חבר הכנסת ניסים ואטורי מהליכוד אמר הבוקר (יום שני) ב-ynet radio כי סיעת הליכוד תדון היום בישיבתה השבועית בשאלה האם לבחור לוועדה לבחירת שופטים נציג אחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה בהתאם לנוהג. "יש היום סיעת ליכוד ונחליט", אמר. "אני לא פוסל שיבחרו שניים מהקואליציה, היו כל מיני בחירות כאלה בעבר". ב-14:00 יתכנסו ראשי הקואליציה כדי לדון בנושא.
ואטורי גם נשאל על ההבטחה לעוצמה יהודית, שלפיה הנציג מהקואליציה בוועדה יהיה מטעמה, והשיב כי "הליכוד היא מפלגה גדולה והיא צריכה לקחת אליה לפחות מועמד אחד, אם לא שניים. גם אני הגשתי מועמדות ואני מאמין שיבחרו בי - אלא אם יש דרישה אחרת בסיעה. בכל מקרה אין סיבה שניתן הכול לכולם (השותפות הקואליציוניות), בסוף נישאר עירומים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ניסים ואטורי
בנימין נתניהו ניסים ואטורי
ואטורי ונתניהו
(צילום: אבי חי, אלכס קולומויסקי)
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
ביש עתיד מאיימים, אבל הוא טוען שלא יכנס את הוועדה. לוין
(צילום: יונתן זינדל)
הבחירות החשאיות לנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים יתקיימו ב-14 ביוני. עם זאת, גם אם ייבחרו נציג קואליציה ונציג אופוזיציה לוועדה וגם אם לא, שר המשפטים יריב לוין לא צפוי בכלל לכנס את הוועדה. הסיבה: בשיטה הנהוגה היום, שאותה הוא מנסה לשנות, נדרש רוב של 7 מתוך 9 נציגים כדי לבחור שופט לעליון - כאשר שלושה מתוך הנציגים בוועדה הם שופטים, ושניים נוספים הם נציגי לשכת עורכי הדין. כך, לוין יידרש להסכמה רחבה כדי למנות שופט עליון אחד וגם את נשיא העליון הבא, שעד כה נבחר בשיטת הסניוריטי. "לא חייב לכנס אותה, אם זה ילך לכיוון של לעשות אותו דבר כמו שעשו כל השנים", אמר ואטורי. "אולי המצב הנוכחי טוב יותר ממה שיכול להיות".
ואטורי הדגיש כי הוא "בעד הסכמה והידברות", אבל הוסיף כי "אי אפשר שעל כל דבר יגידו שזה קו אדום ואנחנו נתקפל עם הזנב בין הרגליים. הגיע הזמן שהליכוד יפגין משילות. לא צריך כל פעם להתקפל, כל פעם שהאופוזיציה שמה לנו קו אדום. בואנה, מי נבחר תגידו לי? אנחנו התחרפנו לגמרי בפוליטיקה הישראלית".
בינתיים, גם באופוזיציה מתוחים לקראת הבחירות החשאיות. ביש עתיד אף הבהירו לנציגי הליכוד שלא יסכימו לקדם כל חקיקה בהסכמה עד לכינוסה של הוועדה לבחירת שופטים. ביש עתיד חוששים ממצב שבו לוין יממש את האיום שכבר נשמע במסדרונות הכנסת לאחרונה ונחשף ב-ynet, ולפיו הבחירות לוועדה לא רלוונטיות. לוין אמר כי לא יכנס את הוועדה וגם אם יכנסה בשל לחץ ציבורי או צו משפטי, ימנע מינוי שופטים.
העמדה של יש עתיד מתנגשת עם זו של הליכוד, שמבקשת לחוקק או לפחות לפרסם פומבית את ההסכמות כתנאי לשיתוף פעולה קודם ומינוי נציג אופוזיציה בוועדה. בליכוד לא מוכנים לתמוך במועמד האופוזיציה לוועדה בלי הסכמות ולכן, עמדת יש עתיד לפיה רוצים להמתין לכינוס הוועדה כדי לוודא שלא מתקיים תרגיל פוליטי מצד הליכוד, עשויה להקשות על ההסכמות. מדובר בעיקר בשני סעיפים שלגביהם כמעט אין מחלוקת: חוק המגדיר את סמכותם של היועצים המשפטיים ותיקון עילת הסבירות.
באופוזיציה חוששים גם ששיתוף פעולה עם הקואליציה בשני הסעיפים ירגיע את המחאה שנמשכת ברחבי הארץ כבר 22 שבועות, ובמקביל בליכוד ימשיכו כמתוכנן את חקיקת הסעיפים האחרים של המהפכה המשפטית ללא תיאום.