בית המשפט העליון של מדינת אריזונה אישר אמש (שלישי) את הפעלתו של חוק משנת 1864, שמטיל למעשה איסור גורף על הפלות במדינה. בית המשפט קבע כי החוק "ניתן לאכיפה", אבל עיכב זמנית את הפעלתו בזמן שהנושא חוזר לערכאה נמוכה יותר, כדי לשמוע טיעונים נוספים לגבי חוקתיות החוק - שנמצא בספרים עוד לפני שאריזונה הפכה למדינה ב-1912.
בנימוקיו אמר בית המשפט כי לאחר ביטול פסיקת "רו נגד וייד", אין חוק פדרלי או מדינתי שמונע מאריזונה לאכוף את החוק הישן - שאוסר על הפלה מרגע ההתעברות, למעט כשנשקפת סכנה לחיי האם, ואינו כולל חריגות במקרים של אונס או גילוי עריות. רופאים שיעברו על החוק ויעמדו לדין עלולים לספוג קנסות ולהישלח למאסר של שנתיים עד חמש שנים.
3 צפייה בגלריה
שופטים שופטי בית המשפט העליון של אריזונה ארה"ב
שופטים שופטי בית המשפט העליון של אריזונה ארה"ב
שופטי העליון באריזונה
(צילום: AP Photo/Matt York, File)
הפסיקה עשויה לגרום למרפאות באריזונה להפסיק לבצע הפלות, וייתכן שמי שתרצה להפסיק את ההיריון תיאלץ לנסוע למדינות שכנות דוגמת קליפורניה, ניו מקסיקו או קולורדו. עד כה אפשרה אריזונה לבצע הפלה עד השבוע ה-15 להיריון.
ההחלטה מגיעה אחרי שנתיים של מאבק משפטי בין תומכי ההפלות למתנגדים, סביב השאלה אם עדיין ניתן לאכוף את החוק משנת 1864 - אחד מאותם חוקים שאיבדו משמעות אחרי פסיקת "רו נגד וייד", שהתירה הפלות ברחבי ארה"ב - ובוטלה על-ידי בית המשפט העליון בארה"ב ב-2022.
3 צפייה בגלריה
הפגנות בעקבות איסור ביצוע הפלות באריזונה, ארה''ב
הפגנות בעקבות איסור ביצוע הפלות באריזונה, ארה''ב
מפגינות באריזונה ב-2022, אחרי ביטול "רו נגד וייד"
(צילום: AP)
להחלטת בית המשפט באריזונה יש השלכות מרחיקות לכת לא רק על נשים אלא גם, כמובן, על הבחירות בנובמבר, אז תהיה אפשרות למצביעים במדינה להביע את דעתם בנושא ההפלות. ההחלטה מגיעה יום אחרי שדונלד טראמפ התגאה בחלקו בביטול פסיקת "רו נגד וייד", ואמר כי ההחלטה בנושא ההפלות צריכה להישאר בידי המדינות השונות.
אריזונה היא "מדינה מתנדנדת" והתובעת הכללית שלה, הדמוקרטית כריס מייז, אמרה כי ההחלטה "בלתי מתקבלת על הדעת". לדבריה, "בית המשפט סיכן את בריאותן ואת חייהן של תושבות אריזונה. ההחלטה להפעיל חוק מתקופה שבה אריזונה לא הייתה מדינה, מלחמת האזרחים עדיין השתוללה ונשים אפילו לא יכלו להצביע, תירשם בהיסטוריה ככתם על המדינה שלנו".
3 צפייה בגלריה
ביידן מנופף לקהל לפני תחילת נאום "מצב האומה"
ביידן מנופף לקהל לפני תחילת נאום "מצב האומה"
הנשיא ביידן על הפסיקה באריזונה: "אג'נדה רפובליקנית קיצונית"
(צילום: AFP)
מייז אף הבהירה כי היא לא תעמיד לדין רופאים שיעברו על החוק שאוסר באופן גורף לבצע הפלות. "כל עוד אני התובעת הכללית, אף אישה או רופא לא יועמדו לדין על-פי החוק הדרקוני הזה באריזונה״. גם רפובליקנים הביעו דאגה לגבי השבת האיסור הכמעט מוחלט. הם תמכו בשמירה על החוק הקיים - שאוסר על הפלות אחרי השבוע ה-15 להיריון. אותו חוק אושר ב-2022 על-ידי המושל הקודם של אריזונה, דאג דוסי הרפובליקני.
הנשיא ג'ו ביידן אמר אמש כי מיליונים באריזונה יחיו בקרוב תחת איסור הפלות "קיצוני ומסוכן". בהצהרתו אמר הנשיא הדמוקרטי: "הפסיקה הזאת היא תוצאה של אג'נדה קיצונית של נבחרי הציבור הרפובליקנים, שמחויבים לפגוע בחופש של נשים".
פורסם לראשונה: 21:53, 09.04.24