סופה של התחנה המרכזית מתרחק: משרד התחבורה ועיריית תל אביב הודיעו אמש (חמישי) על חתימת הסכם העקרונות להעתקת התחבורה הציבורית מהתחנה הקיימת לשלושה מסופים חלופיים בתל אביב ובסביבותיה - אך הפינוי הסופי של המבנה נדחה בשנה נוספת.
במשרד ובעירייה טוענים כי כבר בשנת 2024 תצומצם הפעילות של האוטובוסים באזור בשיעור של 50%, במקביל לשילוב אוטובוסים חשמליים וירוקים, שצפויים להפחית משמעותית את הרעש והזיהום יחד עם הפעלת הרכבת הקלה בגוש דן.
2 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית
התחנה המרכזית
ההליך עלול להידחות עוד יותר. התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: נדב אבס)
עם זאת, פינוי התחנה מסתמן להידחות בשנה נוספת ולהיערך רק ב-2026 - בניגוד להסכם המקורי שנחתם לפני שנה אך בעירייה נכנעו ללחץ התושבים בדרום העיר שטענו כי המסוף החלופי במתחם פנורמה הוא "שמורת טבע עירונית". בשל העיכוב אמור המסוף להיות מוכן רק בעוד ארבע שנים. עם זאת, ההסכם לא כולל שום התייחסות לשלב הפינוי השני של התחנה, כך שההליך עלול להידחות עוד יותר.
ההסכם, עליו חתמו מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק ומנכ"ל עיריית תל אביב מנחם לייבה, כולל תוכנית מפורטת להעתקת פעילות התחבורה הציבורית למסופים חלופיים ברחוב החרש ובחניון הלוחמים בחולון, כיוון שהמסוף העיקרי שיחליף בעתיד את התחנה ייבנה בצומת חולון, בנקודה שבה יעברו גם הקו הירוק של הרכבת הקלה, וקו M1 של המטרו העתידי.
ההסכם שפורסם אתמול מפרט את השלבים להעתקת חלק מהפעילות בתחנה כדי לשפר את רמת השירות למשתמשי התחבורה הציבורית עד להשלמת בניית המסוף התחבורתי המשולב והקבוע במרכז העסקים בן צבי, שצפוי לקלוט את כל הפעילות של שלושת המסופים הזמניים שיוקמו גוש דן. במקביל, יקדם משרד התחבורה תכנית להסדרת המתקן בוועדה לתשתיות לאומית להמשך המהלך.

תכנון התחנה המרכזית החדשה החל עוד בשנות השישים המוקדמות, בתקווה שזו תחליף את הישנה, והבנייה שלה החלה בשנות ה-70. במהלך השנים נקלע הפרויקט לקשיים ורק בשנת 1993 נפתחה התחנה לציבור. עם הזמן הפך המבנה העצום ברחוב לוינסקי בתל אביב לפיל לבן בעקבות קריסת הקונספט לשילוב תחבורה ציבורית וקניון, רוב החנויות בה ננטשו, ואזורים שלמים בה נותרו חשוכים וסגורים, בזמן שהמאבטחים מנסים למנוע את זירות הסמים והזנות במבנה. לצד זאת, התחנה והרחובות המקיפים אותה הפכו למוקד רעש ולזיהום אוויר שנפלט מאוטובוסי הדיזל, מה שהצית מאבק תושבים מהשכונות הסמוכות לפינוי התחנה.
במהלך השנים ניסו כמה שרי תחבורה להגיע להסדר עם עיריית תל אביב להפסקת פעילות התחנה, ובשנת 2021, הודיעו משרד התחבורה, העירייה, רשות מקרקעי ישראל וכן חברת נצבא שהתחנה נמצאת בבעלותה על סיכום לפנותה ב-2023 - אלא שסיכום זה בוטל וכעת נותר הסיכום החדש. בעיריית תל אביב מייעדים לבנות בשטח התחנה משרדים ויחידות מגורים חדשות, אם כי בשטח יישאר מסוף אוטובוסים קטן לתושבי האזור ולטובת חיבור בין קווי האוטובוס לתחנת רכבת ההגנה הסמוכה.
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה כי "חלק ניכר מהפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית בתל אביב יפונה. הבטחתי את זה מיומי הראשון בתפקיד, פעלתי למען זה, הנחתי את גורמי המקצוע למצוא את הפתרונות הטובים ביותר תוך קיום שיח עם התושבים באזור ותוך קשב לצרכים העולים, ולמרות האתגרים שבדרך - הצלחנו. ההסכם שנחתם מבטיח טיפול יסודי בשלל הסוגיות התחבורתיות בתחנה ויאפשר שדרוג של כלל התחבורה באזור לתחבורה נקיה, יעילה וטובה יותר. אני שמחה להוביל מהלך שאף אחד מקודמיי לא העז לעשות, ובכך לשפר משמעותית את חיי תושבות ותושבי תל אביב וגוש דן כולו".
ראש העיר רון חולדאי הוסיף כי "זהו הפתרון הנכון היחיד לנטרול המטרד שמהווה התחנה המרכזית. מדובר בפיזור של פעילות האוטובוסים בין שלושה מסופים שונים ופתוחים, תוך הכוונת פעילות האוטובוסים על צירי תנועה מרכזיים, מבלי שיכנסו לתוך השכונות. חששם של תושבי קריית שלום ונווה עופר מובן, אבל הדבר החשוב ביותר הוא שזהו מסוף חלופי וזמני, באוויר הפתוח, מרוחק מבנייני מגורים, מואר ונגיש, שדומה מאוד באופיו למסוף סבידור-ארלוזורוב. במקביל אנו מקדמים עם את מערך הטעינה החשמלית במקום, כך שחלק ניכר מהתחבורה במסוף לא תהיה מזהמת כלל".
2 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
"זו הפקרת חיי התושבים לזיהום כבד שחורג מהתקן". התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: רויטרס)
גם מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, טענה כי המתווה שנוצר מבטיח מענה תחבורה ציבורית יעיל ואפקטיבי בגוש דן, ונועד לשפר את איכות החיים והסביבה של תושבי אזור התחנה המרכזית בתל אביב. "המתווה מפזר את המסופים והחניונים לאתרים שונים בעיר, וכולל התקנת עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים שקטים וירוקים".
אלא שהתושבים המתגוררים סמוך לתחנה לא מיהרו לברך על ההסכם. שולה קשת, חברת מועצת העיר תל אביב ויו"ר ועד שכונת נווה שאנן שפעילה במאבק לפינוי התחנה, אמרה ל-ynet כי הסכם העקרונות של משרד התחבורה ועיריית ת"א הוא "תעמולת בחירות ריקה מתוכן על חשבון חייהם של התושבות והתושבים", כלשונה.
"פעם נוספת אנו מקבלות הסכם שאין שום ערובה שיצא לפועל", אמרה קשת. "כל המשימות שבאחריות העירייה מסויגות תחת המילים 'ככל שיתאפשר לה' ו'ככל שתוכל'. הניסיון המר מלמד שחולדאי עשוי להשתמש בכל פרצה בהסכם כדי להמשיך ולתקוע את המהלך, כפי שכבר עשה בעבר. אין שום בשורה או נחמה בהסכם, לפיו 50% מפעילות האוטובוסים תישאר בשטח התחנה.
"זו הפקרת חיי התושבים המתגוררים בצמוד ובסביבת התחנה לזיהום כבד שחורג מהתקן העולמי המותר", הוסיפה קשת. "המעט שיש לעשות למען התושבות והתושבים הוא פינוי מלא של המפגע העצום שממרר את חייהם כבר למעלה מ-30 שנה".
פורסם לראשונה: 22:13, 18.08.22