3 צפייה בגלריה
איש העסקים יעיד בווידאו מאנגליה, רה"מ יהיה באולם בית המשפט המחוזי. נתניהו ומילצ'ן
איש העסקים יעיד בווידאו מאנגליה, רה"מ יהיה באולם בית המשפט המחוזי. נתניהו ומילצ'ן
איש העסקים יעיד בווידאו מאנגליה, רה"מ יהיה באולם בית המשפט המחוזי. נתניהו ומילצ'ן
(צילום: יונתן זינדל, gettyimages)
ביום ראשון הקרוב, 25 ביוני, תחל חקירת איש העסקים ארנון מילצ'ן, עד מפתח בתיק המתנות (תיק 1000) במשפט ראש הממשלה בנימין נתניהו המואשם במרמה והפרת אמונים. מילצ'ן, שעל פי האישום העניק לנתניהו טובות הנאה בדמות סיגרים, שמפניות ותכשיטים, ובשווי כולל של מאות אלפי שקלים, טען כי לא יוכל להגיע לעדות בישראל מסיבות רפואיות.
בשל כך, קבעו השופטים כי איש העסקים יעיד בווידאו מאנגליה, ועדותו תוקרן באולם בית המשפט המחוזי בירושלים, שם ישבו השופטים. החקירה תימשך חמישה ימים ברציפות, בימים ראשון עד חמישי, בין השעות 12:00 עד 18:00 (שעון ישראל). בשבוע שלאחר מכן היא תימשך חמישה ימים נוספים.
על פי ההחלטה, מילצ'ן ייחקר על ידי פרקליט של כל אחד מהצדדים - תחילה על ידי נציגות התביעה, ולאחר מכן בידי נציג ממשרדו של עורך הדין עמית חדד המייצג את נתניהו. עוד החליטו השופטים כי במהלך החקירה תותר נוכחות של הנאשמים וקרוב מדרגה ראשונה של מי מהם - כך ששרה נתניהו, שעורך דינה ביקש לאפשר לה להגיע למקום העדות, תוכל להיות. נתניהו עצמו צפוי להיות נוכח באולם בית המשפט המחוזי, לפחות ביום הראשון לעדות.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מגיעים לבית משפט השלום ראשון לציון
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מגיעים לבית משפט השלום ראשון לציון
תהיה נוכחת בעדותו של מילצ'ן. שרה נתניהו
(צילום: AFP)
מילצ'ן, אזרח ישראלי, בעל עסקים בתחומים שונים בישראל ובחו"ל. בין היתר, בשנים 2008-2004 החזיק איש העסקים במניות בחברת "מכשירי תנועה" שהתאגדה בישראל, ובשנים 2015-2005 החזיק במניות ערוץ 10. תחום מרכזי בעסקיו הוא הפקת סרטים בארצות הברית, שם התגורר תקופה ממושכת מדי שנה.
על פי כתב האישום בתיק, מערכת היחסים בינו ובין נתניהו הייתה חברית, וכללה מפגשים וקשר טלפוני, לרבות עם בני משפחותיהם. החל מסוף שנת 2011 ועד לסוף שנת 2016, כך עולה מהאישום, קיבלו נתניהו ורעייתו שרה טובות הנאה ממילצ'ן, ובשנת 2013 איש העסקים הכיר לנתניהו את המיליארדר ג'יימס פאקר.
טובות ההנאה ממילצ'ן ומפאקר, שעיקרן היה קופסאות סיגרים ומארזי שמפניות, ניתנו לנתניהו באופן רציף כמענה לבקשות - ולעיתים אף לדרישות. הן ניתנו באמצעות משלוחים, גם כאשר מילצ'ן ופאקר לא שהו בישראל, והפכו ל"קו אספקה" קבוע. היקף טובות ההנאה הצטבר לכ-690 אלף שקלים, והן ניתנו לנתניהו בזיקה לתפקידיו הציבוריים ולמעמדו כראש הממשלה.
לנוכח הקשר בין נתניהו למילצ'ן, כך צוין בכתב האישום, היה על ראש הממשלה להימנע מלעסוק בענייניו של איש העסקים במסגרת תפקידיו. למרות זאת, בתקופה שבין אוקטובר 2011 לדצמבר 2016 פעל נתניהו לטובת מילצ'ן בכמה מקרים. ב-2013 וב-2014 פעל נתניהו מול גורמי ממשל אמריקנים כדי לאשר לו כניסה לארה"ב בשני מועדים שונים, ובשנת 2013 אף פנה לשר האוצר דאז יאיר לפיד בעניין הארכת הפטור מדיווח ותשלום מס הכנסה הניתן לתושבים חוזרים, שממנו נהנה מילצ'ן.
בשנת 2015 הנחה נתניהו את שלמה פילבר, שכיהן כמנכ"ל משרד התקשורת באותה התקופה, לסייע לו בעניינים הנוגעים לרגולציה בקשר לעסקת מיזוג בין חברות התקשורת "רשת" ו"קשת", באופן שיהפוך את ההשקעה שבחן מילצ'ן לכדאית עבורו מבחינה כלכלית. במעשים אלו, כך נטען, הפר נתניהו את אמון הציבור ופגע בטוהר המידות.
3 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
סביר להניח שינסה להדגיש את קשרי החברות בין נתניהו למילצ'ן. עוד חדד
(צילום: יואב דודקביץ')
מנגד, טען נתניהו שוב ושוב ש"מותר לקבל מתנות מחברים". סביר להניח שעו"ד חדד ינסה להדגיש את קשרי החברות בין השניים, שנמשכו שנים ארוכות. ההערכה היא שחדד וצוותו, נועה מילשטיין וישראל וולנרמן, ינסו להראות שנתניהו התבסס על מידע מעורך דינו המנוח יעקב וינרוט בנושא קבלת מתנות, ויטענו שמילצ'ן נהג לארח ביד רחבה וגילה נדיבות קבועה ביחסים עם חבריו, שרכישותיו היו גם עבור עצמו - וגם בשביל אנשים נוספים. מילצ'ן נחקר באזהרה, אולם בסופו של דבר התיק נגדו נסגר.
בנוסף, ייתכן שעו"ד חדד ינסה להראות שהיו מתנות הדדיות בין בני הזוג מילצ'ן לבני הזוג נתניהו, כפי שטענו בין היתר בעדותה של הדס קליין, העוזרת האישית של מילצ'ן ופאקר. בעדותה, הציגה קליין קלסר חשבוניות שמצביע על רכישת מתנות לאורך שנים, בהן סיגרים ובקבוקי שמפניה, וטענה כי סופקו לעיתים על פי דרישה של בני הזוג נתניהו. בחקירתו, יצטרך מילצ'ן להתייחס לטענותיה של קליין, וכן לדבריהם של עדים נוספים בתיק, כדוגמת הנהג של איש העסקים.