בתום דיון סוער בכנסת, שכולל חילופי דברים קשים בין חברי האופוזיציה והקואליציה העתידיות, החוק שיעביר סמכויות מהמפכ"ל לשר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר אושר בצהריים (יום שלישי) בקריאה ראשונה בכנסת. הצעת החוק עברה ברוב של 63 ח"כים שהצביעו בעד, מול 53 שהצביעו נגד. במהלך הדיון עלה פעמיים בן גביר לדוכן, התעמת עם חברי הכנסת מהאופוזיציה העתידית וטען כי הצעת החוק טובה לדמוקרטיה - וכי "עם ישראל נתן לנו את היכולת לשלוט, ובשביל זה אנחנו נמצאים פה".
הקואליציה והאופוזיציה סיכמו כי אחרי ההצבעה לא יתקיימו עוד הצבעות במליאה עד לכינוסה ביום שני בשעה 16:00. עם זאת, מחר ומחרתיים ימשיכו הדיונים בוועדות המיוחדות. המשמעות היא שחוק דרעי-סמוטריץ' לא יעבור השבוע. לכן, ככל הנראה, בקואליציה המיועדת היו לחוצים להוסיף את סעיף "החלת החוק באופן מיידי" - שכן ייתכן שהחוק יעבור רק ביום שני או שלישי במליאה, וברביעי כבר צפויה השבעה הממשלה שבה אריה דרעי אמור לכהן כשר, חרף הרשעתו בפלילים.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"התיקון הוא ברכה לדמוקרטיה. אתם באופוזיציה אף פעם לא הייתם דמוקרטים". בן גביר
(צילום: רפי קוץ)
כעת יחזור החוק לדיון בוועדה המיוחדת שהוקמה לצורך חקיקתו, שתדון בו לפני קריאה שנייה ושלישית. בנוסף, נמשכים הדיונים בוועדה שמקדמת את חוק דרעי-סמוטריץ', שתאפשר לאדם שהורשע ולא קיבל מאסר בפועל לכהן כשר, ותסדיר כהונת שני שרים במשרד אחד.
בן גביר אמר בדיון כי "התיקון שאנחנו מביאים הוא ברכה לדמוקרטיה", ותקף את חברי האופוזיציה: "אתכם הדמוקרטיה לא מעניינת כי אף פעם לא הייתם דמוקרטים. אתם אנשים חשוכים, לא ליברליים שלא מסוגלים לקבל דעות שונות, לא מתכתבים עם שיטת המשטר הדמוקרטית". בן גביר הוסיף: "השר מתווה את הדרך ,השר הוא זה שלוקח אחריות, ומי שבא לקחת אחריות צריך גם לקבל את הסמכות".
במהלך הדיון תקף שר הביטחון בני גנץ את החוק, וטען כי מדובר בעצם במסך עשן. "השר המיועד לביטחון לאומי עוד לא הושבע, ובחדר כבר עולה ריח הפגר. הוא עוד לא דרך בשערי המשרד – וכבר נשמעים איומי הדחה על המפכ"ל", אמר. "כשיש אמון, לא צריך חקיקת בזק. כשאין אמון, יש בלגן מבצעי, וגם לציבור אין אמון. המשטרה היא גוף שבסיס קיומה מוטל באמון שהציבור רוכש לה. לפגיעה הבסיסית במשטרה, לניסיון להלך אימים על המפכ"ל ולהחדיר את הפוליטיקה למשטרה, להטלת הדופי במקצועיות המשטרה – יהיה מחיר כבד".
השר היוצא לביטחון הפנים, עמר בר-לב, אמר בנאומו כי "מדובר באדם שהיה פעיל טרור, אשר גזענות אומנותו. משטרת ישראל נמצאת בפני יד מאיימת ודורסנית, חסרת אחריות וניסיון המבקשת להפוך אותה לפוליטית ולא כפופה לעיקרון הממלכתיות". בר-לב הוסיף: "בן גביר מייעד להכפיף את המפכ"ל, להפוך אותו למריונטה. לי כשר מעולם לא הייתה בעיה לקבוע מדיניות, והמשטרה מילאה את המדיניות שקבעתי. גם אם היה לי ויכוח, לא הרגשתי צורך לקבוע זאת בחוק כי לא הרגשתי חוסר ביטחון לממש את דעתי".
2 צפייה בגלריה
טקס זיכרון להרוגי אסון הכרמל
טקס זיכרון להרוגי אסון הכרמל
"מעולם לא הייתה לי בעיה לקבוע מדיניות. בן גביר מייעד להכפיף את המפכ"ל". בר-לב
(צילום: שרון צור)
סגן השר לביטחון הפנים, יואב סגלוביץ', תקף את חברי הקואליציה העתידית, ואמר כי בכנסת האחרונה הם הצביעו נגד כל הצעה שעלתה מהקואליציה - משיקולי פוזיציה בלבד. "אין בחוק הבחנה בין מדיניות ממשלה למדיניות שר. מה עם אחריות משותפת? אין דבר כזה, האם זה מופיע בהצעת החוק? מה פתאום. איך החוק יחזיר משילות לנגב? אתם הצבעתם נגד כל החוקים שהוצעו. החוק הזה לא טוב, והאיש שעומד בראשו גם מסוכן. תראו איך הוא מתנהג בוועדה. אני מציע לנתניהו לחשוב אם בן גביר יכול להתוות מדיניות בנושא הזה".
"החוק הזה לא חוק רע לאופוזיציה", אמר סגלוביץ'. "הוא חוק רע לאזרחי מדינת ישראל. אסור שהמשטרה תהיה פוליטית. זו פגיעה באחד היסודות הכי חשובים ועמוקים בדמוקרטיה".
הוועדה המיוחדת שהוקמה למען החוק של בן גביר צפויה לאשר את ההצעה במלואה גם לאחר הקריאה הראשונה, אולם כעת עדיין ניטש ויכוח סביב הנוסח כפי שבן גביר רואה אותו לבין החוק כפי שתיקנו אותו היועמ"שים. בן גביר אמנם הסכים להכניס לחוק כמה שינויים שהוצעו, אולם הוא מסרב לשני שינויים מהותיים, בהם הכפפת המפכ"ל לשר המכהן כאשר לשר סמכות לקבוע גם עקרונות וכללים בקשר למשך זמן טיפול בתיקים, וכן והוספת סעיף שבו יצוין כי החלטות המשטרה לא יהיו מושפעות ממניעים פוליטיים או אידיאולוגיים.
בתוך כך, אתמול אושר במליאה החוק הראשון בכנסת ה-25, שמונע מארבעה ח"כים אפשרות להתפצל מסיעתם ואמור לסייע לנתניהו למנוע מרידות מתוך הליכוד. החלטת הכנסת ביטלה את התיקון בחוק שערכה הממשלה היוצאת. למעשה, בכנסת הנוכחית נוגע החוק בעיקר לשתי סיעות: הליכוד, עם 32 מנדטים, ויש עתיד עם 24. עם זאת, בעוד ביש עתיד אין לפי שעה סכנה כלשהי למרידה, בליכוד המצב שונה שכן כמה ח"כים לא מרוצים מכך שהשותפות הקואליציוניות מקבלות תיקים בכירים על חשבונם.