איש העסקים יאיר גלר, שהיה למטרה לחיסול של חוליה איראנית לפי דיווח בעיתון הטורקי "סבאח", אמר הערב (שישי) ל-ynet כי הוא לא מבין מדוע האיראנים בחרו דווקא בו, וסיפר כי עוד לפני ארבעה חודשים קיבל עדכון משירותי הביטחון הטורקיים. "אתמול הודיעו לי הטורקים שעצרו את החולייה. הופתעתי שהם פרסמו את זה, זה כנראה קשור לביקור הקרוב של נשיא המדינה הרצוג", אמר. צפו בגלר מספר על פעילותו בטורקיה ומתייחס לפרשה בפתח הכתבה.
גלר בן ה-74, שעומד בראש חברת טכנולוגיות שמתמחה בעולם החלל והרובוטים, חי באיסטנבול בעשור האחרון. "יש לי 110 עובדים ו-70 מהנדסים. אני מייצא לכל העולם. נראה לי שהמטרה היא השילוב של היותי ישראלי ועולם הידע הטכנולוגי שבו אני עוסק", הוא אמר. גלר שיבח את שירותי הביטחון של טורקיה והוסיף: "הסיפור הוא הרבה יותר מפולפל, אבל אני לא יכול להרחיב מעבר למה שסיפרתי. חשוב לי לציין שהטורקים נהגו כלפיי בצורה מדהימה וסייעו לי בהכול".
3 צפייה בגלריה
יאיר גלר
יאיר גלר
יאיר גלר הערב. לא חושש, למרות המעקב
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
גלר מעריך: עיתוי הפרסום קשור לביקור הצפוי. הרצוג וארדואן
(צילום: אבי אוחיון לע"מ, AP)
איש העסקים הישראלי סיפר שברגע שנודע לו משירותי הביטחון הטורקיים – התבקש לנהוג בזהירות, וכך עשה. "הודיעו לי ב-11 בלילה שרוצים להרוג אותי ולמחרת בבוקר התקשרו ושאלו איך ישנתי – ואמרתי כרגיל. אני רגוע ולא חושש לחיי או מתנהל בפחד", הוא הוסיף באדישות. "כבר הייתי חשוף בצריח במלחמה ששת הימים ויום הכיפורים. עברתי מלחמות".
גלר, שמחזיק גם באזרחות טורקית ולו ילדים ונכדים בישראל, סיפר עוד כי החולייה נחשפה האיראנית נחשפה בעיצומה של הפרשה שאליה שורבב שמו של איש העסקים טדי שגיא, ובה דווח כי גם הוא היה יעד של שליחים איראנים בקפריסין. "אנחנו לא חוששים. אני יותר מודאג מתוכנת הפגסוס מאשר האיראנים", הוסיף. "באמת שאין לי מושג למה הם בחרו בי".
3 צפייה בגלריה
ניסיון התנקשות באיש עסקים ישראלי בטורקיה
ניסיון התנקשות באיש עסקים ישראלי בטורקיה
החוליה האיראנית, לפי הדיווח ב"סבאח"
(מתוך אתר Sabah)
לפי הדיווח בעיתון הטורקי, שפורסם הבוקר, ה-MIT, ארגון הביון הלאומי של טורקיה, צפה בחוליה האיראנית בזמן שעקבה אחרי גלר ובזמן שתיעדה את מקום מגוריו. בדיווח צוין כי ה-MIT שיתף במידע את המוסד בפגישה חשאית באנקרה בין אנשי הארגונים בהשתתפות דרגים בכירים. באותה פגישה, צוין, העריכו המשתתפים כי מלבד נקמה על פחריזאדה, חיסול גלר נועד גם כדי לחבל ביחסי ישראל-טורקיה.
בעקבות הפגישה הועבר גלר למקום מבטחים, וסוכני המוסד שוחחו עמו לפי הדיווח. משרד החוץ הישראלי אף קרא לגלר להתגורר בתל אביב בהתאם לפרוטוקולים ביטחוניים, אך גלר - אזרח טורקיה כאמור - הצהיר לפי העיתון כי הוא "אוהב מאוד את איסטנבול" ולא נענה להזמנה.
חברי הצוות האיראנים לא היה מודעים לכך שגלר הועבר למקום מבטחים - והמשיכו בפעולותיהם. רישומי טלפון הנייד של אחד המתנקשים הראו שביקר כמה פעמים באזור משרדי החברה שלו - CNC. בימים האחרונים ה-MIT עצר שמונה מחברי החוליה, שבראשה עמד לפי העיתון קצין המודיעין יאסין טהרמאמקנדי ששהה באיראן ולא נעצר. מנגד, סאלח מושטאג ביגהוז - שפיקד על החוליה בטורקיה - נעצר יחד עם שבעה חשודים נוספים. אלה, לפי העיתון, "נשלחו לכלא באשמת הקמה וניהול של ארגון לצורך ביצוע פשע, וגם בגין חברות בארגון שהוקם לצורך ביצוע פשע".