בני משפחתו של הקשיש הפלסטיני עומר אסעד בן ה-80 עדיין מתקשים להתאושש מהתקרית הקשה שבסופה מצא את מותו. אסעד עוכב על ידי חיילים במחסום ארעי באישון לילה, ונאזק במשך שעות בקור מקפיא בבית נטוש בצד הדרך.
"רק לדבר על זה גורם לי שוב פעם לכאב גדול", אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" עאמר מוחמד, אחיו של אסעד. "אני רוצה שכל העולם יידע איך חיילים תפסו אדם זקן שבסך הכל היה בדרכו הביתה, הוציאו אותו מהרכב, גררו אותו כשהוא כפות לאורך עשרות מטרים, וזרקו אותו בבית נטוש. הם השאירו אותו למות והלכו".
2 צפייה בגלריה
עמר אסעד פלסטיני בן 80
עמר אסעד פלסטיני בן 80
"היה בדרך הביתה". עומר אסעד
ניכר כי משפחתו של אסעד מתקשה בעיקר לקבל את ההתנהגות של החיילים לאדם מבוגר מאוד, שלא סיכן אותם. "בסוף זה צבא מול אזרח. אם הוא היה פלסטיני חמוש או מישהו שמהווה סכנה, אז היו יכולים לבוא ולטעון בפניי שמדובר בחמוש מול חיילים חמושים, אבל זה לא המקרה. מדובר באזרח זקן שלא היווה שום סכנה לאף אחד, ולא הייתה שום סיבה להחזיק אותו ככה במשך שעות עד שמת".
עאמר הגיע לביקור בכפר מחו"ל יומיים בלבד לפני שאירעה התקרית. הוא סיפר כי כל ילדיו של אסעד מתגוררים בארה"ב ולא הספיקו להגיע להלוויה. גם לאסעד עצמו הייתה אזרחות אמריקנית, ובעקבות המקרה ביקשה ארה"ב מישראל הבהרות לגבי נסיבות האירוע".
"גורמים אמריקניים רשמיים משגרירות ארה"ב בירושלים הגיעו אלינו אחרי התקרית כשהם מלווים במושלת רמאללה", סיפרה אינאס סחוויל, אחייניתו של אסעד. "הם לקחו מאיתנו את הפרטים שלו כמו מספר הדרכון האמריקני שלו, וביקשו לקחת מאיתנו עדות על פרטי המקרה. הם ביקשו לקבל את הדו"ח הרפואי שנכתב בבית החולים אחרי שגופתו של דוד שלי נלקחה מהמקום. הם היו המומים מהמקרה".
2 צפייה בגלריה
עמר אסעד פלסטיני בן 80
עמר אסעד פלסטיני בן 80
"היה מעט מסטול, או מבולבל". גרסת הלוחמים
האירוע התרחש ב-12 בינואר כאשר כוח מגדוד נצח יהודה עצר מכונית שבה נהג עומר אסעד. "לא הייתה לו תעודה מזהה והעברנו אותו, כמו את יתר הפלסטינים שתפסנו בצ'ק פוסט, לתחקור בבית נטוש וצדדי כדי שלא ניחשף במרכז הכפר", הסבירו הלוחמים בחקירתם במצ"ח.

מסתמן: התנצלות ואמירה נוקבת מצד צה"ל

בשבוע הבא צפוי להסתיים השלב המרכזי בחקירת מצ"ח, שהובילה להקפאת התחקיר המבצעי באוגדת איו"ש ובפיקוד המרכז. התחקיר יושלם בשבוע הבא ולאחריו ייתכן שיינקטו צעדים פיקודיים נגד גורמים בגדוד נצח יהודה, ללא קשר לתוצאות ההליך הפלילי-משפטי שיוכרע בתוך שבועות בפרקליטות הצבאית.
בפיקוד המרכזי צפויים לצאת בימים הקרובים באמירה פומבית וייתכן שגם נוקבת בעקבות התקרית. בפיקוד מתכננים להעמיק את חניכת החיילים בגדוד החרדי ולחזק את צעדי ההסברה לאור החיכוכים עם הפלסטינים באזור רמאללה, שהובילו בין היתר גם לפרשת התעללות נוספת בגדוד - שבמסגרתה לוחמים הורשעו בהתעללות במחבל פלסטיני כפות.
למרות כל אלה, בפיקוד שיבחו את הפעילות השוטפת של לוחמי נצח יהודה לסיכול הטרור ביהודה ושומרון. בצבא צפויים גם לחדד נהלים ולהסדיר את הפקודה המבצעית שעוסקת בניהול משימות צ'ק פוסט, אותם מארבים שמתבצעים כמעט כל לילה הכוללים בידוקים רנדומליים ועיכובים קצרים של פלסטינים, כפי שהתרחש עם אסעד.
גורם בכיר בפיקוד מרכז הביע אמש צער על מותו של אסעד, והסביר כי הקצינים והלוחמים שנחקרו תחת אזהרה לא הושעו מתפקידם מאחר שלא היה מדובר באירוע מובהק של חשד להתרשלות עם תוצאה קטלנית. "בנצח יהודה מודעים לזרקורים שמופנים אליהם והם עסוקים רבות בחניכה ותדרוכי הלוחמים, שעסוקים כל העת בפעילות מבצעית מוצלחת סביב השעון", הוסיף הגורם.
אתמול פורסם ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי מהחקירה עולה שאסעד התנגד לעיכובו באישון לילה וטען כי אינו מחבל. לפי החשד, שני לוחמים הובילו אותו בכוח לבית הנטוש תוך שהם מכסים את פיו כדי שצעקותיו לא יחשפו את פעילות הכוח. החיילים הושיבו אותו על כיסא בחצר הבית, אזקו את ידיו וכיסו את עיניו בפלנלית.
החיילים טענו בחקירתם כי כבר בעת שהתקרבו לחצר הבית נראה להם אסעד "מעט מסטול, או מבולבל". לדבריהם, מכיוון שאסעד היה רדום הם הותירו אותו בכיסא, אך שיחררו אותו מכבליו והסירו מפיו ומעיניו את הכיסוי. לאחר מספר שעות הוא נמצא יושב על הכיסא ללא רוח חיים.
על אף הממצאים הללו, ההערכה היא שתיק החקירה ייסגר ללא אישום. "אין לנו ציפיות מישראל שמישהו ייענש, אבל אנחנו ממתינים לתשובות. אם לא נקבל אותן - נפעל במסגרת הכלים המשפטיים שישנם בחוק", הבהיר אחיו של אסעד.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מבירור ראשוני עולה כי הפלסטיני נעצר לאחר שהתנגד לבדיקה ביטחונית. לאור נסיבות המקרה המשטרה הצבאית פתחה בחקירה, בסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".