מבצע החיסון השלישי אמנם מתקדם במהירות, עם יותר מ-577 אלף שכבר קיבלו את מנת הדחף, אך למרות מאמצי ההסברה הנרחבים של הממשלה – והאזהרות שלה מסגר ללא זינוק במספר המתחסנים – יותר ממיליון ישראלים עדיין לא קיבלו את המנה הראשונה של החיסון. בריאיון היום (ג') לאולפן ynet אמר שר התקשורת יועז הנדל שכחלק מהניסיון לשנות את המגמה הוא מתכוון לפעול ביתר שאת נגד הפצת ידיעות כוזבות, או "פייק ניוז", ברשתות החברתיות.
הנדל, חבר מפלגת תקווה חדשה, נשאל בראיון כיצד נאבק משרדו במפיצי תיאוריות קונספירציה בנוגע לחיסונים, והשיב כי בכוונתו לקדם חקיקה שתסדיר את המאבק בתופעת הפייק ניוז ברשתות החברתיות – אך לא ציין את פרטי החקיקה הזו.
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל בריאיון באולפן
יועז הנדל בריאיון באולפן
שר התקשורת יועז הנדל. החשש: פגיעה בחופש הביטוי
(צילום: שאול גולן)
שר התקשורת הדגיש כי קיימת דילמה קשה בין רצונן של הרשויות לבלום את התופעה לבין החשש מפגיעה בחופש הביטוי. "זו דילמה של כל העולם ושל מרבית הממשלות בעולם, הרי אתה לא רוצה לפגוע בחופש הביטוי", אמר.
בנוסף, הוא הבהיר כי כשר התקשורת אינו יכול לקדם חקיקה הנוגעת למפיצי הפייק ניוז עצמם, אלא רק לקדם רגולציה הנוגעת לחברות התקשורת: "זה עניין אחר. ניתן לנהל דיון משפטי בשאלה האם לאדם מותר לשקר ברשתות או לא".
אז מה בכל זאת עושה משרד התקשורת כדי להילחם בפייק ניוז? לדברי הנדל משרדו כבר הנחה את חברות התקשורת להפסיק להפיץ "מסרונים מזויפים", כאלו שמגיעים ממקור אנונימי. "זה אחד המקורות הגדולים היום להפצת פייק ניוז", אמר.
-הורית לחברות תקשורת ישראליות לבלום את הדבר הזה, את ההשפעה הקונספירטיבית? תקנוס אם לא? "לרגולטור יש קודם כל הנחיה, דרישה, הוא מעביר את זה בתקנות או בשינוי רישיונות, ובסוף יש גם קנסות למי שלא עושה זאת. אנחנו יודעים לעצור היום מסרונים מזויפים, על זה הצלחנו לשים את היד. חברות בוטים – אפשר לנטר מאיפה מגיעות ההודעות האלה בקצב גבוה ומסה גבוהה, גם בזה נדע לטפל".
3 צפייה בגלריה
פייק ניוז
פייק ניוז
מגבילים "מסרונים מזויפים". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
-אם החברות האלה לא יפעלו, הן ייקנסו? "כן, כך קורה ברגולציה. אבל בוא נעשה סדר, אתה לא אומר לחברת תקשורת לבדוק מה פייק ניוז ומה לא, זה לא תפקידן. תפקידן לזהות שמסרונים לא מגיעים ממקור שקרי. אם מחר מישהו מפיץ מסרון וקורא לעצמו 'אטילה', ואתה מקבל מסרון ש'אטילה' שלח לך ואומר אל תלכו להתחסן, זה לא מתקבל".
בראיון נשאל הנדל, שאמנם אינו חבר בקבינט הקורונה אך שותף להחלטות הממשלה בנושא, על עמדתו בנוגע לסגר, ואמר כי הממשלה "תעשה הכול" כדי להימנע ממהלך שכזה, והדגיש כי החיסונים הם הכלי לכך: "אנחנו בניהול סיכונים, ואנחנו אומרים דבר ברור – כמות חיסונים גבוהה משמעותה הורדת הנדבקים והורדת החולים קשה. אם כמות החיסונים לא תהיה מספיק גבוהה, אם לא יתחסנו מספיק ואנשים ימשיכו לסרב לחיסונים, נגיע לסגר".
הנדל הבטיח בהקשר זה כי הממשלה תגביר את האכיפה, וציין את הנחייתו בנושא של ראש הממשלה נפתלי בנט למשטרה. הוא הביע גם תמיכה בהגבלות חמורות עוד יותר מאשר התו הירוק על לא-מחוסנים: "אני בעד להטיל כמה שיותר מגבלות על אלה שלא מחוסנים, שלא יבואו במרחב ציבורי ככל שניתן".
3 צפייה בגלריה
מתחסנים בתל אביב
מתחסנים בתל אביב
הנדל תומך ב"כמה שיותר" הגבלות על סרבני החיסונים
(צילום: מוטי קמחי)
על הביקורת בנוגע לתגובה של הממשלה אל מול הזינוק בתחלואה, הודה הנדל כי ייתכן שהממשלה פעלה באיטיות מסוימת, אך הדגיש: "אנחנו עובדים בצורה מסודרת – אומר לך מה התאריך שזה יקרה, מתי יהיה הסגר... אין מסר כפול, אין בלבול של הציבור, לשם אנחנו הולכים. אני מקבל את הביקורת הציבורית, זה בסדר גמור".
הנדל נשאל בריאיון גם על דבריה של חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ, שאמרה השבוע כי חברותן של מרצ ורע"מ בקואליציה מגבילה את יכולתה של ממשלת בנט-לפיד לצאת למערכה צבאית. הנדל השיב כי זועבי היא אמנם "אישה נחמדה", אך טען כי מדובר ב"שטויות".
"אין דבר כזה", הוסיף, "אנחנו נחושים להגיב צבאית בעוצמה רבה כאשר אנו צריכים בכך. אף חברת כנסת לא תקבע את המדיניות שלנו, אני לא חושב שזה על דעת חבריה למפלגה". הוא הוסיף כי לדעתו זועבי כבר מתחרטת על הדברים. הוא שיבח גם את פעילות הממשלה: "היא עובדת מצוין, סיימה את מושב הקיץ, כמעט כל מה שרצתה היא העבירה, האופוזיציה לא הצליחה, להפך – היא נכשלה".