3 צפייה בגלריה
יאיר גלר איראן
יאיר גלר איראן
התמונות שפורסמו באתר סבאח
(צילום: מתוך אתר סבאח)
העיתון הטורקי "סבאח" דיווח הבוקר (יום שישי) כי ארגון הביון הלאומי של טורקיה, MIT, סיכל ניסיון התנקשות איראני באיש העסקים הישראלי יאיר גלר. לפי הדיווח, ניסיון ההתנקשות נועד לנקום בישראל על ההתנקשות במוחסן פחריזאדה, שהיה ראש תוכנית הגרעין האיראנית וחוסל בנובמבר 2020. לפי הדיווח, מטרת הניסיון האיראני הייתה גם לחבל ביחסי ישראל-טורקיה, שלאחרונה משתפרים. בדיווח צוין גם כי טורקיה עצרה שמונה מתוך תשעה חברי חוליה שעקבו אחרי גלר בעבודתו ובביתו. גלר, לפי העיתון, מחזיק גם באזרחות טורקית.
3 צפייה בגלריה
ניסיון התנקשות באיש עסקים ישראלי בטורקיה
ניסיון התנקשות באיש עסקים ישראלי בטורקיה
חברי החוליה האיראנים
בעיתון ציינו כי "ה-MIT מנע התנקשות שתעמיד את ארצנו במצב קשה בזירה הבינלאומית, אחרי חודשים של מעקב. הארגון צפה בחוליה האיראנית בזמן שעקבה אחרי גלר, הבעלים של חברת "CNC טכנולוגיה מתקדמת" שעוסקת בין היתר בתחום התעופה והחלל. הרשת האיראנית תיעדה את מקום מגוריו בבשיקטאש".
בדיווח צוין כי ה-MIT שיתף במידע את המוסד בפגישה חשאית באנקרה בין אנשי הארגונים בהשתתפות דרגים בכירים. באותה פגישה, צוין, העריכו המשתתפים כי מלבד נקמה על פחריזאדה, חיסול גלר נועד גם כדי לחבל ביחסי ישראל-טורקיה.
בעקבות הפגישה הועבר גלר למקום מבטחים, וסוכני המוסד שוחחו עמו לפי הדיווח. משרד החוץ הישראלי אף קרא לגלר להתגורר בתל אביב בהתאם לפרוטוקולים ביטחוניים, אך גלר - אזרח טורקיה כאמור - הצהיר לפי העיתון כי הוא "אוהב מאוד את איסטנבול" ולא נענה להזמנה.
חברי הצוות האיראנים לא היה מודעים לכך שגלר הועבר למקום מבטחים - והמשיכו בפעולותיהם. רישומי טלפון הנייד של אחד המתנקשים הראו שביקר כמה פעמים באזור משרדי חברת CNC. בימים האחרונים ה-MIT עצר שמונה מחברי החוליה, שבראשה עמד לפי העיתון קצין המודיעין יאסין טהרמאמקנדי ששהה באיראן ולא נעצר. מנגד, סאלח מושטאג ביגהוז - שפיקד על החוליה בטורקיה - נעצר יחד עם שבעה חשודים נוספים. אלה, לפי העיתון, "נשלחו לכלא באשמת הקמה וניהול של ארגון לצורך ביצוע פשע, וגם בגין חברות בארגון שהוקם לצורך ביצוע פשע".
לפי הדיווח, חברי החוליה לא דיברו בינם לבין עצמם באמצעות וואטסאפ, מחשש שיהיו נתונים למעקב. הם גם נהגו להחליף טלפונים ניידים ולהשתמש בקווים איראניים, כדי להקשות על המעקב אחריהם.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
הרצוג וארדואן
(צילום: אבי אוחיון לע"מ, AP)
השבוע פורסם ב-ynet כי מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז ביקר בחודש שעבר בחשאי בטורקיה, כחלק מההכנות לקראת ביקורו של נשיא המדינה יצחק הרצוג שצפוי להיערך בחודש הבא.
אושפיז נועד עם יועצו הבכיר של רג'פ טאיפ ארדואן, איברהים קלין, שבאופן רשמי מכהן כיועץ התקשורת של הנשיא אך בפועל מייעץ לו בנושאים מדיניים ונמצא במעגל הקרוב ביותר שלו.
הקשר עם קאלין נשמר לאורך תקופה ארוכה על ידי הממונה בשגרירות ישראל באנקרה, אירית ליליאן, וליועץ היה תפקיד משמעותי באירוע מעצרם ושחרורם של בני הזוג אוקנין. מאז הקשר עמו התחמם באמצעות השגרירות באנקרה ועד להגעתו של מנכ"ל משרד החוץ לביקור.
ההתחממות ביחסים בין שני הנשיאים החלה מיד לאחר השבעתו של הרצוג. ארדואן התקשר אז לנשיא ישראל ובירך אותו על המינוי. הקשר בין הנשיאים סייע גם בשחרור התיירים הישראלים נטלי ומורדי אוקנין שנעצרו בחשד לריגול לאחר שצילמו את ארמונו של ארדואן. לאחרונה שוחח הרצוג עם הנשיא הטורקי, שחלה בקורונה, ואיחל לו רפואה שלמה.