשלה".
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
בלינקן. הצעד שעליו יכריז מזכיר המדינה ירתיע תורמים שיפחדו להסתבך עם ארה"ב
(צילומים: רויטרס)
משמעותה המיידית של ההחלטה, לפי האמריקנים, היא הפסקת העברת אמצעי לחימה וציוד מתוצרת ארה"ב לגדוד נצח יהודה. הלוחמים בגדוד משתמשים בנשקי M-16 אמריקנים ולא בתבור ישראלי, נוסעים בג'יפי האמר ומשתמשים בציוד אישי מתוצרת ארה"ב - וכעת מוטל ספק כבד אם יסופק עוד ציוד זה או שצה"ל ישלים זאת ממקורות אחרים.
בעמותת נצח יהודה, שמלווה את לוחמי הגדוד ואת אלף החיילים שגדלו בבתים חרדים ומשרתים במסלולים מקבילים בצבא, כמו גם את לוחמי הפלוגות החרדיות בגבעתי ובצנחנים, קיבלו בהלם את ההחלטה. בעמותה הסבירו כי התרומות שמממנות את תקציב העמותה מאפשרות לימודי המשך אקדמיים ללוחמים המשוחררים, את מימון חמש המכינות הקדם-צבאיות לנערים החרדים ואת הסיוע הכלכלי לרבים מהחיילים שנדרשים לכך, וכן בתים למאות החיילים הבודדים החרדים.
כעת, חוששים בעמותה, הפרסום האמריקני ירתיע תורמים רבים שיפחדו להסתבך עם ארה"ב. "היום זה נצח יהודה, מחר זה גולני", אומרים גורמים בצבא. "המקרה האחרון שהיה לחיילים ביהודה ושומרון היה לפני שלוש שנים עם הקשיש הפלסטיני-אמריקני שמת ליד רמאללה במהלך פעילות של הגדוד, וכעת מענישים את כולו. זה הזוי. 90% מהתרומות לחיילים שלנו הן מארה"ב.יש לנו התחייבויות קדימה", הם הדגישו. הסנקציה החדשה גם אוסרת על צבא ארה"ב להתאמן עם חיילי הגדוד, אך אלמנט זה פחות רלוונטי מאחר שהיחידה לא יועדה לכך.

הגדוד ששייך לחטיבה ה"חורגת" של צה"ל

גדוד נצח יהודה נחשב ל"בן החורג" בחטיבה החורגת של צה"ל, כפיר, שלאורך שנים היו בתחתית סדר העדיפות המטכ"לי מבחינת הצטיידות ואימון כיחידות חי"ר ובהתאם מוקמו בעיקר למשימות ביטחון שוטף ביהודה ושומרון. כפועל יוצא של מדיניות מפלה זו, נרשמו לחובת החטיבה המנומרת בכלל ובפרט בגדוד נצח יהודה, יותר תקריות "נורמטיביות" שעלו לכותרות: מפרשות המוניות ש"נחטפו" ע"י לוחמים בדהריה ואלאור אזריה בחברון, ועד לפרשות התעללות קשה מצד לוחמי נצח יהודה בפלסטינים עצורים.
יחד עם זאת, בשנתיים האחרונות חל שינוי. הצבא ייעד לראשונה את כפיר להיות צוות קרב חטיבתי מתמרן במלחמה בעקבות הקמת אוגדת אם חדשה לחטיבה, 99, עם סיירת (חרוב) ואמל"ח מתאים. נצח יהודה הוצא מיהודה ושומרון ל"גלות" בגזרת רמת הגולן אחרי פרשת מות הקשיש הפלסטיני ליד רמאללה שבגינה הורשעו ונענשו חיילים ומפקדים מהגדוד, שקיבל מאז קצת יותר אימונים.
השיא הגיע בחודשים האחרונים: לוחמי נצח יהודה השתתפו לראשונה במלחמה ופעלו בלב השטח העזתי נגד מעוזי חמאס. כתוצאה מהישגיהם, שעברו ללא אירועים חריגים או תקלות נורמטיביות, הוחלט בצה"ל להשאירם בגזרת העוטף למשימות מבצעיות בגבול עזה לפחות לחצי השנה הקרובה. במקביל, אחרי שנים ארוכות ומייאשות, התבשרו בחודש האחרון בגדוד כי היחידה הופכת לראשונה לאופרטיבית במלחמה עם ייעוד ספציפי לתמרון.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות גדוד נצח יהודה בבית חאנון ומפקד גדוד 97 סגן אלוף שלמה
תיעוד מפעילות גדוד נצח יהודה בבית חאנון ומפקד גדוד 97 סגן אלוף שלמה
לוחמי הגדוד בעזה
(צילום: דובר צה"ל )
לצד אלו, ההחלטה האמריקנית עלולה להוות גם תקדים משפטי מסוכן לעיקרון המשלימות שבו התגאו בצבא לאורך השנים כ"שכפ"ץ" לחיילים בזירה הבינלאומית. הפרשיות המביכות בנצח יהודה נחקרו ע"י מצ"ח, הפרקליטות הצבאית הגישה כתבי אישום ולוחמים הורשעו בהתאם, ובכך לא נפתחה נגדם שום סנקציה כצו מעצר או כתב אישום בבית דין בינלאומי כבהאג.
הסיבה: בעולם המערבי סומכים על מערכת האכיפה הישראלית במקרים מעין אלו, אך כעת, דווקא מהידידה הגדולה ביותר של ישראל, מגיעה החלטה שעלולה לפגוע אנושות במוניטין של מערכת אכיפת החוק הצה"לית. ארה"ב, ראוי להזכיר, החריגה סיוע לצה"ל אם ניתן לבסיסים ביהודה ושומרון שעדיין מוגדר כשטח כבוש. כך למשל, תקציב סיוע בסך כרבע מיליארד שקלים, רובו בדולרים, שיועד לפרויקט שיפוץ בסיסי הכשרות מיושנים של חטיבות החי"ר גבעתי ונח"ל שבדרום, לא כלל את בא"ח כפיר שמיושן לא פחות מהם - רק כי הוא ממוקם בבקעת הירדן.