גיבוי ללוחמים, עונשים לקצינים: בפיקוד מרכז מתכוונים להעביר בקרוב את גדוד נצח יהודה לגזרה אחרת ביהודה ושומרון, על רקע רצף האירועים הערכיים והבעייתיים והשחיקה שחווה הגדוד בגזרתו הקבועה ליד רמאללה. מפקד פיקוד מרכז, אלוף יהודה פוקס, אמר הבוקר (יום ג') בשיחה עם כתבים כי ההחלטה להשאיר את אותו הגדוד באותה גזרה הייתה טעות שהייתה שוחקת גם אותו כלוחם או כמג"ד, וציין כי ההחלטה על ההעברה לגזרה אחרת התקבלה לפני האירוע שהסתיים במותו של הפלסטיני בן ה-80 עמאר אסעד לפני כשבועיים וחצי מצפון לרמאללה.
"יש בגדוד לוחמים מעולים ואני לא רואה בגדוד הזה פלנגות", אמר אלוף פוקס. "פיקדתי על גדודים מגדריים כחרב הדרוזי והגדס"ר הבדואי וגם שם התמודדנו עם אתגרים ייחודיים לגדוד מגדרי. בחצי השנה האחרונה הגדוד מודע לצל שהוטל עליו, מתעסק יותר באירועים כאלה ומיד מדווח עליהם".
הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, התייחס גם כן לראשונה למקרה שעורר סערה. "האופן שבו השאירו את האדם בשטח הוא חמור ולא ערכי. אין סתירה בין משימתיות לבין שמירה על ערכי צה״ל", אמר רא"ל כוכבי בשיח עם צוערי קורס מפקדי פלוגות ומפקדי גדודים בזרוע היבשה. "יש לחיילי צה"ל ולמפקדי צה"ל את הכלים להתמודד עם המורכבות הזו ואני מצפה מכל חייל ומפקד שיידע לבצע את המשימות באופן נחוש, שיידע להילחם, אבל לשמור על כבוד האדם ולשמור על ערכי צה"ל".
2 צפייה בגלריה
עומר אסעד
עומר אסעד
עמאר אסעד. "היה כשל ערכי חמור"
2 צפייה בגלריה
אלוף יהודה פוקס מפקד פיקוד מרכז
אלוף יהודה פוקס מפקד פיקוד מרכז
אלוף יהודה פוקס: "לחקירה אין קשר לכך שאסעד הוא אזרח אמריקני"
(צילום: דובר צה"ל )
מפקד פיקוד מרכז גינה בחריפות את התנהלות הכוח באותה משימת "צ'ק פוסט" לילית, שכללה עצירה רנדומלית, ממארב צדדי, של רכבים פלסטינים לצורך בידוק יושביהם. לדברי פוקס, מעשי הלוחמים ביטאו "אטימות, כשל ערכי חמור בכל הקשור לחמלה וכבוד האדם שנמצא תחת אחריותנו. לא משאירים כך אדם לשכב על הרצפה גם אם הוא ישן. עזיבת המשימה בסיומה היטשטשה להם עם ערך כבוד האדם. היה כאן חוסר רגישות. גם עיכובו של אסעד לא עמד בקנה אחד עם משימת הפטרול והיה ניתן לראות במי מדובר, לשחררו מיד או לעכבו בתוך מכוניתו".

הפצ"רית תכריע אם להגיש כתבי אישום פליליים

אמש הוחלט בצה"ל לנזוף במפקד גדוד נצח יהודה ולהדיח מיידית את מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה בגדוד, שפיקדו על 30 הלוחמים בפעולה בכפר ג'לג'ליא. כעת התגלה גם כי אחד הלוחמים נהג במכוניתו של הקשיש, לטווח קצר אמנם של 50-70 מטרים, כאשר קירב אותה מנקודת המחסום הארעי לחצר הבית שאליו הועבר.
"קצין בכוח שם את ידו על פיו של אסעד אחרי שזה התחיל לצעוק, ולאחר מכן פיו כוסה ברצועת בד על ידי החיילים", הוסיף אלוף פוקס, "אסעד התנגד, השתולל והוריד את רצועת הבד שנותרה על צווארו, אך נרגע בהמשך כאשר נאזק בשני אזיקונים. בסך הכל הוא היה מעוכב כ-30 דקות לערך עד ששוחרר על ידי הכוח והלוחמים לא ראו עליו סימני מצוקה. פלסטינים שעוכבו גם הם ושוחררו הזעיקו כוח רפואי של הסהר האדום שקבע את מותו".

הוא דחה את הטענה כי גילו של אסעד, שלא היה מצויד בתעודת זהות, מהווה תעודת ביטוח מבידוק, והזכיר כי המחבל שירה בפיגוע הרצחני ליד חומש לפני כחודש, היה בן 61: "אני מצפה ממפקדים בשטח לבצע הערכת מצב ולהפעיל שיקול דעת. אין קשר לחקירה שפתחנו במצ"ח מיד עם היוודע המקרה ולטיפול שלנו באירוע, לכך שאסעד הוא אזרח אמריקני - ואני אומר זאת כאחד שוויתר על אזרחותו האמריקנית לפני כשנתיים".
אלוף פוקס סבור כי אין בשלב זה צורך להעניש גם את הלוחמים המעורבים שכן היו בשטח תחת פיקוד ישיר של קצינים. ההחלטה הסופית תתקבל בתום חקירת מצ"ח והפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, תכריע אם להגיש כתבי אישום פליליים. הדחת הקצינים והנזיפה למפקד הגדוד עשויים להספיק מבחינת צה"ל, כחלופה לאישום הפלילי. ייתכן וקצין נוסף מהכוח, מפקד מחלקה, ייענש גם הוא, ובכל מקרה התחקיר הפיקודי מצא שורה של ליקויים מבצעיים בביצוע המשימה ובתכנונה, ללא קשר לתקרית עם הקשיש. לפי התחקיר, הכוח שגה מבחינה בטיחותית וביטחונית באופן שבה ביצע את המשימה.
פורסם לראשונה: 10:29, 01.02.22