קנצלר גרמניה אולף שולץ קרא אחר הצהריים לראש הממשלה בנימין נתניהו לשקול את מתווה הפשרה שהציג הנשיא יצחק הרצוג למהפכה המשפטית. "נתניהו עדכן אותי על הרפורמה המשפטית שיוצרת מחלוקת בישראל", אמר הקנצלר בהצהרה משותפת שמסרו בברלין. "כידידים קרובים אנחנו חולקים ערכים דמוקרטיים, אנחנו עוקבים אחר השינוי הזה ולא אסתיר את העובדה שאנו מודאגים ממנו. עצמאות מערכת המשפט היא נכס דמוקרטי חשוב".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
"מקווים שישראל תישאר דמוקרטית". שולץ עם נתניהו
(צילום: AP)
שולץ הוסיף כי "הבעתי את דאגתי בפגישה שהייתה לי עם נתניהו ובה התייחסנו למתווה הנשיא, חשוב לנו מאוד שיימצא פתרון שמתקבל על ידי רוב גדול בישראל. אני לא רוצה להתערב בפוליטיקה הישראלית, מקווה שתהיה הידברות ואיחוד. אנחנו יכולים לדאוג, אנחנו יכולים להעלות חששות, יש ערכים משותפים בינינו. אמרנו תמיד שישראל שותפה שלנו. אנחנו מקווים שישראל תישאר דמוקרטית תחת שלטון חוק".
נתניהו השיב לשולץ והתחייב כי "ישראל היא דמוקרטיה ליברלית ותישאר כך". לדבריו, "מדברים על הרפורמה בלי להכיר אותה, במקרה הטוב יש חוסר ידיעה, במקרה הרע יש ניסיון מכוון לפעול נגד הממשלה כדי להוביל לבחירות. על כן גם היה סירוב מוחלט לשבת איתנו ולדון בהצעות השונות. אני בטוח שהרפורמה רק תחזק את הדמוקרטיה, הכלכלה וחופש הפרט".
נתניהו פירט באנגלית את עיקרי המהפכה המשפטית, וטען כי הם יובילו לכך שהמצב בישראל יהיה כמו באירופה ובדמוקרטיות אחרות. לטענתו, אם המהפכה היא אסון - "אז אין דמוקרטיה בצרפת ובגרמניה". לדבריו, "צריך להבין את ההבדל בין בית משפט עצמאי לבית משפט כל יכול. בישראל קיים דבר שכמעט לא קיים בשום דמוקרטיה, שבית המשפט יכול לפסול החלטות של הממשלה, של הפרלמנט, מינויים, בלי הסבר, רק כי הם 'בלתי סבירים'. זה לא קיים".

לפני ההצהרה השתתפו נתניהו ושולץ בטקס זיכרון לנספי השואה באתר ההנצחה רציף 17 שבתחנת הרכבת גרונוולד במערב ברלין, משם נשלחו 50 אלף יהודי העיר למחנות ריכוז והשמדה. נתניהו אמר כי "נעשה הכול כדי שאידיאולוגיות מטורפות שכאלה לא יחזרו על עצמן. מודה לך הקנצלר שולץ על הטקס המרגש הזה". נתניהו אמר עוד כי "ישראל צריכה שתהיה לה היכולת להגן על עצמה בעצמה ממי שרוצה להשמידה". הוא הוסיף כי הוא "מעריך מאוד את הידידות הגדולה בין המדינות".
שולץ אמר כי "הכול אורגן פה באופן תעשייתי. אסור לשכוח את ההיסטוריה הזו. להיות אחראים להגן על חיים יהודיים, והבטחת ביטחונה וקיומה של ישראל".
גורם מדיני בכיר בפמליית ראש הממשלה אמר לאחר הפגישות המדיניות כי הן היו "טובות מאוד". לדברי הגורם, "הפגישות עם הקנצלר והנשיא הגרמני היו הרבה מאוד מעבר למה שחשבנו. ראש הממשלה לא הכיר את הקנצלר קודם, ונוצר קשר אישי. ציפינו לעימותים, אך השיחות היו מאוד פתוחות. הנושא המשפטי עלה לא כהתרסה, אלא כנושא שמעניין אותם. ראש הממשלה העלה את הסוגייה הזו בפגישה. שולץ העריך את זה".
לדברי הגורם, "נשיא גרמניה אמר לנתניהו 'יש לכם את הבעיות שלכם, ואנחנו היינו שמחים שזה (התוכנית) יהיה בקונצזנוס'". הוא ציין כי נתניהו השיב לו: "גם אנחנו היינו רוצים קונצנזוס".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
"מעריך מאוד את הידידות הגדולה בין המדינות". נתניהו ושולץ
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
נתניהו ושולץ ברציף 17
(צילום: AFP)
חלק מהשיחות של ראש הממשלה עסקו במאמצים של גרמניה להתחמש בהגנה אווירית מתוצרת ישראל, ובעיקר באמצעות מערכת חץ 3. נתניהו אמר: "מי היה מאמין כי עם שלפני 84 שנה היה עלה נידף ברוח - מנהיגו עומד כאן ועוסק בהגנה על השמיים של גרמניה". לדברי הגורם המדיני הבכיר: "הגרמנים לא התנו שום דבר ברפורמה, בטח שלא בנושאים הביטחוניים. יש חידושים בנושא הביטחוני. המכיררה של 'חץ 3' זה שינוי יסודי, וישראל מעניקה לגרמניה כלי הגנה, ולא רק מקבלת כלי הגנה. הם מעוניינים בזה מאוד".
נתניהו, שהמריא לברלין אמש, צפוי לחזור לארץ כבר הערב. זאת, על רקע הפיגוע ליד מגידו שפרטיו הותרו לפרסום אמש.
לקראת הביקור, הנשיא הרצוג שוחח שלשום עם נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר ועדכן אותו במאמצים שלו לגבש פשרה למהפכה המשפטית. הגרמנים עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות בישראל וסוגיית הרפורמה תעלה בשיחות של נתניהו גם עם הקנצלר שולץ וגם עם שטיינמאייר. לפני כמה ימים אמר שטיינמאייר בנאום באוניברסיטת חיפה: "אנחנו מודאגים מהשינוי המבני של שלטון החוק שמתכננת הממשלה. אנו הגרמנים תמיד הסתכלנו בהערצה רבה על שלטון החוק החזק והתוסס בישראל".