3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
ביידן וטראמפ. "קרב חוזר" ב-2024?
(צילום: ABACAPRESS, AFP)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר הלילה (בין רביעי לחמישי) בריאיון לרשת ABC כי הוא מתכוון להתמודד שוב על הנשיאות בבחירות שיתקיימו ב-2024, אם בריאותו תאפשר לו זאת, וכי "קרב חוזר" בינו לבין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ רק יגביר את רצונו להתמודד שוב. זו הפעם הראשונה שבה ביידן אמר בקולו שהוא מתכוון להתמודד שוב על הנשיאות.
"אני מכבד מאוד את הגורל, שהתערב בחיי פעמים רבות", השיב ביידן לשאלה אם יתמודד שוב. "אם אהיה במצב הבריאותי שבו אני עכשיו, ואני במצב בריאותי טוב – אז ארוץ שוב לנשיאות". הנשיא נשאל על-ידי המראיין, מגיש החדשות דייוויד מיור, אם הוא יהיה מוכן ל"קרב חוזר" בינו לבין הנשיא הקודם טראמפ, והשיב: "ודאי, למה שלא אתמודד נגד טראמפ? זה רק יגדיל את הסיכוי שאתמודד שוב".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה על החשש מ אומיקרון ו ה קורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה על החשש מ אומיקרון ו ה קורונה
"אם אהיה במצב בריאותי טוב - ארוץ שוב לנשיאות". ביידן
(צילום: AP)
ביידן הוא האדם המבוגר ביותר שהושבע לתפקיד נשיא ארה"ב. הוא עשה זאת בגיל 78. בחודש שעבר, יממה לפני שחגג יום הולדת 79, הוא עבר סדרה של בדיקות תקופתיות, בהן קולונוסקופיה. הרופאים מצאו בבדיקות התקופתיות של ביידן שהוא סובל מהפרעת הליכה המתאפיינת בתנוחה נוקשה ומהתקפי שיעול בעקבות ריפלוקס חומצי. למרות זאת, רופאיו של ביידן ציינו כי הוא כשיר לשמש כנשיא.
בחודש שעבר דיווח "וושינגטון פוסט" כי ביידן עדכן את מקורביו על כוונתו לרוץ ב-2024, אז יהיה כמעט בן 82. לפי העיתון, הוא שיתף בהחלטתו "קבוצה קטנה של תומכים" באירוע גיוס תרומות. בדיווח נכתב כי ביידן היה נחוש לנפץ כל מחשבה בחוגים הדמוקרטיים על כך שיפרוש בתום קדנציה אחת – ויפנה את המגרש לאחרים, בהם סגניתו קמלה האריס. כמה ימים אחר כך גם דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה שביידן מתכוון להתמודד גם בבחירות הבאות לנשיאות.
טראמפ, מנגד, עדיין לא הכריז רשמית שיתמודד בבחירות ב-2024. שלשום הוא הודיע כי יקיים מסיבת עיתונאים ב-6 בינואר, יום השנה למהומות בגבעת הקפיטול בוושינגטון, אז רבים מתומכיו פרצו לבניין הקונגרס האמריקני במחאה על הדיון שהתקיים שם באותה העת בעניין אישור הצבעת האלקטורים, שבחרו בביידן לנשיא ארה"ב. שוטר אחד וארבעה מפגינים נהרגו במהלך המהומות, ועשרות שוטרים נפצעו. יותר מ-700 בני אדם נעצרו בגין מעורבות במתקפה על בניין הקונגרס. טראמפ אמר כי מסיבת העיתונאים תתקיים באחוזה שלו בפאלם ביץ' שבפלורידה, וחזר על הטענות שתוצאות הבחירות בשנה שעברה זויפו.
3 צפייה בגלריה
 טראמפ. עדיין לא הודיע רשמית שירוץ לנשיאות ב-2024
 טראמפ. עדיין לא הודיע רשמית שירוץ לנשיאות ב-2024
טראמפ. עדיין לא הודיע רשמית שירוץ לנשיאות ב-2024
(צילום: GettyImages)
הרמז האחרון של טראמפ בנוגע להתמודדות בבחירות הבאות היה בחודש יוני האחרון, אז אמר ש-2024 היא שנה שהוא "מצפה לה מאוד". טראמפ, שנותר הדמות הפופולרית ביותר במפלגה הרפובליקנית, התחייב לעזור לרפובליקנים בבחירות האמצע שיתקיימו בשנה הבאה. בנאום באסיפת הוועידה הרפובליקנית ביוני האחרון אמר כי "הישרדותה של אמריקה תלויה ביכולת שלנו לבחור רפובליקנים בכל תפקיד, החל מבחירות האמצע בשנה הבאה. אנחנו חייבים לעשות את זה. האמת היא שאין לנו ברירה. אנחנו הולכים להגן על החופש שלנו". באותו נאום הוא זכה לתשואות מהקהל כשדיבר על שנת 2024 וגם כשתקף את ביידן, את סין ואת "הדמוקרטים מהשמאל הקיצוני". עם זאת, כשטראמפ הצהיר שהוא טיפל בהצלחה בנגיף הקורונה ובמבצע החיסונים הקהל היה שקט יותר.
מאז שהסתיים קמפיין הבחירות ביידן המשיך למתוח ביקורת ואף להביע זלזול כלפי טראמפ, שבעצמו לעג לביידן פעמים רבות במהלך הקמפיין ואחריו, אך בתחילת השבוע השניים סיפקו רגע נדיר של מחמאות הדדיות.
שלשום ביידן העניק קרדיט לממשל טראמפ על תרומתו לפיתוח החיסונים נגד נגיף הקורונה, ואף שיבח את קודמו בתפקיד על כך שקיבל את מנת הבוסטר. בתגובה, טראמפ אמר ל"פוקס ניוז" באותו יום שהוא מעריך את הדברים שאמר ביידן. "הופתעתי לשמוע את זה", אמר טראמפ. "אני חושב שזה היה דבר נהדר, ואני חושב שזה משמח הרבה אנשים". הנשיא לשעבר הוסיף כי הוא מקווה שדבריו של ביידן יתרמו לגישור המחלוקות הפוליטיות במדינה.

טראמפ, אגב, ספג בתחילת השבוע קריאות בוז מהמחנה השמרני, כשבמסגרת צילומי תוכנית עם מגיש רשת "פוקס ניוז" לשעבר ביל אוריילי הוא הודה כי קיבל את מנת הבוסטר. "גם הנשיא וגם אני מחוסנים", אמר אוריילי באתר הצילומים, וגרר שריקות בוז מהקהל. "גם אתה קיבלת את הבוסטר?", שאל מיד לאחר מכן את הנשיא לשעבר, וטראמפ השיב לו: "כן". "גם אני קיבלתי אותה", אמר אוריילי, ועורר עוד קריאות בוז מהקהל.
התמיכה בביידן ירדה בשבועות האחרונים על רקע התפשטות זן האומיקרון בארה"ב, ולאחר שאיבד את הרוב בסנאט לתוכנית הדגל שלו Build Back Better בשווי 1.75 טריליון דולר. שלשום הכריז ביידן כי כדי להתמודד עם התפרצות האומיקרון ממשלו ישלח חיילים-רופאים לבתי החולים, יקים מרכזי בדיקות חדשים – וירכוש 500 מיליון ערכות בדיקה מהירות שיישלחו לאמריקנים בדואר, חינם לכל דורש. כמו כן, ביידן אמר שהממשל יעמיד לרשות בתי החולים 1,000 אנשי צבא בעלי כישורים רפואיים, וישלח גם אנשי צוות רפואי אחרים לשורה של מדינות, לצד מאות אמבולנסים ופרמדיקים, שיאפשרו העברה מהירה יותר של חולים מבתי חולים צפופים לבתי חולים אחרים.