3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
רוצה להמתין תכינוס הוועדה. לפיד
(צילום: רפי קוץ)
לקראת בחירת נציגי הוועדה לבחירת שופטים שתתקיים במליאת הכנסת בשבוע הבא, ביש עתיד הבהירו לנציגי הליכוד כי לא יסכימו לקדם כל חקיקה בהסכמה עד לכינוסה של הוועדה. ביש עתיד חוששים ממצב שבו שר המשפטים יריב לוין יממש את האיום שכבר נשמע במסדרונות הכנסת לאחרונה ונחשף ב-ynet, ולפיו הבחירות לוועדה לא רלוונטיות.
לוין אמר כי לא יכנס את הוועדה וגם אם יכנסה בשל לחץ ציבורי או צו משפטי, ימנע מינוי שופטים. ביש עתיד הבהירו לליכוד שהם מבקשים להמתין עם החקיקה עד לכינוס הוועדה. טרם נקבע מועד נוסף לשיחות בין הצדדים.
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
יממש את האיום? לוין
(צילום: יונתן זינדל)
העמדה של יש עתיד מתנגשת עם זו של הליכוד, שמבקשת לחוקק או לפחות לפרסם פומבית את ההסכמות כתנאי לשיתוף פעולה קודם ומינוי נציג אופוזיציה בוועדה. בליכוד לא מוכנים לתמוך במועמד האופוזיציה לוועדה בלי הסכמות ולכן, עמדת יש עתיד לפיה רוצים להמתין לכינוס הוועדה כדי לוודא שלא מתקיים תרגיל פוליטי מצד הליכוד, עשויה להקשות על ההסכמות. מדובר בעיקר בשני סעיפים שלגביהם כמעט אין מחלוקת: חוק המגדיר את סמכותם של היועצים המשפטיים ותיקון עילת הסבירות.
באופוזיציה חוששים גם ששיתוף פעולה עם הקואליציה בשני הסעיפים ירגיע את המחאה שנמשכת ברחבי הארץ כבר 22 שבועות, ובמקביל בליכוד ימשיכו כמתוכנן את חקיקת הסעיפים האחרים של המהפכה המשפטית ללא תיאום.
חברי כנסת בליכוד הודו בשבוע שעבר שלוח הזמנים הולך ומתקצר. לדבריהם, "הסתבכנו עם אירועי הרפורמה המשפטית". לדברי בכירים בליכוד, התנאים שנוצרו לא מאפשרים חקיקה. יחד עם זאת, הם הוסיפו כי הציבור הימני המובהק דורש את הרפורמה וגם יבוא חשבון עם המפלגה או היא לא תצא אל הפועל.
מיש עתיד נמסר כי "לא תהיה שום הסכמה ושום חקיקה לפני כינוס הוועדה לבחירת שופטים ותחילת עבודתה. כל ההסכמות שיהיו או לא יהיו, יינתנו רק במסגרת הסכמה כוללת על כל הסעיפים והתחייבות לסוף הדיונים על החוקים הנוגעים לשיטת המשטר בישראל".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בליכוד לא מוכנים לתמוך במועמד האופוזיציה בלי הסכמות. נתניהו ולוין
(צילום: EPA)
בתוך כך, לוין תכנן להעלות היום בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק להוצאת שני נציגי לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים. הוא חזר בו לאחר הפרסום ב-ynet בנושא. עם זאת, ייתכן שההצעה תעלה בהמשך, והיא עדיין לא ירדה לחלוטין מהפרק - כך שמדובר "באקדח" נוסף שהניחה הקואליציה על השולחן.

בדרך להסכמה בסוגיית נציג האופוזיציה בוועדה?

בינתיים נראה כי המשבר באופוזיציה בסוגיית הנציג שלה בוועדה לבחירת שופטים צפוי להיפתר. יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נפגשו בשבוע שעבר, ולאחר מכן פרסמו הודעה משותפת על כך שסיכמו להמשיך ולפעול ביחד ובתיאום בסוגיית הוועדה לבחירת שופטים. במקביל נפגש גנץ גם עם יו"ר העבודה מרב מיכאלי. עד עתה אין הסכמה בין מפלגות האופוזיציה בסוגיה, כשכל אחת מהשלוש מציעה שמועמדת מטעמה תכהן בוועדה.
בחירת נציגי הכנסת לוועדה תתרחש על-רקע המריבות בתוך האופוזיציה על הנציג מטעמה. בשבוע שעבר נודע ל-ynet כי על רקע העימות עם יש עתיד ולפיד, שהציע את ח"כ קארין אלהרר כמועמדת, שרים בליכוד אמרו כי במחנה הממלכתי פנו אליהם ולסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה "לסגור דיל" על בחירת הנציגים בוועדה ולבחור בח"כ פנינה תמנו שטה.
הדיל המדובר הועלה בזמן שהאיומים למנות שני נציגים מטעם הקואליציה בוועדה אם לא יושגו הסכמות בבית הנשיא בסוגיית המהפכה המשפטית עדיין נמצאים על השולחן, ולאחר שח"כ אלהרר וח"כ אפרת רייטן (העבודה) כבר הודיעו על כוונתן להתמודד. ח"כ אלהרר אמרה ב-ynet radio: "תהיה מועמדת אחת מוסכמת, טוב נעשה כולנו אם נתמקד במאבק המרכזי".