דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה הלילה (בין שני לשלישי) כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתכוון להתמודד גם בבחירות הבאות לנשיאות, שיתקיימו בשנת 2024.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
לא מתכוון לפנות את המגרש, למרות שיהיה בן 82. ביידן
(צילום: AP)
הודעת הבית הלבן על כוונתו של ביידן בן ה-79 מגיעה על רקע ירידה בשיעורי התמיכה בו לאחרונה. בסקר של "וושינגטון פוסט" שנערך בימים האחרונים יחד עם רשת ABC זכה ביידן ל-41 אחוזי תמיכה בלבד, נתון שהוביל את אנשי המפלגה הדמוקרטית לתהות אם הוא מתכוון לוותר על קדנציה שנייה. דאגה נוספת בקרב הדמוקרטים הייתה הניצחון של המועמד הרפובליקני בבחירות למושל וירג'יניה, והניצחון הדחוק-בלבד של הדמוקרטים בבחירות לתפקיד מושל ניו ג'רזי.
דבריה של דוברת הבית הלבן מגיעים ימים אחרי ש"וושינגטון פוסט" דיווח כי ביידן עדכן את מקורביו על כוונתו לרוץ ב-2024. לפי העיתון, הוא שיתף בהחלטתו "קבוצה קטנה של תומכים" באירוע גיוס תרומות שנערך מוקדם יותר החודש. בדיווח נכתב כי ביידן היה נחוש לנפץ כל מחשבה בחוגים הדמוקרטיים על כך שיפרוש בתום קדנציה אחת – ויפנה את המגרש לאחרים, בהם סגניתו קמלה האריס.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל מחלקים אוכל לחיילים בצפון קרוליינה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל מחלקים אוכל לחיילים בצפון קרוליינה
ביידן ורעייתו ג'יל עם חיילים בצפון קרוליינה לקראת חג ההודיה. שיעורי התמיכה יורדים
(צילום: AFP)

גם להאריס עצמה, כך עולה מסקרים בארה"ב, אין שיעורי תמיכה גבוהים. סקר שנערך לאחרונה על-ידי העיתון USA TODAY בשיתוף עם אוניברסיטת סופולק שבבוסטון העניק לה 28 אחוזי תמיכה בלבד.
ביידן, המועמד המבוגר ביותר שנבחר לנשיא ארה"ב אי-פעם, חגג ביום שבת האחרון יום הולדת 79. יממה לפני כן עבר סדרה של בדיקות תקופתיות, בהן קולונוסקופיה. לפני הבדיקה הפולשנית, שהייתה תחת הרדמה, העביר ביידן את סמכויותיו להאריס למשך שעה ו-25 דקות. הרופאים מצאו בבדיקות התקופתיות של ביידן שהוא סובל מהפרעת הליכה המתאפיינת בתנוחה נוקשה ומהתקפי שיעול בעקבות ריפלוקס חומצי. למרות זאת, רופאיו של ביידן ציינו כי הוא כשיר לשמש נשיא.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס ו ג'ו ביידן בצל הדיווחים על קרע ביניהם
ארה"ב קמלה האריס ו ג'ו ביידן בצל הדיווחים על קרע ביניהם
האריס עם ביידן. הסקרים מעניקים לה רק 28% תמיכה
(צילום: EPA)
הבחירות ב-2024 צפויות להתקיים ב-5 בנובמבר, 15 ימים לפני יום הולדתו ה-82 של ביידן. ב-2019, בעצרת בחירות בניו המפשייר, אמר ביידן שבהחלט אפשר להבין בוחרים שיביאו בחשבון את גילו כשהם מגיעים להצביע. "כשהייתי בן 29 (השנה שבה נבחר לסנאטור לראשונה), הייתי מבוגר מספיק? ועכשיו, אני מספיק כשיר? אני אחשוף כל דבר לגבי בריאותי, מצבי טוב", אמר אז.
בתחילת החודש רשם ביידן את ההישג החקיקתי הגדול ביותר שלו בקונגרס מאז שהושבע לנשיא ארה"ב בינואר האחרון: בית הנבחרים אישר את תוכנית התשתיות הענקית שלו, בשווי טריליון דולר, שאמורה לדבריו להזניק את ארה"ב קדימה ולסייע לה לשמור על עמדת הובלה מול סין. "זה צעד היסטורי עבור המדינה, השקעה של פעם בדור", הגדיר ביידן את התוכנית אחרי האישור. תוכנית אחרת של ביידן, שעדיין לא אושרה, היא חבילת רשת הביטחון הסוציאלית בשווי כשני טריליון דולר. החבילה אושרה בבית הנבחרים, ועברה לסנאט – שם מתכנן מנהיג הרוב הדמוקרטי צ'אק שומר להעלות אותה להצבעה לפני חג המולד.

טראמפ שומר את כולם במתח

מי שהפסיד לביידן בבחירות האחרונות ב-2020, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, עדיין לא הכריז אם הוא מתכוון להתמודד בבחירות ב-2024. טראמפ לעג לביידן על גילו המבוגר לעיתים קרובות לאורך קמפיין הבחירות האחרון. הוא צפוי להיות בן 78 ביום הבחירות ב-2024.

הרמז האחרון שלו בנוגע להתמודדות בבחירות הבאות היה בחודש יוני האחרון, אז אמר ש-2024 היא שנה שהוא "מצפה לה מאוד". טראמפ, שנותר הדמות הפופולרית ביותר במפלגה הרפובליקנית, התחייב לעזור לרפובליקנים בבחירות האמצע שיתקיימו בשנה הבאה. בנאום באספת הוועידה הרפובליקנית ביוני האחרון אמר כי "הישרדותה של אמריקה תלויה ביכולת שלנו לבחור רפובליקנים בכל תפקיד, החל מבחירות האמצע בשנה הבאה. אנחנו חייבים לעשות את זה. האמת היא שאין לנו ברירה. אנחנו הולכים להגן על החופש שלנו".
באותו נאום הוא זכה לתשואות מהקהל כשדיבר על שנת 2024 וגם כשתקף את ביידן, את סין ואת "הדמוקרטים מהשמאל הקיצוני". עם זאת, כשטראמפ הצהיר שהוא טיפל בהצלחה בנגיף הקורונה ובמבצע החיסונים הקהל היה שקט יותר.
ביממה האחרונה זכה טראמפ לחגורה שחורה של כבוד מנשיא איגוד הטאקוונדו בדרום קוריאה, אף שמעולם לא עסק באומנות הלחימה. יחד עם החגורה השחורה, זכה טראמפ בטקס שנערך בביתו במאר א-לאגו לתעודה שמאשרת את היותו בדרגה "דאן 9" – הגבוהה ביותר בטאקוונדו. עמוד הפייסבוק של איגוד הטאקוונדו בדרום קוריאה כתב כי טראמפ אמר ש"טאקוונדו היא אומנות לחימה נהדרת להגנה עצמית". באיגוד ציינו כי הטקס "לא היה קשור לעניינים פוליטיים".
4 צפייה בגלריה
טראמפ בלבוש טאקוונדו עם החגורה השחורה
טראמפ בלבוש טאקוונדו עם החגורה השחורה
השתווה לפוטין. טראמפ עם בגדי הטאקוונדו והחגורה השחורה
(צילום: פייסבוק)
עם קבלת החגורה השחורה ודרגת ה"דאן 9", השתווה טראמפ לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין שזכה לחגורה שחורה ולדרגת "דאן 9" בטאקוונדו בשנת 2013. גם פוטין מעולם לא התאמן בטאקוונדו. גם נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה מחזיק בחגורה שחורה בטאקוונדו, אולם הוא עסק באומנות הלחימה בשנים 2004-2001.