"ניו יורק טיימס" דיווח הלילה (בין שבת לראשון) על התקדמות לעבר עסקת חטופים, בהובלה אמריקנית, תמורת הפסקת אש שתימשך שבועות. בדיווח, שבו מצוטטים גורמים אמריקניים, נטען כי בפסגה שתיערך בפריז היום, ובה ישתתפו גורמים ישראליים, מצריים וקטאריים, תעלה טיוטת הסכם שמשלבת בתוכה הצעות של ישראל וחמאס מעשרת הימים האחרונים - ותהווה בסיס להסכם שעשוי להיחתם "כבר בשבועיים הקרובים", ובמסגרתו ישוחררו יותר מ-100 החטופים שעדיין מוחזקים בשבי.
"למרות שעדיין ישנן מחלוקות חשובות שצריך לפתור, למתווכים אופטימיות זהירה כי הסכם סופי נמצא בהישג יד", אמרו גורמים אמריקניים ל"טיימס". במסגרת העסקה שתונח על השולחן תיאלץ ישראל לנצור את האש לחודשיים.
אבל גורמים בישראל אמרו כי הדיווח אינו נכון, "ואולי משקף משאלת לב של האמריקנים או ניסיון לייצר מצג של עסקה. הלוואי שזה היה נכון, אבל לצערנו זה לא המצב. לישראל לא ידוע על התגמשות בעמדת חמאס שממשיך להתעקש על הפסקת הלחימה כתנאי לעסקה והקשיח את עמדותיו".
4 צפייה בגלריה
עצרת למען החטופים בתל אביב
עצרת למען החטופים בתל אביב
עסקת חטופים תמורת הפסקת אש בת כחודשיים. אמש, בכיכר החטופים
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
לפי הדיווח ב"טיימס", העסקה המתגבשת כעת תהיה רחבה יותר בהיקפה מהקודמת. בשלב הראשון תיפסק הלחימה למשך כ-30 יום, ובמהלכם ישוחררו נשים, קשישים וחטופים פצועים. במהלך אותה תקופה הצדדים יעבדו על פרטי השלב השני, שבו תופסק הלחימה לחודש נוסף בתמורה לשחרור חיילים ואזרחים ישראלים נוספים - ככל הנראה הגברים שיישארו בשבי. מספר האסירים הביטחוניים הפלסטינים שישוחררו בתמורה לכל חטוף עדיין לא סוכם, אך זו סוגיה שנחשבת ככזו שניתנת לפתירה. ההסכם, כך לפי הדיווח, גם יאפשר סיוע הומניטרי נוסף לעזה.
במסגרת ההסכם, כך לפי גורמים המעורים בנושא, לא תידרש ישראל להפסקת אש קבועה כפי שדרש חמאס בהצהרותיו, אך הם סברו כי אם אכן תתקיים הפסקת אש ממושכת, ישראל "ככל הנראה" לא תחדש את הלחימה בעצימות זהה לזו הנוכחית. עוד הם טענו כי הפסקת אש שכזו תיתן פתח לדיונים על פתרון רחב יותר של הסכסוך.
בדיווח ציינו כי שלשום שוחח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם מנהיגי מצרים וקטאר, שמשמשים כמתווכים מול חמאס, כדי לצמצם את הפערים שנותרו. היום ייפגש ראש ה-CIA וויליאם ברנס עם ראש המוסד דדי ברנע, ראש המודיעין המצרי עבאס כמאל וראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני בפריז, ולפי הדיווח ישתתפו בפגישה גם גורמים מצריים. לפי "ניו יורק טיימס", אם בשיחות הללו תירשם התקדמות שתספק את הממשל האמריקני, ברט מקגורק, שליחו של ביידן למזרח התיכון, ישוב לאזור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בהצהרתו אמש למגעים לעסקה נוספת, בצל יחסיו הקרירים עם המתווכות, והתחייב כי הוא נותר מחויב להשבתם של 136 החטופים. "נכון להיום החזרנו 110 מהחטופים שלנו הביתה - ואנו מחויבים להחזיר את כולם הביתה", אמר. "אנחנו עוסקים בזה מסביב לשעון, כולל עכשיו".
מרבית החטופים נמצאים בשבי זה היום ה-114, מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. נתניהו אף התייחס לביקורת הפומבית שהשמיע על קטאר ואמר כי היא "מארחת את ראשי החמאס, מממנת את חמאס ויש לה מנופים על חמאס. היא התחייבה לדאוג שהתרופות יגיעו לחטופים והיא גם אמרה שהיא יכולה גם לעזור להחזיר אותם. אז שיואילו להוכיח את זה ולהחזיר את חטופינו".
בניגוד לדברי הגורמים המצוטטים בכתבה, נתניהו הבהיר כי במקביל למגעים, ישראל נחושה לסיים את משימתה המוצהרת - שהיא מיטוט חמאס, "גם אם זה ייקח זמן". ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי עסקה נוספת תקל על הלחץ הפנימי שמופעל על ביידן, וזאת מכיוון שבמהלך השבוע שבו בוצעה עסקת החטופים הקודמת בסוף חודש נובמבר, גם יתר גרורותיה של איראן, כמו למשל החות'ים או חיזבאללה, נהגו בצורה "מאופקת".
4 צפייה בגלריה
א סיסי, תמים בן חמד אל-ת'אני, ויליאם ברנס, ג'ו ביידן
א סיסי, תמים בן חמד אל-ת'אני, ויליאם ברנס, ג'ו ביידן
נשיא מצרים, אמיר קטאר, ראש ה-CIA וביידן. המתווכים
(צילום: AP, reuters/Saudi Press Agency/Handout, AP /Stephanie Scarbrough)
לאחר אותה עסקה, כך לפי הדיווח, חמאס וישראל למעשה הפסיקו לתקשר באמצעות המתווכים. עם זאת, הקרח נשבר בעזרת עסקה אחרת - עסקת התרופות לחטופים בתמורה לתרופות לרצועה - שעליה נודע מוקדם יותר החודש בהודעה מטעם לשכת ראש הממשלה בערב שבת.
ב"ניו יורק טיימס" נטען כי מאותה נקודה, הן ישראל והן חמאס סיפקו הצעות להסכם רחב יותר - והמתווכים האמריקנים שילבו אותן לכדי טיוטת הסכם אחת, שכאמור תעלה היום בפסגה בפריז. הפסגה הזו מגיעה גם כשבוע וחצי לאחר שיחתם של נשיא ארה"ב ונתניהו, לאחר נתק של שיחות ישירות בין השניים שנמשך כמעט חודש. במסגרת אותה שיחה הם התמקדו בקידום עסקת חטופים נוספת.
יומיים לאחר אותה שיחה נשלח לאזור שליחו של ביידן מקגורק, שנפגש עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ועם בכירים בקטאר. שלשום נועדו ביידן ושליחו בחדר הסגלגל יחד עם מזכיר המדינה בלינקן - בפגישה שבמהלכה התקשר ביידן לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ואמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני - כל אחד מהם בנפרד. הבית הלבן מסר אז כי "השניים אישרו שכעת יש לעשות את כל המאמצים כדי להביא לעסקה שתשחרר את כל החטופים תמורת הפסקת אש ממושכת בלחימה".
4 צפייה בגלריה
עצרת המשפחות בתל אביב בכיכר החטופים
עצרת המשפחות בתל אביב בכיכר החטופים
עצרת המשפחות בכיכר החטופים
(צילום: דנה קופל)
4 צפייה בגלריה
הפגנה להשבת החטופים בירושלים
הפגנה להשבת החטופים בירושלים
הפגנה להשבת החטופים בירושלים
(צילום: שלו שלום)
בתוך כך, אלפי בני אדם הפגינו אמש למען החזרת החטופים, בעצרות שהתקיימו בתל אביב, ירושלים ומוקדים נוספים. בנוסף התקיימו ברחבי הארץ מחאות שבהן דרשו המפגינים להדיח את ראש הממשלה בנימין נתניהו ולערוך בחירות בהקדם.
במסיבת העיתונאים שקיים אתמול נתניהו התייחס למחאה של משפחות החטופים, וטען כי היא רק מחזקת את דרישות חמאס במגעים לעסקה חדשה. לדבריו, "מבין שאי-אפשר לשלוט ברגשות, אבל זה לא עוזר". מטה המשפחות להחזרת החטופים מסר בתגובה לנתניהו כי המשפחות "מצפות מראש הממשלה לזכור שהוא נבחר ציבור שתפקידו לתקן את המחדל, ולא לנזוף במי שבני משפחותיהם נחטפו".
בפנייה ישירה לנתניהו מסרו המשפחות: "לו היו נעה, יאיר ואבנר מוחזקים כעת בידי חמאס במנהרות עזה בידי מרצחים מתועבים, היו מר נתניהו ורעייתו איתנו במתחם המשפחות בכיכר החטופים נלחמים על חייהם".
פורסם לראשונה: 02:08, 28.01.24