"כל יום שבו גיל הפרישה לא עולה זה בזבוז. אנשים רוצים לעבוד". כך אמר כאן אתמול (יום ג') מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר. הוא רק שכח לפרט: בזבוז של מה?
בפועל, הכוונה היא כמובן להעלאת גיל הפרישה לנשים בלבד. גיל הפרישה של גברים היה 67 ויישאר כזה אלא אם כן יהיה שינוי של מנגנון הצמדה לתוחלת החיים, ותוחלת החיים של הגבר תעלה. גיל הפרישה של נשים הוא כיום 62, ואם הן מעוניינות לעבוד - הן יכולות להמשיך עד 67, גיל הפרישה לכולם.
הסיבה הרשמית לתוכנית להעלאת גיל הפרישה לכלל הנשים מנומקת בגירעון בקרנות הפנסיה הוותיקות, שחייבות להפחית זכויות לכלל העמיתים ב- 1.139% בגלל מנגנון האיזון האקטוארי. אולם קרנות הפנסיה הוותיקות סגורות לקבלת עמיתים (ועמיתות) חדשים וחדשות מאז 1995, כך שמדובר בפרישה לפנסיה של כמה עשרות אלפי נשים בלבד. אולי 60 אלף נשים.
נכון יותר יהיה להחיל את העלאת גיל הפרישה על נשים צעירות, בנות 40 למשל, שעדיין יש להן די זמן לעצב את הקריירה שלהן בהתאם לגיל הפרישה החדש
הסיבה האמיתית לתוכנית לשנות את גיל הפרישה לנשים נעוצה ברצון לדחות תשלום קצבת הזיקנה של הביטוח הלאומי לנשים עד גיל 67. כאן טמון הכסף הגדול ול"בזבוז" הזה מתכוון מאיר שפיגלר. במיוחד כעת, אחרי שהביטוח הלאומי שילם מיליארדי שקלים במשבר הקורונה, הוא חייב למצוא מקור תקציבי חדש. איך יצמצמו את ההוצאות בעתיד? בעזרת אותן נשים שיאלצו להמתין עוד חמש שנים (באופן מדורג) עד לקבלת קצבת הזיקנה (1,554 שקל לבודד, 2,335 שקל לזוג).
אבל נשים רוצות לעבוד, מתעקש שפיגלר. האומנם? לא תמיד. בוודאי שלא במקצועות השוחקים כגון מורות, אחיות, מנקות, עובדת סוציאליות ועוד. ומי שכן רוצה לעבוד, מי מבטיח לה שתהיה לה בכלל תעסוקה? מישהו בביטוח הלאומי מודע לבעיה של נשים בגיל הזה למצוא עבודה? מישהו התחייב להעסיק אותן עד גיל הפרישה החדש?
עו"ד דורית פרצ'יקעו"ד דורית פרצ'יק
מה עם אותן נשים שאינן עובדות כיום ובשנים הקרובות אמורות לקבל קיצבת זיקנה? ומה יעשו נשים שכיום עובדות וכוחן לא יאפשר להן להמשיך עד למועד הנדחה? האם תהיה להן הגנה כלשהי מפני פיטורים? או שמא יהיה עליהן לרוץ לבית הדין לעבודה למנוע את הפסקת העסקתן מחמת גיל?
נכון יותר יהיה להחיל את העלאת גיל הפרישה על נשים צעירות, בנות 40 למשל, שעדיין יש להן די זמן לעצב את הקריירה שלהן בהתאם לגיל הפרישה החדש. כן, גיל הפרישה יעלה, אבל רק בעוד עשור או יותר. דרושה חקיקה מעמיקה יותר, המותאמת לסוגי המקצועות השונים ומגנה על נשים. כי נשים מבוגרות הן לא מקור תקציבי. הניחו להן ותנו להן להתבגר בכבוד.
  • עו"ד דורית פרצ'יק הייתה ראש אגף הפנסיה בהסתדרות
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com