על רקע כוונת הקואליציה לחוקק את "חוק בן גביר", שיעניק לשר המיועד לביטחון לאומי סמכויות חסרות תקדים על מדיניות המשטרה, המפכ"ל לשעבר אסף חפץ הביע את דאגתו מהמלך בריאיון לאולפן ynet. "אני לא רואה איך יוצאים מהפלונטר הזה. מי שיוזם את הרעיון הזה פשוט לא מבין את הרגישויות ואת הבעייתיות שיש בעבודת המשטרה מול הציבור. החוק הזה צובע את המשטרה בצבע פוליטי", אמר.
המפכ"ל לשעבר הרחיב: "אמון הציבור במשטרה הוא הדבר החשוב ביותר עבורה. כל אזרח צריך לדעת שהמשטרה היא א-פוליטית ופועלת לפי החוק ולמענו. ברגע שיעבירו את החוק הזה וייתנו משקל גדול כל כך,השוויוניות של המשטרה כלפי הציבור תיפגע. אסור לתת לזה לקרות". חפץ הוסיף כי "לבן גביר אין שום בעיה לעשות את מה שהוא רוצה במסגרת החוק הקיים, בהידברות עם המפכ"ל, בלי שהוא יהיה כפוף לו. המהלך הזה פשוט לא נחוץ".
2 צפייה בגלריה
"גורמים פוליטיים תמיד ניסו להשפיע על עבודת המשטרה". המפכ"ל לשעבר אסף חפץ
"גורמים פוליטיים תמיד ניסו להשפיע על עבודת המשטרה". המפכ"ל לשעבר אסף חפץ
"גורמים פוליטיים תמיד ניסו להשפיע על עבודת המשטרה". המפכ"ל לשעבר אסף חפץ
(אסף חפץ)
- אתה מסכים עם האמירה ששינוי הפקודה יהפוך את המפכ"ל לבובה של השר? "אני לא חושב שהמפכ"ל יהפוך לבובה, אבל השאלה היא מה יקרה כשהוא ייאלץ לפעול על מנת לשמור על השוויוניות של המשטרה כלפי החוק וכלפי הציבור מול שר לעומתי? מזה אני חושש. אני מקווה ששבתאי יעמוד בנטל".
- אם זה המצב, מה בעצם עומד מאחורי ההתעקשות של בן גביר? "יכול להיות שזה נובע מייעוץ של מקורבים שלא מבינים את הרגישות של יחסי מפכ"ל-שר. הגישה של בן גביר פשטנית מדי, הוא לא מבין את המורכבות של הדברים ונכנס ברגל גסה לתחומים שהם מסוכנים להיותה של המשטרה חפה מכל צבע פוליטי. המשטרה נמצאת כבר היום בבעיות, עם משפטי נתניהו וההשתלחויות שלו במערכת אכיפת החוק. ההתקפות של נתניהו יצרו מצב של חוסר אמון במשטרה, והחוק רק יגביר את זה".
2 צפייה בגלריה
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
חפץ: "שבתאי היה יכול ליצור יחסי עבודה גם בלי להגיע לבת מצווה בקריית ארבע". בן גביר, הבת והמפכ"ל
(צילום: עמית שאבי)
בנוגע למפכ"ל יעקב שבתאי, שספג ביקורת עקב מה שנראה כמו ניסיונות "לפייס" את בן גביר, שמתח עליו ביקורת בעבר, חפץ אמר כי "אני חושב שיש לו את העוצמה לעמוד בזה". עם זאת, חפץ מתח ביקורת על הגעתו של שבתאי לבת המצווה של בתו של בן גביר: "אני לא הייתי הולך לאירוע שלו, זה היה מיותר. לא אהבתי את זה. אני ער לכך ששבתאי צריך ליצור יחסי עבודה או שפה משותפת עם השר העתידי, אבל הוא יכל לעשות את זה גם בלי ללכת לבת המצווה הזאת".
- אתה רואה מצב שבו השר מבטל או מתערב בחקירה שנוגעת לאישי ציבור? "ברור, זה לא חדש. בתקופתי כשחקרנו את נתניהו בפרשת בר-און חברון היה ניסיון לדעת מה קורה, ניסיון התערבות או ניסיון בעקיפין להשפיע. בתקופת אמיר אוחנה כשר לביטחון הפנים הייתה רוח גבית לצמצם או להוריד עוצמה של הפגנות, למשל, אבל כמפכ"ל צריך לעמוד על העקרונות ועל חופש הפעולה של המשטרה ולא לתת לגורמים הפוליטיים להתערב. זה תפקידו של המפכ"ל, ולדעתי במצב שהולך להיווצר שבתאי יצטרך לעסוק רוב הזמן בתחום הזה".