"יום השיבוש" שלשום (יום שלישי) היה סוער במיוחד ואחרי תקופה ארוכה שבה המחאה הייתה "מנומנמת", הפגינו אלפים ברחבי הארץ. בשטח היה נראה שמדובר בסיר מבעבע שהגיע לנקודת הרתיחה – המפגינים מצידם היו מלאי להט והשוטרים, בהתאם או שלא, היו אגרסיביים מתמיד. במהלך יום המחאה דווח על עשרות עדויות מרחבי הארץ של שימוש בכוח מופרז של המשטרה – החל מכינון ישיר לפגיעה במפגינים על ידי מכת"זיות, ועד פרשים שדחקו מפגינים שהיו על מדרכות לגדר.
יוני (40), אחד מפגינים שנפגעו שלשום בקפלן בתל אביב, סיפר: "אשתי ואני הגענו בסביבות 22:30, אחרי העבודה. עם כמה חברים ודגלים והכול היה טוב ויפה. עמדנו ליד הירידה לאיילון אבל לא ירדנו עדיין, שני שוטרים רצו אלינו והתפנינו, עלינו למעלה. שוטר הגיע אליי מאחורה, דחף אותי וסובב אותי ונפתח לי הראש. הוא דפק לי אגרופים ובעיטות, ממש ברוע, כשאני על הרצפה לא מתנגד ולא כלום".
לדברי יוני, "צעקתי לו 'אני הולך' וניסיתי להסתיר את עצמי עם הדגל, הוא חטף לי אותו וזרק על הרצפה. ניסיתי לצלם אותו ולקחת ממנו פרטים ופתאום הגיעו חמישה שוטרים שהסתירו אותו. אמרתי שאני רוצה להגיש תלונה במח"ש והם צעקו עליי 'אתה מאיים? רוצה להיות במעצר?'". אשתו של יוני צפתה במתרחש מהצד. "היא מאוד נבהלה ובכתה, לא יכולתי להגיע אליה. שוטר חטף גם לה את הדגל וזרק אותו".

5 צפייה בגלריה
עימותים בין מפגינים לשוטרים במחאות
עימותים בין מפגינים לשוטרים במחאות
עימותים בין מפגינים לשוטרים ופצועים במחאות
(צילום: JACK GUEZ / AFP, AP Photo/Oded Balilty, רויטרס/Ronen Zvulun, רויטרס/Nir Elias, עדי עייש)
יוני פונה לבית החולים איכילוב בער באמבולנס של מד"א, שם קיבל טיפול רפואי. "אני במקור ירושלמי ועזבתי את העיר בגלל האלימות, ויתרתי על ירושלים ועכשיו אני נאבק לא לוותר על ישראל", הוא אמר. "השנאה אתמול הורגשה, הוא הרביץ לי ברוע כאילו אנחנו עבריינים בקרב על הכביש".
איתי אלמוג-בר, ממובילי המחאה במודיעין וחבר מועצת העיר בסיעת "מודיעין חופשית", אמר כי "התחושה הכללית היא של עליית המתח מול המשטרה ובנתב"ג זה התבטא באלימות שראיתי כלפי מפגינים ושימוש במחסומי לחץ שיצרו סכנה אמיתית בשל הדוחק. התחושה היא שהממשלה באמצעות השר לביטחון לאומי מפעילה לחץ על מפקדי המשטרה והלחץ עובר למטה לשוטרים ולחיילי מג"ב שמפעילים לעיתים כוח רב ואף אלימות מיותרת. ראיתי בטלוויזיה את ההפגנות בתל אביב ושם נראה שרף האלימות חצה כל גבול".
לדבריו, "נעצרו יותר מ-70 מפגינים, שזה מספר עצום, ובמקביל הגיעו כ-15 מפגינים לבתי חולים. תזכירו לי כמה מהפורעים בשטחים ששרפו בתים ופגעו פיזית בתושבים פלסטינים מקומיים נעצרו או הגיעו לבתי חולים? מספר אפסי – וזה מעלה את השאלה איך הגענו למצב שבו כשמתנחלים שורפים בתים אין כמעט מעצרים ובטח שאין בהם פגיעה שמצריכה הגעה לבית חולים ואילו כלפי המפגינים בעד הדמוקרטיה המשטרה מפעילה שלל אמצעים ממכת"זיות, דרך פרשים, שוטרים מיוחדים לפיזור הפגנות, כלי צעקה, מחסומי לחץ מיותרים ועוד. איך הגענו למצב שמי שנלחם למען הדמוקרטיה מקבל יחס של אויב המדינה ומי ששורף כפרים מקבל 'נו, נו, נו' מינימלי?".

5 צפייה בגלריה
   נפצע בראשו בהפגנות נגד המהפכה המשפטית
   נפצע בראשו בהפגנות נגד המהפכה המשפטית
אחד הפצועים במחאה שלשום
(צילום: תיעודים שהגיעו ל- xלימות)
5 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בנתב"ג
מפגינים ומפגינות בנתב"ג
מפגינים בנתב"ג, שלשום
(צילום: צור שיזף)
5 צפייה בגלריה
קפלן תל אביב
קפלן תל אביב
הפגנה בקפלן, שלשום
(צילום: יובל חן)
5 צפייה בגלריה
מחאה בחיפה
מחאה בחיפה
מעצרים בחיפה, שלשום
(צילום: נחום סגל)
ענבר יסעור, המנהלת את מיזם "אלימות" המנטר את נתוני האלימות כלפי מפגינים מתחילת המחאה, סיפרה כי "משעות הבוקר אתמול זרמו עשרות דיווחים מתועדים של אלימות קשה כלפי מפגינים בכל רחבי הארץ. רובם המכריע מצד שוטרים". יסעור התייחסה גם לעליית המדרגה שחשו ברחבי הארץ בשימוש בכוח מצד שוטרים: "בשבוע האחרון אנחנו מזהים עלייה ניכרת ומטרידה של הפעלת אלימות מצד המשטרה ביחס לחצי השנה האחרונה. כל המקרים הועברו לעורכי דין המלווים את המאבק לטובת בחינת תלונות למח"ש".
גם אמיר סדרס נפצע בהפגנה בקפלן ובריאיון ל-ynet Live הוא סיפר כי נרמס על ידי פרש. "הרגשתי שנאה, לגיטימציה לעצור כל אחד", הוא אמר. לדבריו, ניסה לצלם את ההפגנה, ויתר המפגינים היו רחוקים מהמקום שבו עמד. "רציתי לצלם אותם ולא היה קורה כלום, היו עוצרים אותי שיניה אחרי זה, לא היה צריך סוס כדי לעצור אותי. רצו להפחיד אנשים כדי שלא יבואו. אנשים פחות מגיעים למשחקי כדורגל כי יש אלימות, אז פחות יגיעו להפגנות כי יש אלימות".
ניצב-משנה אתי גניס, מפקדת מרחב נתב"ג, התייחסה לעדויות על דוחק קשה בהפגנה בנתב"ג. "האירוע הסתיים בסדר גמור, המטרה די הושגה. נתב"ג הוא מקום מאוד רגיש ולכן אנחנו צריכים להיות באמת מתוכננים היטב כדי שצירי התנועה שלנו שמשמשים צירים ביטחוניים לתנועת גופי חירום והצלחה בשעת חירום יהיו פתוחים", אמרה גניס.
היא הוסיפה: "צפינו שתהיה מחאה גדולה. נפרסו מאות שוטרים מהמחוז בשילוב של אגף התנועה ומשמר הגבול. המשטרה עשתה את השיקולים המבצעיים ותחמה שטח רחב היקף. אם הייתם שם הייתם יכולים לראות שהשטח מאוד גדול וניתן היה להתפזר לאורכו ולרוחב. המתחם הוא גדול, שטח של קרוב ל-14 דונם. הייתה בחירה להצטופף בתא שטח אחד".
גם רועי נוימן, ממובילי "כוח קפלן", התייחס לדוחק במחאה בנתב"ג ואמר כי "הוא בעיקר נבע מניהול מאוד לא נכון של המשטרה. המשטרה לא נערכה לזה נכון ובגלל זה היא יצרה מכלאות בתוך ההפגנה שיצרו דוחק מאוד אדיר". לדבריו, "יש שינוי בהתנהלות של המשטרה. ההפגנות הן פחות או יותר באותו פורמט שהתקיימו במרץ וההתנהלות של המשטרה היא לא אותה התנהלות. היא שונה לחלוטין. סיימנו אתמול את היום עם 15 מאושפזים בבתי חולים ו-120 פצועים. ראינו מעצרים מגוחכים, כמו אביב גפן, הוא שוחרר כי הוא אביב גפן".
המשטרה מסרה: "במשך למעלה מ-15 שעות התמודדה משטרת ישראל עם עשרות רבות של אירועי מחאה בלתי מתואמים עם משטרת ישראל המתפתחים להפרות סדר, לרבות חסימות צירים ראשיים, שיבוש מתמשך של מרקם החיים, גרימת נזק, הצתות וונדליזם. יודגש כי במסגרת טיפול במחאות אלימות והפרות סדר ציבורי, קיימים אמצעים שונים לשימוש משטרת ישראל, שנעשה בהתאם לנוהל מסודר המסדיר את מדרגי ההפעלה ולאחר קבלת האישורים הנדרשים. משטרת ישראל תמשיך לבצע את משימותיה ברגישות, תוך איזון מתמשך בין זכות המחאה לבין שמירה על החוק והסדר הציבורי. כל טענה על התנהלות החורגת מן המקובל, ראוי שתיבחן על ידי הגורמים המוסמכים לכך".
פורסם לראשונה: 23:22, 12.07.23