2 צפייה בגלריה
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
(צילום: AFP)
עם ההכרזה על 60 מדינות בעולם "אדומות" ואסורות לטיסה, שבה לפעילות גם ועדת החריגים ואיתה הבירוקרטיה המסורבלת והתלונות על התנהלותה.
יהודים שמחזיקים בדרכון ישראלי ונמצאים בארץ לביקורים עסקיים או משפחתיים מצאו את עצמם תקועים בישראל, וכדי לחזור לארה"ב או לאנגליה הם צריכים אישור של ועדת החריגים. כאשר נכנסו לאתר של הועדה ברשות האוכלוסין וההגירה, הם גילו שבטופס המכוון ניתן לכתוב רק בעברית. ניסיונות לכתוב באנגלית עלו בתוהו.
בנוסף, ישראלים שביקשו אישור טיסה למדינה אדומה בנימוק ששם מגורי הקבע שלהם נדרשו להצהיר שיישארו שם לפחות 90 יום.
2 צפייה בגלריה
הודעת השגיאה שמתקבלת באתר רשות האוכלוסין וההגירה
הודעת השגיאה שמתקבלת באתר רשות האוכלוסין וההגירה
מילוי טפסים - רק בעברית. הודעת השגיאה שמתקבלת באתר רשות האוכלוסין וההגירה
בניגוד לגלי הקורונה הקודמים – ישראל הודיעה שהיא לא מאפשרת כניסת זרים וגם לא מאפשרת מתן אישורים חריגים לאנשי עסקים זרים כפי שהיה בעבר. האפשרות לשלוח טופס כזה באתר משרד הכלכלה כלל לא קיימת. אזרח זר שרוצה אישור להיכנס לישראל צריך לפנות לקונסוליה הישראלית בארץ מגוריו.
ישראלים טוענים שרוב הפניות שלהם לאישורי יציאה לחו"ל נדחות ולא עזרו תחנוניהם. עורכי דין ישראלים שמסייעים ללקוחות שנדחו על ידי ועדת החריגים אמרו כי בגל האומיקרון נראה שמדינת ישראל נוקטת צעדים הרבה יותר דרקוניים וסוגרת את שעריה בצורה קיצונית מדי.
"כשאתה מגיש בקשה, הם כותבים שיענו לך בהקדם בלי לציין מתי. הוועדה דורשת שיהיה לך כרטיס טיסה ביד לפני שיש לך אישור. זאת הזייה", אמר איש רפואה ישראלי שפנה לוועדה. בכלל לא ברור מי יושב בוועדה, מה ההכשרה שלו, מה הסמכות שלו ומה האחריות. ביזיון ששנתיים לתוך המגפה עדיין מתנהל ברמה של ועדת קישוט בבית ספר יסודי

עשרות נציגים של חברות היי טק ישראלים שאמורים לצאת בראשית ינואר ל-Consumer Electronics Show של איגוד מוצרי הטכנולוגיה, התערוכה הטכנולוגית הענקית בלאס וגאס שבארה"ב, חוששים שלא יאפשרו להם לצאת. זאת למרות בתערוכה יש ביתנים ישראליים וישנן כמה חברות היי טק ישראליות שאמורות לקבל פרסים ותעודות הוקרה.
הם אמרו כי בוועדת החריגים ככל הנראה אין נציגים כלכליים מסחריים אשר נותנים את הטון ומסבירים את החשיבות של השתתפות ההיי טק הישראלי בוועידה, ואת החשיבות של יציאת אנשי עסקים ישראלים לביקורים עסקיים חשובים בחו"ל באופן כללי.
נכון לעכשיו, אישור חריג לטוס למדינה אדומה יינתן למי שיש לו צורך הומניטרי או אישי מיוחד, לחיילים בודדים, לצורך קבלת טיפול רפואי חיוני שאינו סובל דיחוי, לצורך השתתפות בלוויה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה או לסיוע לקרוב משפחה מדרגה ראשונה שנמצא במצוקה.
אישור חריג יינתן גם בשל הליך משפטי לאדם שהוא צד במשפט ולא יכול להשתתף מרחוק, לצורך חיוני הנוגע ליחסי החוץ של ישראל או לביטחון המדינה, לשליחי המדינה, לספורטאים מקצועיים, ליציאה למגורי קבע, ליציאה לחתונה לחתן ולכלה ולהוריהם, ליציאה לרגל עסקים חיוניים, יציאת בן משפחה להורה מגיל 80 ויציאת קטינים לביקור הורים. כל אלה צריכים לצרף לבקשה שלהם מסמכים והוכחות.