פסגת המודיעין בפריז, שבה השתתפו ישראל, ארצות הברית, מצרים וקטאר, הסתיימה עם אופטימיות זהירה שעסקת חטופים נוספת אפשרית - ובמהלכה, כך מקווים ישראל, ישוחררו כל הישראלים שנותרו בשבי.
1 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
משתתפי הפסגה, מימין לשמאל: בר, ברנע, ברנס, אל-תאני וכאמל
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
את הפסגה הוביל ראש ה-CIA ויליאם ברנס, והשתתפו בה ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר, האלוף במיל' ניצן אלון שמפקד על מערך המודיעין במטה החטופים, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש ממשלת קטאר מוחמד אל תאני. לשכת ראש הממשלה מסרה כי הפגישה הוגדרה כ"קונסטרוקטיבית", אך "קיימים עדיין פערים משמעותיים בהם עתידים הצדדים להמשיך לדון כבר השבוע בפגישות הדדיות נוספות".
בדיון הוצגו כמה מתווים לעסקה, ובהם גם המתווה הקטארי שכולל שני שלבים: הראשון, שלב הומניטרי של שחרור הנשים, המבוגרים והחולים; ושלב שני, שבו ישוחררו יתר החטופים. כמו כן הוצג המתווה המצרי, שבו שלושה או ארבעה שלבים - שחרור נשים וחולים תחילה, ושחרור חיילים בסיום. בשני המתווים ישראל נדרשת לשחרור מחבלים עם דם על הידיים והפסקת אש ממושכת.
בהקשר לכך נציין כי רשת אל-חדת הסעודית דיווחה הערב כי במשא ומתן נרשמה "פריצת דרך", וכי הוסכם על "הפסקת אש בשני שלבים - שבכל שלב יתבצע חילופי שבויים ויוכנס סיוע". בישראל מנגד מקפידים לצנן את הדיווחים הללו.
בכל מקרה, המטרה בפסגה הייתה להסכים על מתווה אחד שיוצג לחמאס - במקום שניים שונים - שכן ברגע שלא יהיה הבדל בין קטאר למצרים, יהיה קל יותר ללחוץ על ארגון הטרור להסכים לעסקה. גורמים מדיניים אמרו כי המפגש היה טוב והיו ניצנים של התקדמות, כולל בניסיון לגבש מתווה מאוחד שאיתו המתווכים ילכו לחמאס וינסו להבקיע את המבוי הסתום.
מנגד, בכירים בישראל ניסו לצנן את האווירה ואמרו שאין עדיין מקום לאופטימיות, מכיוון שלא ברור אם חמאס נסוג מדרישתו הבסיסית לסיום המלחמה ונסיגה מלאה של צה"ל – דרישה שישראל לא תהיה מוכנה לקבל. גורם ישראלי אמר על כך כי "נדע רק בעוד כמה ימים אם חמאס מקבל מתווה שכולם יסכימו עליו. אסור לשכוח שחמאס לא השתתף בפסגה. החשיבות של הפגישה הייתה בניסיון לייצר פריצת דרך, וגם בתיאום בין המצרים לקטארים".

הכדור נמצא כעת במגרש של חמאס. מרגע שהמתווכים יקבלו ממנו אור ירוק, יתחילו מפגשים אינטנסיביים בין הצדדים -ייתכן שעוד השבוע.
בצד הישראלי, בכל מקרה, מזהים נחישות גדולה מצד ראש ה-CIA ברנס להביא לעסקה בשליחותו של הנשיא ביידן שמעורב במגעים אישית. ביידן מבין שעסקה היא הדרך להביא להפסקת אש ארוכה, וגם "להוריד את ישראל מהעץ". הבעיה שחמאס דורש תנאי שישראל לא יכולה לעמוד בו, והוא התחייבות מראש להפסקת הלחימה, נסיגה מלאה של צה"ל וערבות שחמאס יישאר בשלטון. לא ברור האם חמאס יסכים לנוסחה מעורפלת שמדברת על הפסקת אש בלבד ולא סיום מוחלט של המלחמה.
בינתיים, המשלחת הישראלית עושה את דרכה חזרה לארץ, וכבר מחר בערב תדווח לקבינט המלחמה על השיחות.